برگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- اسکندر مختاری طالقانی، تهران شناس و کارشناس نام آشنای میراث فرهنگی درباره این خانه تاریخی گفت:«این خانه دارای معماری های فاخری است که دوره ساخت آن متعلق به اواخر قاجار و دوره سلطنت احمدشاه قاجار می رسد.این خانه به سبک و سیاق معماری خانه قوام السلطنه ساخته شده است.»

کاشف السلطنه

او افزود:«دردهه ۵۰ گروهی از معماران و دست اندرکاران کاخ گلستان در این بنا آرایه هایی زیبائی از هنر کاشی کاری، گچ بری،آینه کاری و … را به کار می برنند و کاخ گلستان کوچکی را در این بنا به وجود می آورند که این کار اهمیت این اثر تاریخی را دو چندان می کند.»

کاشف السلطنه 6

سجاد عسگری، دبیر کمیته پیگیری حفاظت از خانه های تاریخی تهران نیز درباره وضعیت این بنا گفت:«این خانه یکی از ارزشمندترین خانه های منطقه شمیران است که در محدوده شهردرای منطقه یک به آدرس خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه رضایی، پلاک هشت واقع شده است.در وهله اول ظاهر بیرونی بنا آنچنان باید و شاید نشان دهنده تاریخی بودن این بنا نیست اما پس از ورود به بنا، می توانیم ذوق و هنر معماران ایرانی را در این بنا مشاهده کنیم.»

کاشف السلطنه 5

به گفته او، در برخی از منابع این خانه به نام کاشف السلطنه ثبت شده است. محمد میرزا کاشف السلطنه مشهور به چایکار، از نوادگان عباس میراز و یکی از دیپلمات ها، نویسندگان و مشروطه خوان دوره قاجار و پهلوی است. او اولین نفری است که در سال ۱۳۸۵ هجری قمری تخم چای را از هند به ایران آورد و کشت آن را در ایران رواج می دهد و به همین دلیل او را پدر چای ایران می نامند.

200px-Kashef

این فعال میراث فرهنگی ادامه می دهد:«کاشف السلطنه اولین شخصی است که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به مصوبه مجلس شورای ملی، مامور راه اندازی بلدیه طهران می شود و کتابچه قانون بلدیه را تهیه می کند و او را می توان در زمره اولین شهرداران تهران نامید. نامگذاری خیابان ها و کوچه های تهران یکی از یادگار های او در سمت شهرداری تهران است.»

 

او اضافه می کند:«در برخی منابع دیگر نیز این بنا را متعلق به منوچهر صانعی پسر استاد ابولحسن کاشی صانعی عنوان می کنند. صانعی یکی از معماران به نام دوره قاجار است و از او یادگارهایی در تهران همچون خانه قوام السلطنه، عمارت تیمورتاش و خانه سردار اسعد بختیاری باقی مانده است. او طراح و مجری باغشاه سابق تهران بود و بخش های مختلفی از مدرسه سپهسالار(شهید مطهری فعلی) نیز کار او است.»

 

کاشف السلطنه 3

دبیر کمیته پیگیری حفاظت از خانه های تاریخی تهران با اشاره به کاربری این بنا، بیان می کند:«این خانه تا قبل از انقلاب مصر، به صورت اجاره ای در اختیار دفتر حافظ منافع مصر در ایران بود اما پس از انقلاب مصر، این بنا تخلیه و متروکه شد. به نظر می رسد، در این روزهای اخیر به دلیل بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی تمام کاشی ها، در ها و پنجره ها، آینه کاری ها و هر شی ارزشمند بکار رفته در این بنا به وسیله تیشه و پتک کنده و به نوعی به نوعی غارت شده است.»

   کاشف السلطنه 4

او ضمن انتقاد از ثبت نبودن این اثر تاریخی منطقه شمیران توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، گفت:«اداره کل میراث فرهنگی استان تهران متاسفانه این بنا را در فهرست آثار ملی کشور ثبت نکرده و نمی توان به صورت قطعی گفت که این بنا حتی در لیست آثار ارزشمند واجد ثبت استان نیز قرار دارد یا نه.به دلیل همین سهل انگاری و بی اطلاعی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران، واکنشی نسبت به غارت این بنا نشان داده نمی شود و این در حالی است که بر اساس منابع محلی، کاشی ها و دیگر آثار ارزشمند این خانه هم اکنون در یکی از عتیقه فروشی های تهران در حال فروش است.»

کاشف السلطنه 2

سجاد عسگری گفت:«اکنون مالکیت خانه فوق به رقم ۲۵ میلیارد تومان به شخص دیگری واگذار می شود و بر اساس منابع محلی، مالک جدید درصدد تخریب این بنا و ساخت یک پروژه مسکونی و یا تجاری است.حال این بیم می رود که تا به امروز مجوز تخریب و نوسازی این بنا در اثر غفلت میراث فرهنگی و از سوی همان سازمان تا کنون داده شده باشد و در آینده نزدیک این بنا به یک آسمان خراش دیگری در شهر تهران تبدیل شود.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com