هفته گذشته جامعه ایرانیان در آلمان یک اطلاعیه مطبوعاتی منتشر کرد و در آن از سیاست تبعیض‌گرایانه شبکه پستی یو پی اس بر ضد ایرانیان ساکن آلمان پرده برداشت. اطلاعیه به تمام رسانه‌ها ارسال شد. از آن میان مگازین، زود دویچه سایتونگ و تعداد دیگری از رسانه‌های خبری اینترنتی واکنش نشان دادند و از سیاست تبعیض‌گرایانه یو پی اس علیه ایرانی‌تباران گزارشی تهیه کردند.

 شرکت یو پی اس هر چه نام ایران داشته باشد، تحویل نخواهد داد.

شرکت یو پی اس هر چه نام ایران داشته باشد، تحویل نخواهد داد.

ماجرا اما از یک اتفاق ساده شروع شد. در ماه فوریه امسال به دعوت جامعه ایرانیان در آلمان کمیته‌ای برای سازماندهی و تدارک جشنواره نوروز ۱۳۹۳ در برلین تشکیل شد. یکی از کارهای مهم این کمیته، انجام تبلیغات برای اعلام برنامه جشنواره و چاپ فلایر و پوستر برای این منظور بود. سفارشی از سوی جامعه به یک چاپخانه اینترنتی داده شد و قرار بر این بود که اوراق تبلیغاتی ظرف ۲۴ ساعت به دفتر جامعه تحویل شود. این اتفاق نیفتاد، روزهای بعدش هم نیفتاد، نوشدارویی شد بعد از مرگ سهراب. جشنواره بدون اوراق تبلیغاتی برگزار شد. به چاپخانه اعتراض شد و آن‌ها شرکت یو پی اس را مقصر اعلام کردند، چون چاپخانه اوراق را به موقع چاپ و به شرکت یو پی اس تحویل داده بود. نماینده جامعه از چاپخانه خواست موضوع را پیگیری کند و علت عدم تحویل بسته را کتبن اطلاع دهد. چند روز بعد چاپخانه‌ ای‌میل پاسخ شرکت یو پی اس را درباره خودداری از تحویل بسته پستی به دفتر جامعه ایرانیان در آلمان ارسال کرد. در ای‌میل آمده بود: “یو‌ پی‌اس درارتباط با ایران چیزی تحویل نمی‌دهد، این موضوع شامل سفارتخانه و نهادهای ایرانی هم هست.”

به این ترتیب شرکت یو پی اس هر چه نام ایران داشته باشد، تحویل نخواهد داد. با این سیاست، این شرکت دست به یک رفتار قانون‌شکنانه زده است. در ارسال بسته‌های پستی، آنچه را که مربوط به شهروندان آلمانی با تبار ایرانی و یا ایرانیان ساکن آلمان با تمام نهادها، انجمن‌ها و اقمارشان می‌شود، کنار می‌گذارد و بسته‌های بقیه شهروندان را با تبار غیر ایرانی تحویل می‌دهد. این سیاست مصداق آشکار تبعیض است. این سیاست آشکارا قوانین آلمان و اروپا را زیر پا می‌گذارد. شرکت یو پی اس باید بداند که ایرانیان ساکن آلمان و اروپا و هر جای دیگر از تبعیض و بی‌عدالتی گریخته‌اند و اجازه نخواهند داد در محیط خارج از کشور و در اروپا هم مورد تبعیض قرار بگیرند. این شرکت باید در برابر این قانون‌شکنی پاسخگو باشد و از ایرانیان رسماً عذرخواهی کند. در صورت خودداری از تغییر رویه، جامعه ایرانیان در آلمان از تمام امکانات قانونی و حقوقی خود برای مقابله با این تبعیض‌ها و دفاع از حقوق اقلیت ایرانی‌تبار در آلمان استفاده خواهد کرد.

این نوشته بیانیه رسمی کل هیئت مدیره جامعه ایرانیان در آلمان نیست و تنها از نگاه شخص من تدوین شده است. سند رسمی جامعه، اطلاعیه مطبوعاتی مورخ مه ۲۰۱۴ ارسالی به رسانه‌هاست.

لینکهای مربوط به خبر:

http://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/wegen-embargo-ups-verweigert-lieferung-an-iranische-gemeinde-in-berlin-1.1966196

UPS verweigert Belieferung von Deutsch-Iranern

http://www.shortnews.de/id/1090091/berlin-ups-weigert-sich-pakete-an-iranische-gemeinde-auszuliefern

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com