سریال‌های تلویزیونی، برای خودشان دوره‌های از اوج و فرود دارند، در آغاز مدتی طول می‌کشد که بینندگان سریال‌ها با کاراکترها و داستان و حال و هوای سریال آشنا شوند. سریال بعد از مدتی جایگاه خود را تثبیت می‌کند و مخاطبان خاص پیدا می‌کند.

توانایی نویسندگان در نوشتن داستان‌ها، بازی‌های خوب و موضوعات جذاب، چرخش‌های داستانی و حتی یک سری عوامل پیشبینی‌نشده باعث محبوبیت سریال می‌شوند و در مقابل داستان‌های تکراری، اضافه شدن کاراکترهای غیرمحبوب یا دیالوگ‌های ضعیف باعث کاهش محبوبیت سریال می‌شوند. گاهی هم بینندگان حس می‌کنند که سازندگان سریال با تخطی از سیر اولیه سریال و خارج شدن از منطق داستانی، به آنها خیانت می‌کنند.


در سایت IMDB می‌شود به فیلم‌ها و سریال‌ها نمره داد، اما همیشه نمودارها و گراف‌ها گویاتر از اعداد خام هستند.

برای همین سایت جالبی به نام graph tv باز شده که هدف از آن نشان دادن نمودارهای محبوبیت سریال‌ها بر اساس ریتینگ آنها در سایت IMDB است.

با کمک این سریال و با یک نگاه، می‌توانیم متوجه شویم که میزان محبوبیت نسبی یک سریال چقدر است و یا اینکه هر فصل یا سیزن سریال چقدر نسبت به سیزن‌ها قبلی موفق‌تر یا ضعیف‌تر بوده است.

مثلا وقتی به نمودار سریال لاست نگاه می‌کنیم، بلافاصله متوجه می‌شویم که سیزن ششم آن، محبوبیت بسیار کمتری داشته است، چیزی که در مورد سیزن آخر دکستر هم صدق می‌کند. اما در مقابل میزان محبوبیت بریکنیگ بد، در سیزن آخر به اوج می‌رسد.

3-25-2014 12-45-51 PM

3-25-2014 12-45-32 PM

3-25-2014 12-45-07 PM

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com