بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللى کتاب تهران صبح روز سه شنبه نهم اردبیهشت ماه با سخنان حسن روحانى،رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى در مصلاى تهران آغاز به کار کرد.آقاى روحانى در این سخنرانى نقد را حق مردم دانست.
4A8BEAA7-3AD5-4AC8-8B60-35F7EE455A50_w640_r1_s
به گزارش خبرگزارى دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت السلام حسن روحانى در مراسم آغاز به کار نمایشگاه بیست هفتم کتاب تهران ضمن مهم خواندن این رویداد فرهنگى و با اشاره به اهتمام دولت براى پرهیز از سانسور دولتى اظهار کرد: اگر ما می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را پیدا کند باید برای آفریننده، ناشر و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم و بدانیم بدون آزادی، فکر، خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ و یا هر صفحه دیگر از جمله صفحه فضای مجازی بروز نمی‌کند. وى خاطر نشان کرد : صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند. آنها باید بگذرند و عبور و تماشا کنند،دیگران را ارشاد کنند و این ها احترام فرهنگ،دین و جامعه را به خوبى حفظ مى کند.رئیس جمهور در بخش پایانى سخنانش با اشاره به مشکلات دست اندر کاران چاپ و نشر گفت: باید تشخیص خوب و بد را به صاحب نظران واقعى، انجمن ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و کار را براى این ها آسان کنیم و بدانیم هیچکس در ممیزى بالاتر از وجدان و افکار عمومى نیست. آنها بهترین ممیزان هستند و مى دانند که به استقبال چه کتابى بروند و چه کتابى را در گوشه انزوا قرار دهند.

این سخنان در حالى ایراد شد که در ماه هاى اخیر بحث سپردن ممیزى به ناشران با مخالفت هاى از سوى اصول گرایان و رهبر جمهورى اسلامى روبر شد.آیت الله على خامنه اى در آذر ماه سال ٩٢ در دیدار با اغضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى گفت: «سپردن مسائل فرهنگی به مردم نافی وظیفه نظارتی و هدایتی دولت نیست و حضور حکومت و دولت در عرصه فرهنگی هم به معنای سلب حضور مردم نخواهد بود»..سانسور محصولات فرهنگى در ایران امرو شایع است که در دولت هاى مختلف شدت و ضعف مى یابد. روند سانسور در دولت هاى نهم و دهم ابعادى گسترده یافت.تعلیق ناشران و انحلال تشکل هاى صنفى مانند خانه سینما و انجمن صنفى روزنامه نگاران از رخدادهاى مهم دوران ریاست جمهورى محمود احمدى نژاد در این عرصه بود. حسن روحانى،رئیس جمهور جدید و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى وعده دادند که به این روند خاتمه خواهند داد. با شروع به کار دولت جدید،گزارش رسانه هاى ایران حاکى از این بود که معاونت فرهنگى به روند صدور مجوز کتاب هاى معطل مانده در اداره کتاب سرعت بخشیده است هر چند بخشى از ناشران گفته اند که وضعیت در این بخش تغییرى نکرده است.

0,,2229767_4,00شهلا لاهیجى،مدیر نشر روشنگران و مطالعات زنان، ازجمله همین افراد است که اواسط فروردین ماه در گفتگو با خبر گزارى ایلنا گفت: تغییراتى که با روى کار آمدن دولت جدید در دایره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى رخ داده ، بسیار محدود بوده و در برخى حوزه ها تنها در حد جابجایى مدیران و اتاق ها اتفاق افتاده است. وى با اشاره به اینکه “با انتشار چند کتاب معوق مانده در ارشاد نمیتوان به اصلاح نشر امیدوار بود” افزود: “من تغییر مهمى در ساختار دایره نشر کتاب کتاب ارشاد ندیده ام”.
در همین حال به رغم رفع توقیف برخى ناشران در دولت جدید، IMG08340561-300x198 محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به خبر گزارى ایلنا گفته است که برخى از ناشران همچون چشمه، آگاه و اختران که به تازگى رفع توقیف شده اند امسال نیز در نمایشگاه بین المللى کتاب حضور ندارند.

در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللى کتاب تهران ٢۶۶هزار ۴٢٩ عنوان کتاب داخلى و ١٣٢ هزار عنوان کتاب خارجى عرضه شده و این نمایشگاه به مدت ده روز در مصلاى تهران برگزار خواهد شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com