بر خلاف انتظار خبرنگاران، تنها شماری معدودی از زنان برزیلی در یک تجمع اعتراضی در ریودوژانیرو علیه ممنوعیت برهنگی سینه‌ها در سواحل این کشور حضور یافتند به طوری‌که شمار عکاسان و خبرنگاران از تعداد زنان شرکت‌کننده در این “اعتراض برهنه” بیشتر بود.

BRAZIL-RIO-TOPLESS-PROTEST

به گزارش اسوشیتدپرس، پیش‌تر انتظار می‌رفت هزاران زن، روز شنبه (۲۱ دسامبر-۳۰ آذر) در ساحل “ایپانما” در ریودوژانیرو جمع شوند و با درآوردن بیکینی‌های خود، اعتراض‌شان را به قانونی که برهنگی سینه زنان را “عملی زشت” توصیف کرده، ابراز کنند.

در حضور بیش از صد عکاس-خبرنگار که از ساعت‌ها قبل به امید یک نگاه کوتاه به اولین زنی که در اعتراض به این قانون برهنه می‌شود، ساحل “ایپانما” را پر کرده بودند، یکی از اولین زنانی که برهنه شد، زن مسن ۷۳ ساله‌ای اهل ریو به نام “اولگا سالن” بود.

وی با بیان اینکه «یک پستان خطرناک نیست!» به رسانه‌های محلی گفت: «این جنبه نادرستی از دین و فرهنگ ما است که ما قانونی داریم که برهنگی سینه زنان را ممنوع کرده است.»

در قانون “ضدبرهنگی” که به سال ۱۹۴۰ بر می‌گردد، مجازات تا یک سال زندان یا جریمه برای کسانی که دست به این اقدام می‌زنند، پیش‌بینی شده است.

با این حال، مردم محلی‌ قبول دارند که این قانون غالبا اجرا نمی‌شود.

هر چند که این اعتراض، در واکنش به واقعه‌ای در ماه نوامبر سازمان‌دهی شد که در جریان آن، نیروهای پلیس، خانم کریستینا فلورس (Cristina Flores)، بازیگر سینما را از گرفتن عکس‌های نیمه‌برهنه در ساحل دریا منع کردند.

بازیگر ۳۷ ساله‌، در سخنانی طنزآمیز در شرح ماجرا به اسوشیتدپرس گفته: «آن‌ها سه نفر بودند. بیشتر از تعداد سینه‌های من. فورا به سمتم آمدند و بر سرم فریاد زدند: “پیراهنت را بپوش! پیراهنت را بپوش!” انگار اگر نمی‌پوشیدم، بمب منفجر می‌شد.»

فلورس که بلافاصله دستور آن‌ها را اجرا کرد، خاطرنشان می‌کند که به قدری بهت‌زده بوده که امکان واکنش خشونت‌آمیز پلیس و حتی بازداشتش را درصورت سرپیچی از دستورشان می‌داده است.

او سخنانش را این‌چنین به پایان برده است: «من حتی نمی‌دانستم که این کار غیرقانونی است. اما اگر قانون اساسی برزیل، برابری زن و مرد را تضمین می‌کند، چگونه است که مردان می‌توانند بدون پیراهن همه جا بروند اما ما زنان وقتی همان کار را می‌کنیم، تحریک‌آمیز خوانده می‌شود.»

تصاویر گتی ایمیجز (Getty Images) و اسوشیتدپرس (AP) از این اعتراض را  ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com