سایت پارسیینه، حسین شریعتمداری را به نشر اکاذیب متهم کرد

روزنامه دولتی کیهان به سردبیری حسین شریعتمداری، یکی‌ از نشریاتی میباشد که همواره نشر اخبار دروغ در راستای منافع خاص، ایراد اتهامات واهی به کنشگران منتقد دولت و روشنفکران سیاسی به منظور ترور شخصیتی‌ از جمله اهم فعالیت‌های آن میباشد؛ از این رو هیچ وقت اخبار جهت دار و عموما تحریف شده این روزنامه دستکم در میا‌‌ن قشر تحصیل‌کرده‌ و متوسط جامعه نتوانسته است مخاطبی را برای خود جذب کند. اینکه کیهان اخبار نادرست و در بهترین حالت تحریف شده را منتشر می‌کند، موضوعی تازه ای نیست،اما گویا این تحریف و انتشار اخبار کذب تا اندازه‌ای پیش رفته است که موجبات اعتراض دیگر نشریات داخلی‌ جمهوری اسلامی را نیز در پی‌ داشته است.

parsineh

سایت پارسینه طی‌ انتشار یاداشتی ذیل عنوان “حسین شریعتمداری و التزام به نقل قول صحیح” ضمن بر شمردن شماری از اخبار نادرست منتشر شده در کیهان، با اذعان به انتشار اخبار کذب از سوی رسانه هایی “خاص” چون “خبرگزری فارس، باشگاه خبرنگاران جوان و روزنامه کیهان”، روند تحریف و نشر اکاذیب در رسانه‌های مزبور را “رویه‌ای غیر قابل توقف” توصیف کرده است که به گفته این مقاله میتواند “عواقب جبران ناپذیری” را در پی‌ داشته باشد.

سایت پارسینه ایراد اتّهام جنسی‌ کیهان به یک فیلسوف امریکائی را به “عمق دروغ پردازی” این روزنامه تعبیر کرده و در ادامه به بررسی مبسوط و مستدل یکی‌ از سرمقالات اخیر حسین شریعتمداری که با عنوان “خورشید من برای…” در روزنامه کیهان شماره پنجشنبه ۲۲ خرداد منتشر شده است، پرداخته است. حسین شریعتمداری در مقاله مزبور تلاش کرده است تا با نقل قول از شخصیت‌های خارجی‌، دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی را که انقلاب اسلامی را “نشانه و همسوی با ظهور امام زمان” توصیف کرده بود، تقویت کند، اما گویا نقل قول‌های که حسین شریعتمداری بدانها استناد کرده بود یا برخی‌ از آنها اساسا وجود خارجی‌ نداشته و برخی‌ نیز به نحوی تحریف شده در مقاله کیهان، انتشار یافته است که موجبات اعتراض سایت پارسینه را نیزفراهم کرده است. نوسینده سایت پارسینه در بخشی از یادداشت خود برای اثبات دروغ پردازی حسین شریعتمداری با لحن طعنه آمیزی مقاله اخیر کیهان را “شاهکار” توصیف می‌کند و چنین ابراز میدارد:

مدیرمسئول کیهان نوشته است:

“نیوت گنگریچ، رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات چند تن از سناتورها که ادعای رهبری آمریکا بر جهان را داشتند، به انقلاب اسلامی در ایران و رهبری هوشمندانه امام و رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و با تمسخر می‌گوید؛ «ایالات متحده چگونه ادعای رهبری جهان را دارد؟ با کشوری که در آن، دختران ۱۲ ساله‌ باردار می‌شوند، ۱۵ ساله‌ها همدیگر را می‌کشند، ۱۷ ساله‌ها به ایدز مبتلا می‌شوند و ۱۸ساله‌ها در حالی دیپلم می‌گیرند که به خوبی قادر به خواندن و نوشتن نیستند، هیچکس را نمی‌توان اداره کرد».“

به نظر می رسد که حسین شریعتمداری هیچگونه شناختی از “نیوت گینگریچ” ندارد، وگرنه ابدا به خود اجازه نمیداد مسئله ای این چنینی را به وی منتسب کند.

اولا اینکه گینگریچ ۱۵ سال است که هیچ مسئولیت سیاسی در آمریکا به عهده ندارد و در سال ۱۹۹۹ رییس مجلس نمایندگان آمریکا بوده است نه در سال ۲۰۱۴ و زمان انتشار سرمقاله شریعتمداری.

ثانیا وی از تندروترین چهره های حزب جمهوری خواه است که به طور ویژه به خاطر مواضع ضد ایرانی اش شناخته می شود. او بارها رسما خواستار حمله به ایران و ترور شخصیت های ایرانی شده است. تصویر زیر مربوط به دیدار او با “مریم رجوی” در سال ۲۰۱۲ در پاریس و تعظیم در مقابل او است:
mojaahedin

ثالثا جمله ای که شریعتمداری به نقل از او نوشته است هیچ ربطی به پاسخ او به دیگر نمایندگان ندارد. این جمله مربوط به یکی از جزواتی است که گینگریچ با عنوان “تجدید تمدن آمریکا” Renewing American Civilization در سال ۱۹۹۳ منتشر کرده است. و اصل جمله چنین است: “ابقای تمدن با دوازده ساله هایی که بچه دارند، پانزده ساله هایی که همدیگر را می کشند، هفده ساله هایی که از ایدز می میرند، و هجده ساله هایی که دیپلم می گیرند و قادر به خواندن نیستند، ممکن نیست.“

شریعتمداری باید اندکی فکر می کرد و به این نتیجه می رسید که یکی از ضد ایرانی ترین سیاستمداران آمریکا که با نقد وضعیت فعلی آمریکا اتفاقا به دنبال تجدید حیات تمدن و رهبری آمریکا است، چگونه ممکن است از “درایت و رهبری امام و رهبر معظم انقلاب” تمجید کند؟!

نقل قول دیگر حسین شریعتمداری، از جامعه شناس مشهور آمریکایی “ایمانوئل والرشتاین” است. حسین شریعتمداری می نویسد:

“ایمانوئل والرشتاین، جامعه‌شناس بلندآوازه آمریکایی با نگرانی می‌گوید؛ «مانع اصلی پیش‌روی ما برای استقرار نظم جهانی- کدخدایی آمریکا!- دکترین ولایت ‌فقیه امام خمینی است… همه نظریه‌ها درگذر زمان کمرنگ و کهنه شده و به تاریخ می‌پیوندند، ولی نظریه ولایت ‌فقیه ]امام[خمینی هر روز پررنگ‌تر و سرزنده‌تر می‌شود و مسلمانان بسیاری را به خود جلب می‌کند.”

این نقل قول جدا شاهکار شریعتمداری است. مشخص نیست که آیا وی تاکنون نام والرشتاین به گوشش خورده است یا صرفا از روی یادداشت یکی از همکاران رونویسی کرده است. ایمانوئل والرشتاین بی شک مطرح ترین جامعه شناس در زمینه نقد جهانی شدن و رویه ظالمانه کشورهای ثروتمند شمال در استثمار کشورهای حاشیه و جنوب است. او با نظریه “نظام های جهانی” خود یکی از بزرگترین خدمات نظری را به حوزه بررسی استثمار سیاسی اقتصادی انجام داده است. والرشتاین از بزرگترین منتقدان سیاست خارجه آمریکاست و مقالات و سخنرانی های متعددی ارائه کرده است که موضوع آنها نقد هژمونی و امپریالیسم آمریکا است.

چگونه می شود که جامعه شناسی که به خاطر نقد هژمونی آمریکا در دنیا شناخته می شود، و اخیرا هم به ایران سفر کرده است، با نگرانی (!) بگوید: “مانع اصلی پیش‌روی ما برای استقرار نظم جهانی- کدخدایی آمریکا!- دکترین ولایت ‌فقیه امام خمینی است…”

البته حسین شریعتمداری سهمیه کنایه به دکتر حسن روحانی را هم در نظر گرفته است و اصطلاح “کدخدایی آمریکا” را با یک علامت تعجب به والرشتاین چسبانده است! گفتنی است تحریریه پارسینه نتوانسته است به جمله ای شبیه به جمله فوق در میان آثار والرشتاین دست یابد.

آیا بهتر نبود حسین شریعتمداری جملات مدنظر خود را به همان چهره های سابق فوکویاما و کیسنیجر و امثالهم نسبت می داد و پای افرادی همچون والرشتاین را به میان نمی آورد؟ آیا نام بردن از اشخاص و انتساب جملات کذب به آنها، بدون کوچکترین آگاهی نسبت به سابقه و جایگاه این اشخاص، مطابق با اخلاق رسانه ای و صلاحیت های مدیریت رسانه است؟

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com