(تحلیلی متفاوت تر از آنچه که تا حالا شنیده اید)

 

امید سلیمانی

هر کسی که کوچک ترین سر رشته ای از سیاست داشته باشد میداند جمهوری اسلامی سال هاست از طالبان حمایت میکند دلایل زیادی هم برای این حمایت وجود دارد .
در تمامی این سال ها  دفاع جمهوری اسلامی و حمایت همه جانبه آن ازطالبان به صورت پنهانی و در خفا صورت میگرفت اما الان مدتی است که این پشتیبانی دیگر علنی شده است  و جمهوری اسلامی هم از آن ابایی ندارد
اگر بخواییم علت این دوستی و اتحاد با طالبان را بیان کنیم میتوان صدها دلیل را ذکر کرد .
اما ما میخواییم در اینجا درمورد یک یا چند دلیل اصلی صحبت کنیم که باعث شده حکومت ولایت فقیه  اینچنین ریسک حمایت علنی و غیر علنی از طالبان را به جان بخرد.
حکومت ولایت فقیه در بدترین شرایط از لحاظ مشروعیت دارد و بحران مشروعیت این حکومت مرتجع را به شدت تهدید میکند .
در چند سال گذشته جمهوری اسلامی مرکز توجه بوده به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شده بود و جهان این حکومت را هماننده داعش  میدانست و بارها آمریکا و دیگر قدرت های جهانی جمهوری اسلامی را به عنوان یک حکومت رادیکال مذهبی و تامین کننده مالی اکثریت گروه های تروریستی در جهان میدانستند .
جمهوری اسلامی از این مرکز توجه بودن همیشه ترس داشته و این چند سال اخیر هم این ترس بیش از پیش شده است به همین جهت تمام سعی خود را کرده است تا مرکز توجه جهان نباشد .
جمهوری اسلامی نیاز داشت اتفاق یا یک گروهک اسلامی شبیه خودش ماننده داعش را در جهان بولد کند تا خودش به فراموشی سپرده بشه .
در چند وقت اخیر که طالبان به تصرف ولایت های افغانستان پرداخت جمهوری اسلامی به خوبی میدانست وجود یک حکومت یا گروه بنیاد گرا میتواند از لحاظ تبلیغی و مرکز توجه رسانه ها بودن میتواند به موجودیت این حکومت جهنمی کمک زیادی کند .
یکی از اصلی ترین دلایل دفاع تمام قد جمهوری اسلامی از طالبان میتواند به صحنه آمدن یک حکومت رادیکال و افراط کرای مذهبی در خاورمیانه باشد که همین امر باعث میشود دیگر جمهوری اسلامی تنها عامل خطر صدور افراط گرایی به جهان نباشد .
طالبان اسلام افراطی را به معنای واقعی کلمه به جهان به نمایش میگذارد و رسانه ها بر روی این حکومت تازه ظهور مانور میدهند و در این غوغای رسانه ای بزرگترین حکومت حامی تروریست در جهان به حاشیه میرود و این همان چیزی است که جمهوری اسلامی میخواهد .
و این یکی از مهم ترین دلایلی است که جمهوری اسلامی از وجود طالبان و به قدرت رسیدن آن حمایت میکند.
یکی دیگر از دلایلی که وجود طالبان، جمهوری اسلامی را خشنود میکند تضعیف اسلام سنتی سنی است زیرا طالبان هر چند که شاید در بین حکومت های منطقه که سنی مذهب هستند طرفدار زیادی نداشته باشد اما خود را نماینده سنی ها در جهان اسلام میداند .
وجود طالبان اسلام سنی را در جهان مورد انتقاد زیادی قرار میدهد و فعالیت های افراطی این گروه به پای سنی ها نوشته میشود و در جهان اسلام سنی نماینده افراط گرایی معرفی میشود و اسلام افراطی شیعه که جمهوری اسلامی حامی آن است به حاشیه میرود در این بین جای حزب الله را طالبان سنی میگیرد و این یکی دیگر از دلایل حمایت جمهوری اسلامی از به قدرت رسیدن طالبان است .
نباید فراموش کرد که وجود طالبان خارج از تمامی فایده هایی که برای جمهوری اسلامی داشته و دارد همین که باعث شده نگاه های جهانی از جمهوری اسلامی متوجه یک گروه افراطی دیگر که حالا کنترل یک کشور را به عهده گرفته است باشد بهترین سود را برای حکومت ملاها در تهران دارد و نباید این موضوع مهم را فراموش کرد .
در بسیاری از تحلیل های که چرایی حمایت جمهوری اسلامی از طالبان را مورد نقد و برسی قرار داده اند کمتر به این موضوعات اشاره شده است و یا بهتر بگویم اصلا اشاره کاملی به این موضوعات و دلایل مهم نشده است .

امید سلیمانی نویسنده و روزنامه نگار 
تحلیل گر مسائل خاورمیانه 
عضو کانون نویسندگان 
نویسنده سه کتاب در ایران 
و کتاب جدید ده فرمان در دمکراسی که به تازگی منتشر شده است 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)