avatars-000065243188-3z9hnx-t500x500

 

برنامه شماره یک رادیو ریزوم را از اینجا گوش کنید و یا دانلود کنید

این اولین تلاش نجوای ما برای تبدیل شدن به فریادی جمعی ست.
در این برنامه به هنرمندانی می‌پردازیم که از دولت می‌خواهند حدود آزادی‌های آنان را تعیین کند و از آنانی خواهیم گفت که سیاست را در هنر مصداق افترا می‌دانند….

رادیو ریزوم تلاشی ست برای مشوش کردن جو راکد فضای هنری و فرهنگی ایران. رادیو ریزوم در پی خلق آن مردمی ست که همواره در اقلیت بوده اند. کلام آن مردمیست که هیچ وقت صدایی برای شنیده شدن نداشته اند. رادیو ریزوم منطق ریزوماتیک کردن این صداهاست. صداهایی که هر یک از این سو یا در آن سوی نامشخص، قصد ایجاد شکاف درفضای مستقر «جامعه نمایش» را دارند.جامعه ای که در آن نمایش نه مجموعه ای از تصاویر بلکه، «رابطه یست اجتماعی میان اشخاص، که از طریق تصاویر مدیاتیزه شده است».

ما به هنر و فرهنگ گوش به فرمان و از بالا اعتقادی نداریم. چه هنری که گوش به فرمان دولت باشد و چه آن که دل به زر بازار گره زده باشد. ما می کوشیم که آنچه در عرصه هنر و ادبیات و فرهنگ می گنجد را زیر تازیانه نقد خود قرار دهیم وبه جستجوی چرایی فاصله عمیقی باشیم، بین آنچه خود را «جامعه هنری» می نامد و اجتماع به ساده ترین معنای آن. ما می خواهیم خوانشی دیگر از هنری داشته باشیم که به بهانه های گوناگون، از جامعه اش جدا افتاده است.

رادیو ریزوم گرچه شاید اکنون به گوش مخاطبانش به نجوایی شبیه باشد، اما امید دارد که این نجوا روزی به فریادی تبدیل شود آنچنان بلند که فضای رخوتناک میان هم آغوشی های شبه هنری را برآشوبد و رکود این برکه را به تحرکی از جنس رهایی بدل کند. رهایی از هر آنچه امروز ارزش هنر انگاشته می شود، سرگرمی سازی، بازار، حقیقت گریزی و از همه مهمتر خالی کردن هنر از مردم و از انسان. این امید ماست…

فیس بوک رادیو ریزوم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com