Anne-Frank-Desk

 

 

 

 

 

 

 

 

«آن فرانک» یکی از بیش از یک میلیون کودک یهودی بود که در «هولوکاست» جان خود را از دست دادند. «آن فرانک» یا «آنلیز ماری فرانک»، فرزند «اوتو» و «ادیت» فرانک، دوازدهمژوئن ۱۹۲۹ در فرانکفورت آلمان به دنیا آمد.او پنج سال اول زندگی خود را کنار خانواده و خواهر بزرگ‌ترش، «مارگوت» در آپارتمانی در حومه فرانکفورت گذراند اما پس از به قدرت رسیدن نازی‌ها در سال ۱۹۳۳، همراه خانواده‌اش به آمستردام هلند گریخت.

آلمانی‌ها، آمستردام را در ماه مه ۱۹۴۰ به اشغال خود درآوردند. در ژوییه سال ۱۹۴۲، مقامات آلمانی و هم‌دستان هلندی آن‌ها شروع به جمع‌آوری یهودیان از سراسر هلند در «وستربورک»، اردوگاه موقتی در اطراف شهر «آسن» این کشور- نزدیک به مرز آلمان- کردند. مقامات آلمانی، یهودیان را از وستربورک به مراکز کشتار «آشویتس- برکناو» و «سوبیبور» در لهستانِ تحت اشغال خود تبعید می‌کردند.

طی اولین هفته ژوییه، «آن» و خانواده‌اش در آپارتمانی مخفی شدند که بعدها چهار یهودی هلندی دیگر نیز در آن پناه گرفتند.

در سال‌روز تولد ۱۳ سالگی «آن»، دفترچه خاطراتی هدیه گرفت که بعدها به مهم‌ترین یادگار از آن سال‌های خفقان تبدیل شد. «آن فرانک» هنگام اقامت در مخفی‌گاه، در دفترخاطراتش از بیم ها، امیدها و تجربه‏های خود می‏نوشت.

this-is-a-page-from-anne-franks-diary

 

 

 

 

 

در اوت ۱۹۴۴، «گشتاپو»، پلیس مخفی دولتی آلمان از راه اطلاعات به دست آمده از تماس تلفنی یک فرد هلندی ناشناس، مخفی‌گاه آن‌ها را پیدا کرد. همان روز مأموران گشتاپو و دو پلیس هلندی خانواده فرانک را دستگیر و روز هشتم اوت، آن‎ها را به وستربورک فرستاد.ند

«آن» و خواهرش، مارگوت به دلیل جوان بودن، برای کار انتخاب و اواخر اکتبر ۱۹۴۴ به اردوگاه کار اجباری «برگن- بلزن» در حوالی «تسله» در شمال آلمان فرستاده شدند. هر دو خواهر تقریبا چند ماه بعد، در ماه مارس ۱۹۴۵ بر اثر تیفوس جان خود را از دست دادند.

پدر «آن»، تنها کسی از خانواده آن‎ها بود که از اردوگاه‌های آلمان نازی جان سالم به در برد و پس از اتمام جنگ و آزادی، به آمستردام برگشت. وی در آمستردام با دست‌نوشته‌های دخترش روبه‌رو شد که دو تن از دوستان نزدیک‌شان، آن‌ها را در اقامت‌گاه مخفی‌شان یافته بودند. اتو فرانک تصمیم گرفت به یادبود خانواده‌اش، دست به انتشار خاطرات دخترش بزند و سرانجام در سال ۱۹۴۷، خاطرات «آن فرانک» به چاپ رسید.

Anne-Franks-room-2i6ml30

 

 

 

 

 

 

 

این دفترچه خاطرات تا کنون به زبان‌های بسیاری ترجمه شده است و یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های جهان به شمار می‌آید. ساختمانی که خانوادهٔ فرانک به همراه چهار تن دیگر در حدود دو سال در اتاق‌های مخفی آن زندگی می‌کردند، در ماه مه ۱۹۶۰ به موزه تبدیل شد و هم اکنون یکی از پربازدیدکننده‌ترین موزه‌های آمستردام به‌شمار می‌آید.

images

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com