زن در پیشگاه خدای رحمان

زن و مرد در پیشگاه خدای مهربان یکسان هستند. مهربان خدای به توسط پیامبرش حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم این منظور را بسیار واضح بیان فرموده است. خداوند به پیامبرش فرمود که ای محمد! به مردم بگو که همه در پیشگاه من مساوی هستند و تنها فرق و برتری انسانها به پروا و تقوایشان می‌باشد و بس. هر که پروایش بیشتر است او متواضعتر و همین پروا و ایمان یک نوع علامت برتری و بزرگی برای انسان است.

یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ [۴٩:١٣]

ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است!

با ارزش‌ترین و با کرامت‌ترین شما مرد و زن در پیشگاه مهربان خدای با پرواترینتان می‌باشید.

و مهربان خدای در جایی دیگر بارها و بارها این موضوع را تکرار نموده است که بین مرد و زن هیچ فرقی قائل نشده است و مرد و زن هر کدامشان اگر مؤمنانه عمل خوبی انجام دهند خداوند از آنان می‌پذیرد و به آنان زندگانی جاوید و پاک عطا می‌کند.

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [١۶:٩٧]

هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد.

 در این آیه خداوند می‌فرماید هر کس از مرد و زن اگر عمل شایسته‌ای انجام دهد…. و در عام بودن این تعبیر مَن عَمِل ( هر کسی…) احدی شبهه ندارد. و تازه در ادامه‌ی آیه تصریح دارد مرد و زن … . تنها شرط پذیرش امور در پیشگاه خداوند مهربان یک چیز است و آن نه زن و یا مرد بودن و نه پیرو این دین و یا آن دین و آیین بودن است، بلکه تنها شرط در پیشگاه خدای مهربان، مؤمنانه عمل نمودن و پروای او را داشتن است و بس.

  و نیز در جاهای دیگر مهربان خدای به پیامبر عظیم الشان فرموده است که ما هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نیستیم. هر کس اعمالش را مؤمنانه انجام داد او موفق و پیروز و پیشتاز است. دیگر فرقی نمی‌کند که آن کس مرد باشد یا زن. این تسویه مرد و زن هم در خوبیها است و هم در بدیها. یعنی؛ اگر هر کس خوبی و یا بدی‌ای مرتکب شود خداوند جواب و پاسخش را داده و می‌دهد و هیچ فرقی بین مرد و زن قائل نشده است.

 مَنْ عَمِلَ سَیِّئَهً فَلَا یُجْزَىٰ إِلَّا مِثْلَهَا ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ یُرْزَقُونَ فِیهَا بِغَیْرِ حِسَابٍ [۴٠:۴٠]

هر کس بدی کند، جز بمانند آن کیفر داده نمی‌شود؛ ولی هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد -خواه مرد یا زن- در حالی که مؤمن باشد آنها وارد بهشت می‌شوند و در آن روزی بی‌حسابی به آنها داده خواهد شد.

 ملاک این نیست که چه کسی کار انجام داده است. ملاک و معیار در پیشگاه خدای مهربان این نیست که مرد و یا زن و یا فرزند کدام امام  و پیغمبری کاری انجام داده است؟ بلکه معیار و میزان اعمال، ایمان است. هر کس مؤمنانه کاری انجام داد او پیروز و پیشتاز و برنده‌ی جایزه‌ی دانش و آرامش و سعادت است. چه مرد باشد و چه زن. چه فرزند امام و پیغمبر باشد و یا فرزند غیر امام و پیغمبر! هر که نورش بیشتر است او پیشتر است.

 بنابراین هیچ فرقی میان مرد و زن نبوده و نیست. تنها فرقی که بینشان ممکن است به نظر آید این است که مرد، زن نیست. همانطوری که زن، مرد نیست!!! و به تعبیر روانتر اینکه مرد و زن هیچ فرقی نداشته و ندارند. بلکه هر کس در جای خود با خاصیت و لیاقت و انتخابش هر چه بخواهد می‌تواند انجام دهد. از طرف خداوند هیچ منع و بخلی برای احدی نبوده و نیست.

کُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّکَ ۚ وَمَا کَانَ عَطَاءُ رَبِّکَ مَحْظُورًا [١٧:٢٠]

هر یک از این دو گروه را از عطای پروردگارت، بهره و کمک می‌دهیم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از کسی) منع نشده است.

انجمن همه برای همه امیدوار است که همه‌ی انسانها بتوانند از این شبهات رهایی یابند و آنجه را که باید تعقیب نمایند همان را وجهه‌ی همت خود نمایند.

کار با سعی است نی با ادّعا               لیس للانسان الاّ ما سعی

آدمی باید اعمالش را مؤمنانه تعقیب نماید. تلاشهای مؤمنانه را هر کس داشته باشد موفق می‌شود و این فرمان خدای مهربان است. خدایی که بر عرش اعلای زندگی و کلّ کائنات مستقر است هیچ فرق و تبعیضی بین مرد و زن قرار نداده است. خدای جهان مهربان است و از حضرت مهربان تبعیض و تفرقه نمی‌آید و نشاید. آنچه که شایسته‌ی مهربان مقدس، خالق کلّ کائنات و انسان می‌باشد این است که هر کس هر چه کرده و انجامش داده است جواب و پاداشش را بگیرد. و الحق و الانصاف که قرآن به درستی این سخن مهربان خدای را حکایت و روایت نموده است که فرموده است هر کس هر مقداری کاری که انجامش داد پاداشش را دریافت می‌کند.

فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْرًا یَرَهُ [٩٩:٧] پس هر کس هموزن ذرّه‌ای کار خیر انجام دهد آن را می‌بیند! وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرًّا یَرَهُ [٩٩:٨] و هر کس هموزن ذرّه‌ای کار بد کرده آن را می‌بیند!

 و خدای مهربان در جایی دیگر آنگاه که می‌خواهد بفرماید همه‌ی آدمها در پیشگاه او مساویند و اجر و پاداش و مغفرت برای همه مهیّا و فراهم است، زن را دقیق و واضح دوشادوش مردان با صفات متعدّد یاد می‌کند و از آنان بدون هیچگونه فرق و تبعیضی نام می‌برد. انصافاً دقت و توجه در این آیات هر نوع شبهه‌ای را از میان بر می‌دارد. شبهه‌ای که گاه خیال می‌شود قرآن و اسلام برای زنان احترامی کمتر و یا در مرتبه بعد از مردان قرار داده است!!! حال توجه فرمایید!

إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَهً وَأَجْرًا عَظِیمًا [٣٣:٣۵]

به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان، مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه‌دار و زنان روزه‌دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانی که بسیار به یاد خدا هستند و زنانی که بسیار یاد خدا می‌کنند، خداوند برای همه آنان مغفرت و پاداش عظیمی فراهم ساخته است.

 و به طور خلاصه و فشرده می‌توان گفت که هر مردی مساوی است با نصف خودش بعلاوه نصف مرد!!! و هر زنی نیز مساوی است با نصف خودش بعلاوه نصف مرد!!!

به هر روی فرق و تبعیض از ناحیه‌ی انسانها است و از ناحیه خدای مهربان هیچ فرق و تبعیضی بین زن و مرد نیست. این انسان است که گاه نسبت به خودش بدبین است و به خود ظلم می‌کند و خود را در مرحله‌ای پست و ناامید می‌بیند. و الاّ مهربان خدای، جهان را آنگونه مرتب قرار داده است که هر کس مطابق اعمالش، جزاء و پاداشش را دریافت می‌کند و البته این فرمان صریح خداوند مهربان است تا به احدی ظلم نشود.

وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُوا ۖ وَلِیُوَفِّیَهُمْ أَعْمَالَهُمْ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ [۴۶:١٩]

و برای هر کدام از آنها درجاتی است بر طبق اعمالی که انجام داده‌اند، تا خداوند کارهایشان را بی‌کم و کاست به آنان تحویل دهد؛ و به آنها هیچ ستمی نخواهد شد!

 زنان می‌توانند با اجازه‌ی خداوند سبحان و با تکیه بر لیاقتهایشان به هر آنچه که آرزویشان است دست یابند. مهم این است که تشخیص و انتخاب درست و به نفع و مصلحتشان باشد. گر چه اگر انتخاب غلط و به نفع و مصلحتشان نباشد باز هم نظم و ترتیب جهان به گونه‌ای است که به احدی ظلم نمی‌شود و همگی نتیجه کارهایشان را دریافت می‌کنند. از ناحیه‌ی قدرتمداران و سیاستمداران گاه سخنانی تبعیضانه شنیده می‌شود  ولی در محضر خداوند مهربان تبعیضی نیست. بلکه همگی برابرند و برتری و کرامت انسانها تنها به تقوی و پروا و ایمانشان می‌باشد و بس.

روز زن بر همه مردان و زنان مبارکبادا

منبع: وبلاگ انجمن همه برای همه  http://afa2009.blogfa.com/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com