MERIIIKHنخستین تصاویر میکروسکوپی سنگ اسرارآمیزی که خبر کشف آن از سوی ناسا اعلام شد انتشار یافت. جنجال بر سر اینکه این جسم آیا آن‌گونه که ناسا ادعا می‌کند یک سنگ است یا نمونه‌ای از حیات بر روی مریخ، همچنان ادامه دارد.
به موجب گزارش منتشره در وب‌سایت “گرنتس ویسن‌شافت” آلمان، سنگی که نخستین تصاویر میکروسکوپی آن از سوی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) منتشر شد، در ۳هزار و ۵۴۰‌مین روز از مأموریت کاوشگر “آپورچونیتی” یا “فرصت” کشف شد.
این سنگ مرموز که به صورت ناگهانی بر سر راه دوربین کاوشگر مریخ قرار گرفت، از آن پس بحث‌هایی به همراه آورد که نه تنها منشاء سنگ بلکه جاندار بودن آن را مورد پرسش قرار داده است.
بحث بر سر این است که آیا آن طور که ناسا مدعی است این یک سنگ است یا ارگانیزمی زنده که در مناطقی از سیاره مریخ می‌روید. (بیشتر بخوانید: کشف نشانه‌های زندگی در “سیاره‌ سرخ”)
انتشار این تصاویر در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش دکتر راون ژوزف، کارشناس روانشناسی اعصاب در مجله “کاسمولوجی”، این “سنگ” را با نوعی از قارچ‌ها ‌که بدنه‌ای جامی، کاسه‌ای یا ورقه‌ای‌شکل دارند و گلسنگ‌هایی که بر زمین می‌رویند مقایسه کرد.
او به این کار اکتفا نکرده و دادخواستی تنظیم و به دادگاهی در کالیفرنیا ارائه کرد که در آن از اهمال ناسا در تحقیق در مورد این ارگانیزم فضایی شکایت شده است.
دکتر ژوزف در این دادخواست خواستار ارائه و انتشار ۱۰۰ تصویر دیگر از زوایای مختلف از ۲۴ تصویر میکروسکوپی از این شئ شده است.
پاسخ ناسا
سازمان ناسا در نخستین واکنش به این شکایت اعلام کرد، این سازمان قصد انتشار تصاویر را داشت، اما می‌خواست پیش از علنی کردن تصاویر این سنگ را دقیق‌تر مورد بررسی قرار داده و سپس نتایج را اعلام کند.
خبر کشف سنگ مرموز مریخ در ژانویه سال جاری توسط ناسا اعلام شد. در گزارش‌ها گفته شد، در تصاویری که کاوشگر “آپورچونیتی”، ۱۲ روز مریخی پیش از تاریخ کشف، درست در همین منطقه برداشته، این سنگ که بزرگی تقریبی آن به اندازه مشت انسان است دیده نمی‌شود.
ناسا می‌گوید، این سنگ که Pinnacle Island نامیده شده به طور ناگهانی بر سر کاوشگر مریخ قرار گرفته است. ناسا گمان می‌برد، شاید حرکت چرخ‌های کاوشگر “آپورچونیتی” باعث کنده شدن این سنگ از جای خود شده باشد.
اما پاره‌ای از ناظران مستقل ناسا نظری دیگر ارائه می‌دهند. آنها معتقدند که جسم کشف‌ شده می‌تواند نمونه‌ای از حیات بر روی سیاره مریخ باشد. (بیشتر بخوانید: کشف میکروب‌هایی که از امکان حیات در مریخ می‌گویند)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com