7282174042087571100اخیرا عناصر جمهوری اسلامی یا دیگر منابع خبری حامی آن، خبری منتشر کرده اند مبنی بر کشف یک انجیل به نام انجیل برنابا در ترکیه که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش می رسد و این خبر واتیکان را وحشت زده کرده است! در حالی که وانمود می شود این خبر جدید است، در واقع این خبر اولین بار در فوریه سال ۲۰۱۲ پخش شده است. وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در آن سال تایید کرد که یک دست نوشته ۵۲ صفحه ای در اختیار آنها است و برخی نیز گزارش کرده اند که این همان انجیل برنابا است. هیچ منبع معتبر و پژوهشگری قدمت تاریخی انرا تایید نکرده است و هیچ نقل قولی نیز از سوی واتیکان یا پژوهشگران تاریخی ذکر نشده که مبنی بر تایید قدمت آن باشد. در این اخبار مداوما از نگرانی واتیکان صحبت می شود بی آنکه نقل قولی از سوی واتیکان آورده شود که حاکی از این نگرانی باشد.
اما انجیل برنابا چیست؟ انجیل برنابایی که هم اکنون موجود است و شما هم می توانید یک نسخه از آنرا براحتی تهیه کنید، انجیل کاذبی است که مسلمانان ادعا می کنند برنابا آنرا نوشته است و اولین بار در قرن هشتم ظاهر شده است. ادعا می شود که این انجیل را برنابا یکی از همراهان سنت پولس به نگارش در آورده است. اول از همه باید تذکر داد که انجیل برنابا را نباید با رساله برنابا اشتباه گرفت. رساله برنابا یک نوشته مسیحی باستانی است که درباره مسیح و مرگ و رستاخیزش تعلیماتی می دهد. اما انجیل برنابا، کتابی است که توسط مسلمانان تبلیغ می شود چرا که این کتاب به طرز شگفت آور و البته مضحکی، عقاید رایج مسلمانان درباره مسیح را موعظه می کند یعنی پولس یک شیاد بوده است و مذهب مسیح را با عقیده تثلیث به انحراف کشانده است. عیسی نه پسر خدا هست و نه مسیح(البته قرآن عیسی را مسیح می داند) و در واقع مصلوب نشده است وشخصی دیگری به نام یهودای اسخریوطی به جای وی به صلیب کشیده شده است و عجیب تر از همه اینکه صریحا نام محمد به عنوان مسیح برده شده است.
بنابراین مسلم است که مسلمانان متعصب این کتاب را به عنوان یک انجیل واقعی و نوشته شده توسط مردی در قرن اول میلادی ترویج کنند و هراز گاهی نیز خبری مبنی بر کشف یک انجیل برنابای قدیمی جار بزنند. مثلا در ۱۹۸۵ ادعا شد که یک نسخه سریانی از این انجیل در هکاری ترکیه کشف شده است اما بعدا معلوم شد که این نسخه همان انجیل رسمی است و نه برنابا.
اگر واقعا این انجیل توسط یک حواری، یعنی یکی از مسیحیان نخستین و همراه سنت پولس، در قرن اول میلادی نوشته شده باشد، پس باید این فرد با زندگی یهودیان در زمان خودش آشنا باشد و این آشنایی در متن منعکس شده باشد.
واژه Christ که کلمه مسیحیت از آن می آید در واقع واژه یونانی مسیح (Messiah) به زبان عبری است. این دو کلمه در واقع یک معنا را می دهند. کاملا مشخص است که یهودی مانند برنابا باید با معنای این کلمه یعنی Christ آشنا بوده باشد. با این حال در این انجیل جعلی، عیسی Christ خوانده می شود و با این حال در جای دیگر به صراحت گفته می شود که عیسی خود اقرار کرده و حقیقت را گفته است که من مسیح نیستم. چطور نویسنده می تواند عیسی را Christ بخواند و در عین حال معتقد باشد که او مسیح نیست؟ معلوم است که نویسنده جاعل با معنای کلمه Christ آشنایی نداشته است.
در فصل سوم این کتاب گفته می شود که هرود و پیلاتوس هر دو در زمان تولد عیسی در منطقه یهودا یا یهودیه حکومت می کردند. صریحا گفته می شود که آنها همزمان تحت فرمان سزار آگوستوس در این منطقه حکمرانی کرده اند. این با واقعیت تاریخی جور در نمی آید. این دو هیچگاه همزمان حاکم نبوده اند. هرود از ۳۷ تا ۴ قبل از میلاد حاکم بوده است و پیلاتوس از ۲۶ تا ۳۶ بعد از میلاد. برنابای واقعی که در زمان حکومت پیلاتوس زندگی می کرده چطور ممکن است که چنین اشتباهی را مرتکب شود؟
در فصل ۲۰ و ۲۱ نوشته شده است که عیسی با قایق به ناصریه رفت و در آنجا مورد خوش آمد ماهی گیران شهر قرار گرفت. او سپس آنجا را ترک کرده و به کفرناحوم رفت. یک واژگونی مضحک در اینجا رخ داده است: ناصریه یک روستای کنار دریا نیست و ماهیگیری ندارد. در واقع چهارده کیلومتر با دریای الجلیل فاصله داشته و روی تپه ها و دامنه کوه قرار دارد. برعکس این کفرناحوم است که کنار دریاست و ساکنین آن ماهیگیر هستند. در انجیل های رسمی مسیح و حواریونش این دو شهر را ملاقات کرده اند و بنابراین تمامی حواریون باید این دو شهر را بشناسند. اما نویسنده این کتاب شناختی نداشته است. مشخص است که نویسنده جاعل هیچگاه در آن منطقه زندگی نکرده است.

در فصل ۱۱۹ این کتاب، عیسی طلا و شکر را به عنوان دو امر کمیاب و باارزش نام می برد. اگرچه ویژگی های شکر در هند باستانی شناخته شده بود اما به عنوان ماده ای شیرین و برای استفاده تنها در قرن ششم میلادی بود که تجارت آن آغاز شد. از قرن ۱۱ تا ۱۵میلادی اعراب انحصار شکر از هند به اروپا را در دست داشتند و ارزش آن همواره با طلا مقایسه می شد. از اواسط قرن پانزدهم کشت شکر در جزایر قناری و آزور آغاز شد و اگرچه همچنان کالای تجملی بود اما دیگر کمیاب نبود.
اینها تنها چند مورد از اشتباهات فاحشی هستند که نویسنده مرتکب شده است و نشان می دهد که نمی تواند برنابای واقعی بوده باشد. مشخص است که نویسنده این کتاب در زبان، جغرافیا و تاریخ اشتباهات فاحشی مرتکب شده است که حتی یک فرد عامی که واقعا در آن مکان و زمان زندگی کرده باشد امکان ندارد مرتکب شود.

شواهد خوبی در دسترس است که نشان می دهد این انجیل در قرن چهاردهم میلادی نوشته شده است.
Jubilee جشنی است که خدا در تورات فرمان داده است تا هر پنجاه سال یکبار برگزار شود. در سال ۱۳۰۰ میلادی Pope Boniface هشتم به اشتباه اعلام کرد که این جشن باید به جای هر پنجاه سال، صد سال یکبار برگزار شود. اما پاپ بعدی یعنی کلمنت ششم، آنرا به همان پنجاه سال یکبار برگرداند و در سال ۱۳۵۰ میلادی جشن برگزار شد. بنابراین در تاریخ کلیسا دوره ای وجود دارد که تصور برآن بود که این جشن باید هر صدسال یکبار برگزار شود. مولف انجیل برنابا این اشتباه پاپ را به عنوان واقعیت پذیرفته ودر کتابش گنجانده است. در این انجیل این کلمات بر زبان عیسی جاری می شوند:
دانته شاعر معروف و مشهور قرن چهاردهم میلادی است و کتاب کمدی الهی وی معروف است. در این کتاب وی عروج از آسمان به سوی بهشت را توصیف می کند. دانته از ۹ آسمان صحبت می کند که همراه با بهشت می شود ده آسمان یا طبقه. نویسنده انجیل برنابا هم به مانند دانته از ۹ آسمان قبل از بهشت حرف می زند. معلوم است که نویسنده ایده ۹ آسمان را با خواندن دانته الهام گرفته است.
مسلمانان متعصب از این اخبار جعلی استقبال کرده و تلاش می کنند با جعل تاریخ برای مذهب و پیامبر خود اعتباری دست و پا کنند. برخی از سایت های وابسته به جمهوری اسلامی حتی از این مسئله داستان پلیسی و ماجراجویانه هم ساخته اند. مثلا مشرق نیوز می نویسد:

” برخی منابع که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کرده اند که دو سناریوی اصلی درباره این نسخه از انجیل برنابا ممکن است اجرا شود؛ سناریوی اول که کمتر محتمل به نظر می آید تکذیب اخبار اولیه از کشف این سند مهم تاریخی است که با توجه به انتشار گسترده این خبرها در رسانه ها عاقلانه به نظر نمی رسد و سناریوی دوم که بیشترین احتمال وقوع را دارد اجرای یک عملیات اطلاعاتی و امنیتی با مشارکت موساد و سازمان اطلاعات ترکیه “میت” است که بر اساس آن این نسخه از انجیل برنابا توسط نیروهای امنیتی از محل نگهداری آن دزدیده شده و مخفی خواهد شد.”

عوام فریبی حد و مرزی ندارد. متن انجیل برنابا در دسترس همگان هست و به عنوان یک انجیل های کاذب نوشته شده توسط مسلمانان، شناخته شده است و هیچ چیز مرموزی درباره آن وجود ندارد. هیچ نسخه قدیمی از آن هم در دسترس نیست. مسلما جمهوری اسلامی و مسلمانان متعصب منبع خبری موثقی برای کشف منابع باستانی محسوب نمی شوند. جمهوری اسلامی بهتر است به جای نگرانی از دزدیدن انجیل برنابا، فکری به حال غارت آثار باستانی ایران بکند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com