یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ایران می‌گوید که وزارت بهداشت و نیروی انتظامی به دنبال تعطیلی مراکز ارایه خدمات سولاریوم و خالکوبی هستند چرا که این مراکز هیچ مجوزی ندارند.

سیامک مره صدق در گفتگو با شماره‌ی روز دوشنبه (۱۱ آذر-۲ دسامبر) روزنامه “تهران امروز” چاپ تهران، با تاکید بر اینکه خال‌کوبی علاوه بر مسائل بهداشتی از لحاظ “شرعی” هم دارای مشکل است، گفت: «من فکر نمی‌کنم برای خال‌کوبی هیچ مجوزی در ایران صادر شده باشد.»

آقای مره صدق، با اشاره به این‌که «وزارت بهداشت اعلام کرده که سولاریوم می‌تواند سرطان‌زا باشد»، از غیرقانونی بودن مراکز ارائه خدمات سولاریوم و تلاش وزارت بهداشت و نیروی انتظامی برای شناسایی و تعطیلی این مراکز خبر داد و گفت که «باید فرهنگ مردم را تغییر داد» تا از مراجعه به این مراکز که در آن‌ها احتمال انتقال بیماری‌هایی هم‌چون “ایدز” و “هپاتیت” وجود دارد، خودداری کنند.

وی هم‌چنین با انتقاد از رواج مصرف دخانیات به ویژه در میان جوانان، درباره مصرف قلیان نیز گفت که «با وجود تصویب‌ نامه‌ای مبنی بر ممنوعیت مصرف قلیان در اماکن عمومی» اما هم‌چنان به «بهانه‌های غیرقابل قبول» قلیان عرضه می‌شود.

اظهارات این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در حالی است که سیدرضا غلامی، معاونت مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت به روزنامه “تهران امروز” گفته که برخی آرایشگاه‌ها و مراکز خالکوبی با مجوز وزارت بهداشت به این کار اقدام می‌کنند اما برخی خالکوبی‌ها در «خانه‌های نامشخصی» انجام می‌شود که «نظارت بر آن‌ها سخت است».

آقای غلامی در واکنش به شایعه ناسالم بودن سوسیس و کالباس، نیز تصریح کرد: «سوسیس و کالباس‌های تولید کشور بر مبنای پروانه ساخت کنترل می‌شوند. بخشی از آن هم زیر نظر سازمان دام‌پزشکی کشور است. مگر اینکه به صورت غیر‌قانونی و نامشخص با برچسب تقلبی تولید شود.»

البته به گفته وی، مردم عادی نمی‌توانند تقلبی یا اصلی بودن برچسب روی سوسیس و کالباس‌ها را تشخیص دهند.

پیش‌تر حسینعلی شهریاری، رییس “کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی” در مهرماه ۹۱ فاش کرده بود که بنا به برخی «اطلاعات نگران‌کننده» از سلامت میوه، سبزی، لبنیات، گوشت و فراورده‌های گوشتی در بازار کشور مطمئن نیست.

آقای شهریاری در عین حال توصیه کرده بود که مردم از استفاده از فرآورده‌های گوشتی به ویژه سوسیس و کالباس خودداری کنند. او افزوده بود: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای در این زمینه داریم مگر اینکه سازمان غذا و دارو اعلام کند سالم است و هر وقت خودشان مصرف کردند ما هم مصرف می‌کنیم.»

گفتنی است به گفته‌ی علی‌رضا دلاوری، دبیر شورای سیاست‌گذاری سلامت، جلسه آتی این شورا با ریاست حسن روحانی و حضور ۱۵ وزیر و رؤسای سازمان‌ها در روزهای باقی‌مانده از آذرماه تشکیل خواهد شد و موضوعاتی چون «خدمات آرایشی»، «خدمات مشاوره تغذیه مانند روش‌های چاقی و لاغری» و «مصرف فست فود‌ها» در دستور اولین جلسه این شورا قرار گرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com