جهش تولید با شرکت کدام مردم، سپاه، ستاد اجرایی یا…؟!

خامنه‌ای سال ۴۰۳ را «جهش تولید با مشارکت مردم» نام نهاد. اما پیشینه امر نشان می‌دهد حاکمیت ملایان هیچ نقش قابل توجهی برای مردم در امر تولید قائل نیست. حال باید جست منظور خامنه‌ای از مردم و ترجمان آن چیست؟

پس از سخنرانی نوروزی خامنه‌ای که وی سال ۴۰۳ را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامید تکاپوی بسیاری در این زمینه به راه افتاد.

رسانه‌های اردوی خامنه‌ای با آب و تاب فراوان به انعکاس این موضوع و تشریح و تبیین آن پراختند.

اما ناظران و تحلیل‌گران همواره به دیده شک به این شعار و اهداف آن نگریسته و می‌نگرند. البته این دیده شک بدون مبنا نبوده و سیاست‌های دهه‌ها و سالیان اخیر حاکمیت ملایان نشان داده است که اجازه عرض اندام به بخش خصوصی به معنای واقعی آن را نمی‌دهد.

عباس عبدی از کارگزاران جناح مغلوب حاکمیت در سال ۴۰۱ اعلام ساخته بود که حاکمیت ملایان هرگز اجازه نمی‌دهد پول و قدرت مستقل در ساختارش در جایی وجود داشته باشد و آن را بر اساس اولویت‌های سیاسی و نه اقتصادی اختصاص می‌دهد! [منظور خامنه‌ای از واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی چه بود؟]

این گفتار عبدی را سیاست‌های سالیان ملایان به خوبی تایید می‌کند. آنچه تحت عنوان خصوصی‌سازی و نقش مردم در تولید نام گرفته است، درآوردن شرکت‌های دولتی به مثابه ثروت‌های عمومی مردم ایران توسط خامنه‌ای و بذل آن به ارگان‌های قدرت و ثروت تحت کنترل و نظارت خودش چون «سپاه پاسداران»، «ستاد اجرایی فرمان امام»، «آستان قدس رضوی»، «بنیاد شهید و مستضعغان» و… زنجیره‌ای از این بنگاه‌ها و هلدینگ‌های مالی است.

تولید با کدام مردم و با کدام بخش خصوصی؟

شوری آش آن نیز آن قدر است که اصطلاح آخوندساخته‌ای چون خصولتی‌ها ابداع شده است. ترکیبی از شرکت‌های خصوصی و دولتی که به معنای واقعی کلمه نه خصوصی هستند و نه دولتی. بلکه ارگان‌های قدرت و ثروت در سایه هستند که در تیول و قبضه ید خامنه‌ای هستند.

اما هر بار که خامنه‌ای به مناسبت نوروز سخنرانی می‌‌کند دائما کلیدواژه تولید را بر زبان می‌راند. هر بار نیز پسوند و پیشوندی به آن می‌افزاید. اما سال که پایان می‌پذیرد از شعار سالش تنها چیزی که نمی‌توان منتج کرد تولید به معنای واقعی آن و با مشارکت بخش خصوصی و مردم به معنای واقعی آن است.

اما به نظر می‌رسد خامنه‌ای شعار سال جدید را با سخره بدین نام نامگذاری شده است. چون هنوز ماه اول آن به پایان نرسیده اخباری دال بر دست‌‌اندازی همراه اول به دیجی‌کالا رسانه‌ای شده است.

دیجی‌کالا شرکتی خصوصی محسوب می‌شود که در سالیان اخیر تجربه موفقی را در زمینه کسب و کار خود داشته است. حال که می‌رود حرف، تجربه و موفقیتی، خصوصا در زمینه امنیت و فناوری برای گفتن داشته باشد، ارگان‌های تحت کنترل خامنه‌ای خیز تصاحب آن را برداشته‌‌اند.

بنا بر اخبار، این ماموریت بر عهده همراه اول از زیرمجوعه‌های شرکت مخابرات ایران گذاشته شده است.

بخشی از شرکت دولتی مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸ به «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» شامل سه شرکت سرمایه‌گذاری «توسعه اعتماد» و «شهریار مهستان» از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه پاسداران واگذار شد.

باز هم دست‌اندازی خصولتی‌ها به شرکت‌های خصوصی

بخش دیگر نیز به شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران» از شرکت‌های زیرمجموعه «ستاد اجرایی فرمان امام» واگذار شد.

در سال ۱۳۹۵ سپاه با شرکت‌های واسطه، رد خود را از این شرکت پاک کرد در حالی که همچنان حضوری فعال در این شرکت دارد.

پس از کلاه شرعی که آخوندها در سال ۱۳۹۵ساختند ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ایران در اختیار «ستاد اجرایی فرمان امام» است. مدیران ارشد این ستاد از جمله رئیس فعلی آن پرویز فتاح از سرداران سپاه هستند.

در زمان واگذاری شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۸۸، یک شرکت خصوصی، شرکت پیشگامان کویر یزد، برای مناقصه مزبور شرکت کرده و از قضا پیشنهاد بالاتری نیز داده بود.

اما حاکمیت ملایان به بهانه «فقدان صلاحیت امنیتی» این شرکت را حذف و در نهایت شرکت مخابرات به سپاه پاسداران و ستاد اجرایی واگذار شد.

چنان که فوقا ذکر شد در سال ۹۵ نیز سهم سپاه با واسطه به شرکت‌های پوششی‌اش منتقل شد اما ستاد اجرایی عمده‌ سهامدار با ۵۱ درصد سهام باقی ماند.

حالا همراه اول از زیرمجموعه‌های شرکت مخابرات، دست غصب به سوی شرکت خصوصی دیجی‌کالا دراز کرده است و انتظار می‌رود در آینده‌ای نه چندان دور، در راستای سیاست «جهش تولید با مشارکت مردم» از نوع سپاهی و ستاد اجرایی آن، مالک دیجی‌کالا شود.

قطع یقین دلایل فوق‌الذکر چون پول و قدرت تجمیع‌شده در دیجی‌کالا و جنبه امنیت ارتباطات آن نیز علل پنهانی است جهش تولید با مشارکت مردمی مد نظر خامنه‌ای را قرار است میسر سازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)