ایلنا- فاطمه جلالوند:Dabagh آیا زنان مبارز ما در زندانهای رژیم پهلوی شکنجه شده‌اند و مبارزه کرده‌اند که امروز زنان در جایگاههایی مانند راننده تاکسی و یا اتوبوسBRT قرار بگیرند ویا مباشر بنگاه مسکن بشوند؟
رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ارزش و مقام زن بواسطه زن بودن خودش است اینکه یک زن به فضا برود، خلبان شود و یا رئیس جمهور شود افتخار نیست. اینکه ارزش زن بودنش را حفظ کند افتخار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ امروز ۱۷ دی ماه در نشست خبری همایش نقش زنان در پنجاهمین سالگرد نهضت امام خمینی (ره)، که در ۱۵ بهمن امسال با همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و انجمن زنان مبارز مسلمان در سالن شیخ انصاری برگزار خواهد شد، “فاطمه جلالوند” دبیر این همایش گفت: در این نشست ۱۴ مقاله با محورهای قیام ۱۵ خرداد، نقش زنان در این قیام، مخالفان و موافقان با این قیام،مبانی فقهی درباره حضور اجتماعی زنان و… ارائه خواهد شد. سخنران ویژه این همایش نیز خانم مرضیه دباغ رئیس انجمن زنان مبارز مسلمان خواهد. در این همایش میهمانان خارجی، از کشورهای اروپایی مانند دانمارک نیز حضور خواهند داشت و ۴ مقاله هم ارائه خواهند کرد.

وی در مورد انجمن زنان مبارز مسلمان توضیح داد: این انجمن از سال ۸۷ به صورت رسمی با مجوز وزارت کشور به طور رسمی آغاز به کار کرده است. این انجمن ۱۰۰ عضو دارد و متشکل از زنان شکنجه شده در زمان حکومت پهلوی است. ما ۵۱۷ زن مبارز داشته‌ایم که در زندانهای رژیم پهلوی اسیر بوده‌اند و سعی کرده ایم با آن تعداد از این افراد که در ایران هستند و با نظام زاویه‌ای ندارند ارتباط بگیریم.

جلالوند درباره این همایش گفت: هر سال در ایام دهه فجر جشن‌ها و نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود اما ما نمی‌خواهیم مثل بسیاری از ارگان‌ها به جشن گرفتن اکتفا کنیم و قصد ما بیان پشت پرده‌های انقلاب در شکنجه گاههای رژیم پهلوی است.این انجمن صدای خاموش زنانی است که در ساواک شکنجه شده‌اند و هدف ما انتقال این مفاهیم به نسلهای آینده است. امام خمینی همواره تاکید داشتند که زنان باید در تصمیمات مهم کشور نقش داشته باشند آیا در پنجاهمین سالگرد نهضت امام این امر تحقق پیداکرده است؟ آیا زنان مبارز ما در زندانهای رژیم پهلوی شکنجه شده‌اند و مبارزه کرده‌اند که امروز زنان در جایگاههایی مانند راننده تاکسی و یا راننده اتوبوسBRT قرار بگیرند؟ ویا مباشر بنگاه مسکن بشوند؟ بسیار باعث تاسف است که یک مقام دولتی بگوید من از ممنوعیت حضور زنان به عنوان مباشر مسکن کامم تلخ شد و بزرگ‌ترین افتخارشان حضور در ژنو و همایشهای غربی باشد.

فضل الله موسوی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، نیز که در این نشست خبری حضور داشت،گفت: ما از ابتدای انقلاب تا کنون پیشرفتهای مختلفی در زمینه‌های علمی از جمله سلولهای بنیادی پزشکی و انرژی هسته‌ای داشته‌ایم و باید سعی کنیم که در جنبه‌های معنوی نیز این پیشرفت را داشته باشیم. بسیاری از زنان و مردان مبارز، سختی‌های بسیاری کشیده‌اند تا ما اکنون به این مرحله رسیده‌ایم. غرب با ایجاد تحریم‌ها، هشت سال جنگ تحمیلی، ایجاد اختلاف میان اقوام مختلف ایران و علمای شیعه سعی کرده است به کشور ما فشار بیاورد اما باید با تکیه بر فرهنگ اسلامی و ایرانی خود بتوانیم از کشور حفاظت کنیم. اکنون انقلاب اسلامی دربسیاری از مناطق گسترش یافته است به طوری که حتی آثار بیداری وانقلاب اسلامی را در آمریکای لاتین هم می‌توان دید.

وی افزود: ارزش و مقام زن بواسطه زن بودن خودش است اینکه یک زن به فضا برود خلبان شود و یا رئیس جمهور شود افتخار نیست. اینکه ارزش زن بودنش را حفظ کند افتخار است. در همایشی که قرار است برگزار شود باید بر مقام زن بیشتر تاکید شود و زنان باید بدانند که نباید به وسیله و ابزاری در زمینه‌های تجاری و حتی علمی تبدیل شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com