عبدالفتاح السیسی هنوز به طور رسمی کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست جمهوری مصر را اعلام نکرده اما ولادیمیر پوتین، پیشاپیش برای او آرزوی موفقیت کرد. فرمانده ارتش مصر برای یک معامله کلان تسلیحاتی در مسکو به سر می برد.

پوتین سیسی

رئیس جمهور روسیه در ملاقات با فیلدمارشال سیسی در کرملین به او گفت: «می‌دانم تصمیم گرفته‌اید برای مقام ریاست جمهوری نامزد شوید. این تصمیمی بسیار مسئولانه است. برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم.»

قرار است در مصر طی دو ماه آینده ابتدا انتخابات ریاست جمهوری و سپس انتخابات پارلمانی برگزار شود. سیسی که رسما تاکنون فقط وزیر دفاع و جانشین نخست وزیر بوده، رسما کاندیداتوری خود را اعلام نکرده، اما انتظار می‌رود این امر پس از بازگشت او به مصر روی دهد. او در مسکو تنها به قاطعیت ارتش در مبارزه با تروریسم اشاره و تاکید کرد: «ایجاد ثبات در مصر بر همه جهان تاثیر دارد.»

اولین سفر خارجی بعد از کودتا

انگیزه اولین سفر خارجی سیسی بعد از کودتا علیه رئیس جمهور اسلامگرای مصر محمد مرسی در تابستان گذشته، مذاکره با روسیه در باره یک معامله کلان خرید سلاح است. سیسی به همراه وزیر خارجه‌اش نبیل فهمی با سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه ملاقات کرد.

سیسی که رسما تاکنون فقط وزیر دفاع و جانشین نخست وزیر بوده، رسما کاندیداتوری خود را اعلام نکرده، اما انتظار می‌رود این امر پس از بازگشت او به مصر روی دهد.

لاورف بعد از این دیدار گفت: «هدف از این دیدار به پیش بردن همکاری‌های نظامی فنی مسکو و قاهره بود» و قراردادهای مربوطه به سرعت بسته خواهند شد. شویگو از «پروژه‌های مشخصی» صحبت کرد که در جهت حفظ امنیت دو کشور خواهند بود.

در ماه نوامبر گذشته لاورف و شویگو با میانجی‌گری امارات متحده عربی به همراه هیئت بزرگی از نمایندگان صنایع نظامی روسیه به قاهره رفتند. آن زمان صحبت از پیشنهاد روسیه به مصر در زمینه فروش هلیکوپتر‌های مدرن، جنگنده‌های نظامی و پدافند هوایی بود که ارزشی بالغ بر دو میلیارد دلار داشتند.

مطبوعات مصر، بعد از سفر سیسی و فهمی به مسکو مجددا به این مبلغ اشاره کرده و نوشته‌اند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین بخش بزرگی از این هزینه را به عهده خواهند گرفت.

تقویت مناسبات مصر با روسیه

با وجود این که قراردادها هنوز بسته نشده‌اند و قاهره هنوز موافقت خود را با درخواست روسیه برای ایجاد یک پایگاه نظامی در اسکندریه یا “پورت سعید” اعلام نکرده است، به نظر می‌رسد زیربنای همکاری نزدیک فراهم باشد؛ تا آنجا که مطبوعات مصر به آن عنوان همکاری «تاریخی» داده اند.

حدود ۴۰ درصد زرادخانه ارتش مصر را سلاح‌های روسی تشکیل می‌دهند که برخی متعلق به دوران اتحاد شوروی هستند.

نزدیکی مصر به روسیه به پیش از به قدرت رسیدن مرسی بر می‌گردد. پیش‌تر ژنرال طنطاوی و دیگر فرماندهان ارتش برای گسترش امکانات نظامی در این جهت تلاش کرده بودند. این تلاش پس از آن بود که ایالات متحده آمریکا کمک های نظامی خود به مصر را منوط به پیشرفت در اصلاحات دمکراتیک کرد.

کمک‌های نظامی آمریکا بالغ بر یک میلیارد و سیصد هزار دلار بود که بخش اعظم آن نصیب صنایع نظامی آمریکایی می‌شد. ارتش مصر تنها در مورد ده درصد این کمک‌ها حق تصمیم‌گیری داشت که آن هم نهایتا برای خرید سلاح‌های آمریکایی هزینه می‌شد.

اوباما در واکنش به سرکوب هواداران محمد مرسی، کمک‌های نظامی آمریکا به مصر را در اکتبر گذشته تعلیق کرد. از آن پس کمک‌های مالی ایالات متحده صرفا برای مبارزه با شبه‌نظامیان در سینا و مناطق مرزی مصر ادامه یافتند.

رژیم جدید مصر در تلاش بوده که حتی‌الامکان خود را از وابستگی به آمریکا برهاند. مقامات دولت انتقالی از موضع‌گیری انتقادی آمریکا و اروپا در سرکوب معترضان، رفتار با محمد مرسی و هواداران او یا تحدید رسانه‌ها و آزادی بیان خشنود نیستند. وزارت خارجه مصر حتی انتقادهای وزیران خارجه اتحادیه اروپا به رفتارهای امنیتی دولت و پیگرد دگراندیشان مصری را با برچسب “دخالت در امور داخلی” این کشور پاسخ داد.

نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در مسکو گفته است: «ما به مناسبات خود با اروپا و آمریکا ادامه خواهیم داد اما روابط با روسیه و چین را هم زنده نگاه خواهیم داشت.»

بازگشت مشاوران نظامی روسی

نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر طی دیدار از ایتالیا، آلمان و هلند در هفته گذشته، پیوسته انتقاد شنیده است. او در مسکو گفته است: «ما به مناسبات خود با اروپا و آمریکا ادامه خواهیم داد اما روابط با روسیه و چین را هم زنده نگاه خواهیم داشت.»

حدود ۴۰ درصد زرادخانه ارتش مصر را سلاح‌های روسی تشکیل می‌دهند که برخی متعلق به دوران اتحاد شوروی هستند. اتحاد جماهیر شوروی در زمان عبدالناصر، متحد اصلی و استراتژیک مصر بود. گرچه انورسادات، رئیس جمهور سابق مصر پس ار جنگ یوم‌کیپور در سال ۱۹۷۳ اتحاد تنگاتنگ با اردوگاه شرق را خاتمه داد و متحد آمریکا شد؛ اما حمایت و همکاری روس‌ها را همچنان حفظ کرد.

تا آن زمان هزاران مشاور نظامی روس در وزارتخانه‌ها و قرارگاه‌های ارتش مصر حضور داشتند. تعداد آنها در دوران مبارک به مراتب کمتر شده بود اما این کارشناسان همواره برای مقاصد لجستیکی و تدارکاتی و فنی در مصر و ارتش آن حضور داشته‌اند.

فیلدمارشال سیسی در مسکو ابراز امیدواری کرده که ارتش‌های روسیه و مصر همکاری‌های تکنولوژیک نزدیک‌تری داشته باشند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com