140120131911_nuclear_iran_512x288_afp

اجرای توافق نامه ژنو در ارتباط با پرونده هسته ای ایران، امروز با آغاز عملیات تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و شروع رقیق‌سازی و اکسیدسازی ذخایر ۲۰ درصدی به طور رسمی شروع شده است. شروع اجرای این توافقنامه در داخل و خارج از ایران واکنشهایی را به همراه داشته است. در داخل ایران، برخی نمایندگان مجلس و همچنین رسانه ها و نشریات وابسته به دولت از جمله روزنامه کیهان مخالفتها و انتقادات خود را به مواد این توافقنامه نامه شدت بخشیده و به آن پرداخته اند. این انتقادات در حالی صورت میگیرد که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه که در نشست وزیران خارجه این اتحادیه در بروکسل به سر می برد ابراز امیدواری کرد که در صورتیکه روند غنی سازی ۲۰ درصدی اوانیوم امروز در ایران به خوبی پیش برود، مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران در چند هفته آینده ادامه خواهد یافت.

حسین شریعتمداری در سرمقاله امروز کیهان با اشاره به آن چه به عنوان متن توافق های ژنو در واشنگتن منتشر شده نوشته: “وقتی به متن توافقنامه مراجعه می‌شود، آنچه “داده‌ایم” در مقابل آنچه “گرفته‌ایم” نه فقط قابل مقایسه نیست، بلکه بسیار کم‌اهمیت‌تر و ناچیزتر از آن است که با واژه “برد- برد” کمترین تناسبی داشته باشد، چه رسد به این که، توافقنامه یاد شده را “تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایرا” بدانیم. این بیم جدی هست که حریف در مقابل برخی از کوتاه آمدن‌های ما، گام‌های بیشتری به جلو بردارد. پس نیاز به تجدیدنظر و پیشگیری ضروری و به‌موقع مسئولان دارد.”

روزنامه وطن امروز، نزدیک به محافظه کاران صفحه اول خود را برخلاف معمول به صورت سیاه و سفید چاپ کرده و لوگوی روزنامه به رنگ سیاه در آمده است.
تیتر اول این روزنامه با عنوان “هولوکاست هسته‌ای” به بررسی زوایای توافقنامه ژنو پرداخته است.
در سرمقاله شماره امروز این روزنامه آمده است: “تعهد ناچیز طرف مقابل را که کنار تعهدات ایران قرار دهیم، عمق واقعیت آشکارتر می‌شود. آیا این اقدامات برای دولت ایران یک پیروزی است؟ نابودی و تعطیلی تاسیسات هسته‌ای در مقابل آزادسازی چند میلیارد دلار دارایی‌های “خودمان”، پیروزی است؟

احمد توکلی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران در جلسه علنی امروز با اشاره به توافقنامه ژنو گرفت: “اشکالات متون ذیربط خیلی زیاد است به طوریکه به سختی می توانیم امیدوارم باشیم منافع ملی به درستی استیفا شود.”

مخالفتهای منتقدین عملکرد هسته ای در حالی صورت میگیرد که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها از تیم مذاکره کننده حمایت کرده و عملکرد آنان را مورد تایید نظام دانسته و بیان کرده است که تیم مذاکره کننده بچه های انقلاب هستند و وظیفه ای بر عهده آنان است، کسی حق ندارد ماموری را که در حال انجام وظیفه است تضعیف کند.
در عین حال نباید فراموش کرد که موضع گیری رهبر جمهوری اسلامی ایران در مورد روند مذاکرات از ابتدا همیشه به گونه ای بوده که در صورت لزوم بتواند به عنوان منتقد دولت و عملکرد آنان نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com