آسیب شناسی «قانون» از نحوه اطلاع رسانی درباره پنج سرباز گروگان
سکوت رسانه ملی و بی خبری رسانه‌های دولتی
نوبخت: نتیجه اقدامات به زودی رسانه‌ای‌می شود
گروه سیاسی- «اگر این سربازان برای دولت ایران مهم بودند حتما تاکنون برای آزادسازی آنها اقدام می‌کردند. در حالی که چنین نیست. باید بگوییم که خیلی از ما بدون گناهی در زندان‌های ایران افتاده‌اند. بیایید معاوضه کنیم! اگر این سربازان برای حکومت ایران مهم هستند به خواسته جیش‌العدل تن بدهید! ما قبلا اعلام کردیم که برای سربازی به بلوچستان نیایید! حالا که می‌آیید جوابگو باشید. شما از کشتن بلوچ‌ها به دست این سربازان بی‌خبرید.» این واکنش توئیتری گروهک تروریستی جیش‌العدل است که به موجی گسترده از انتقادها علیه گروگانگیری ۵ مرزبان سیستان و بلوچستان منجر شده است. موجی که گروه‌ها و طیف‌های سیاسی داخلی را فارغ از اختلاف‌نظرهای سیاسی به واکنشی مشترک واداشت و حتی رهبران جامعه جهانی از جمله آمریکا را بر آن داشت تا این اقدام را محکوم کنند.
بی‌تدبیری دولت یا صدا و سیما؟
این گروه در حالی ادعا می‌کند، دولت جمهوری اسلامی ایران، اهمیتی برای این مرزبانان قائل نیست که در هفته گذشته، مقامات وزارت کشور از آخرین اقدامات دولت در این زمینه خبر دادند. اقداماتی که اگر چه در جریان است اما به لطف سانسور‌ها و بی‌توجهی‌های صدا و سیما، نسبت به این مقوله که جنبه ملی پیدا کرده، مغفول مانده و انتقادها گریبانگیر دولت نو پا شده است. بنابراین، افکار عمومی که این روزها به شدت نگران سرنوشت سربازان وطن است، تصور می‌کنند اقدامی برای آزادی این افراد صورت نگرفته و این مسئله در شوق سالگرد پیروزی انقلاب، هیاهوی سبد کالا و حواشی جشنواره فیلم فجر به وادی فراموشی سپرده شده است. گذشته از انتقادهایی که به عملکرد صدا و سیما وارد است و نمونه کوچکی از آن را در گفت وگوی تلویزیونی حسن روحانی در هفته گذشته شاهد بودیم، دولت امید باید تدبیری بیندیشد تا در چنین شرایطی نگرانی‌ها در این باره را به حداقل برساند. با پذیرش محدودیت‌های دولت روحانی، نمی‌توان نادیده گرفت که تیم رسانه‌ای او با انتشار یک خبر کوتاه در شبکه اجتماعی، از کارشکنی‌های رئیس صدا و سیما خبر داد و موج خبری علیه ضرغامی به راه انداخت و او را وادار به واکنش کرد. پس با روشی مشابه می‌توانست با انتشار اخبار مربوط به پیگیری آزادی این سربازان تا حدود زیادی از این نگرانی‌ها بکاهد و ادعاهای گروهک تروریستی جیش العدل مبنی بر بی‌توجهی حکومت ایران به سربازان خود را خنثی کند.
نتیجه اقدامات رسانه‌ای می‌شود
در شرایطی که این گروهک تروریستی تلاش دارد با توئیت کردن این ادعا، طولانی شدن گروگانگیری مرزبان‌های ایرانی را به بی‌توجهی دولت نسبت دهد، در آخرین نشست هیات دولت بررسی وضعیت این سربازان در دستور کار قرار گرفت. محمدباقر نوبخت روز گذشته درباره این‌که چه اقداماتی برای آزادی سربازان گروگان گرفته شده انجام شده است گفت: برای دولت تامین سلامت و امنیت تمامی آحاد ایرانی به خصوص کسانی که مرزداران ما هستند بسیار پراهمیت است و از این جهت درباره این موضوع در جنبه‌های مختلف اقدامات متناسب که اثر بخش باشد را انجام می‌دهیم. البته سخنگو تاکید کرد در آینده نتیجه اقدامات رسانه‌ای خواهد شد.
نخستین جلسه کمیته پیگیری
همچنین معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور از اعزام هیاتی به مسئولیت استانداری سیستان و بلوچستان برای پیگیری وضعیت پنج مرزبان ربوده شده به پاکستان خبر داد. علی عبداللهی به خبرگزاری ایرنا آخرین اقدامات دولت را تشریح کرد و به خبرگزاری ایرنا گفت: مرزبانان ایرانی نیز برای پیگیری این مسئله با مرزبانان پاکستان دیدار کرده‌اند. البته در این میان مقامات پاکستانی مسئولیتی دارند که معاون وزیر کشور تصریح کرد: دولت پاکستان در قالب موافقت نامه امنیتی تعهداتی دارد که باید به آن عمل کند. وی از اقدامات دستگاه‌های دیگر کشور گفت: وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر پاکستان خواستار پیگیری جدی دولت پاکستان در این مورد شده است. عبداللهی تاکید کرد که دولت اسلام آباد به طور کامل مرزهای خود را کنترل نمی‌کند و پاسگاه‌های مرزی این کشور نیز قادر به کنترل مرز نیستند. البته به گفته این مسئول کشور این وضعیت، بهانه قابل قبولی برای پاسخگو نبودن آنان نمی‌شود. وی با بیان این که مرز ایران و پاکستان یک سویه کنترل می شود، تصریح کرد: گرچه ما در مرز سیستان و بلوچستان با پاکستان آسیب دیده ایم و شهادت ۱۴ مرزبان و اکنون گروگانگیری پنج سرباز را شاهد بوده ایم اما باید به این نکته توجه کنیم که درگیری‌های ما به نقطه صفر مرزی کشیده شده است. معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تصریح کرد: البته ما باید با تلاش بیشتر از نفوذها و عملیات‌ها جلوگیری کنیم تا این گروهک‌ها قادر نباشند، اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. در داخل کشور نیز با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های ذی‌ربط برای پیگیری مرزبانان ربوده شده، تشکیل شد. وی در این باره توضیح داد: این کمیته روز گذشته تشکیل جلسه داد و دستگاه های مربوطه مکلف شدند هر یک به سهم خود این موضوع را پیگیری و دنبال کنند.
اقدام دو وزارتخانه
از سوی دیگر نیز قائم مقام وزیر کشور به آخرین اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای آزادسازی هر چه زودتر سربازان وطن اشاره کرد. به گفته حسین‌علی امیری اقدامات کشورمان در خصوص آزادسازی این مرزبانان در ۲ حوزه وزارت خارجه و وزارت کشور در حال انجام است. وی افزود: در حوزه به کارگیری دیپلماسی برای آزادسازی این ۵ مرزبان، وزارت خارجه اقداماتی نظیر احضار سفیر پاکستان و تماس با مسئولان پاکستانی را انجام داده و در تلاش برای پیگیری این امر است. سخنگوی وزارت کشور در خصوص اقدامات وزارت کشور برای آزادسازی مرزبانان نیز تصریح کرد: هم معاونت امنیتی وزارت کشور در حال مدیریت موضوع و تلاش برای هرچه زودتر بازگرداندن ۵ مرزبان ربوده شده کشورمان است و هم مقامات استان سیستان و بلوچستان نظیر استاندار و مقامات محلی در حال پیگیری موضوع و تلاش برای آزادی این افراد هستند. به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های مسئولان کشور برای آزادی این پنج مرزبان، ضعف دولت روحانی در اطلاع‌رسانی و استفاده از ظرفیت شبکه اجتماعی، در کنار سکوت غیر منطقی رسانه ملی، فضا برای مانورهای رسانه‌ای این گروهک تروریستی فراهم کرده است تا بی محابا حکومت ایران را به بی‌توجهی به سرنوشت سربازان خود متهم کند. کمتر کسی یافت می‌شود که بتواند بپذیرد نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به سربازان خود بی‌تفاوت باشد اما از آنجا که در زمینه اطلاع رسانی ضعف‌های فاحشی دیده شد رسانه‌های رسمی دولتی و حکومتی قافیه را به فضای مجازی باختند و مغلوب قدرت‌نمایی شبکه‌های اجتماعی شدند. در چند روز گذشته، این شهروندان عادی بودند که در شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیس‌بوک و توئیتر بار اطلاع رسانی را به دوش کشیدند. در این میان حیرت از صدا و سیما و رسانه‌های دولتی را نمی‌توان پنهان کرد که با امکانات و بودجه‌های عظیم، موضوعی ملی را مورد بی توجهی قرار می‌دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com