نیکاراگوئه آلمان را به اتهام مشارکت در نسل‌کشی غزه به دادگاه بین‌المللی دادگستری کشاند. دولت فدرال آن را انکار می‌کند.

 

تظاهرات اعتراضی روز دوشنبه ۸ آوریل / ۲۰ فروردین در مقابل دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه

«این یک بهانه‌ی واقعاً رقت‌انگیز برای کودکان، زنان و مردان فلسطینی‌ست: از یک سو ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه (…) و از سوی دیگر ارسال تجهیزات نظامی (…) برای کشتن و نابودی آن‌ها.» این آغاز سخنان دانیل مولر (Daniel Müller)، وکیل آلمانی، یکی از مدافعان نیکاراگوئه در دادگاه بین المللی لاهه بود. دادگاهی که از روز دوشنبه‌ی گذشته شروع به رسیدگی شکایت این کشور آمریکای لاتین علیه نقش آلمان در جنگ غزه کرده است.

نیکاراگوئه در یک درخواست ۴۳ صفحه‌ای که در اول مارس ارائه شد، آلمان را به کمک و مشارکت در یک “نسل کشی” در غزه از طریق حمایت سیاسی، مالی و به ویژه نظامی خود از اسرائیل و همچنین توقف مداوم پرداخت‌ها به آژانس امداد و کار سازمان ملل. برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA). متهم کرد. پس از ایالات متحده آمریکا که نسل‌کشی را تنها با ملاحظات به تصویب رساند، آلمان بزرگترین تامین کننده‌ی تسلیحات اسرائیل است. کشورهای امضا کننده‌ی کنوانسیون متعهد می‌شوند که نه تنها مرتکب نسل‌کشی نشوند، بلکه از چنین اعمالی نیز جلوگیری کنند.

نیکاراگوئه خواستار اتخاذ تدابیر اضطراری، از جمله توقف فوری ارسال تسلیحات، تا تصمیم نهایی دادگاه است. قرار است تا حدود دو هفته‌ی دیگر حکمی در این باره صادر شود که طبق قوانین بین‌المللی لازم الاجراست. پس از آنکه وکلای این کشور آمریکای مرکزی در روز دوشنبه دلایل‌ خود را به تفصیل ارائه کردند، نمایندگان آلمان، همان‌طور که وزارت امور خارجه در روز دوشنبه در شبکه‌ی اجتماعی X مدعی شد، صبح امروز سه‌شنبه، «تک تک اتهامات را به تفصیل رد خواهند کرد.» در یک پرونده‌ی نسل‌کشی علیه اسرائیل که توسط آفریقای جنوبی از ژانویه در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح شد، دولت آلمان فدرال نه تنها آشکارا از تل آویو حمایت کرد، بلکه اعلام کرد که به عنوان شخص ثالث در جلسه دادرسی اصلی وارد خواهد شد.

در لاهه روز دوشنبه، سِویم داگدلن (Sevim Dagdelen)، سخنگوی سیاست خارجی گروه BSW در بوندستاگ، که تنها ناظر پارلمانی شرکت کننده در جلسه‌ی استماع دیوان بین‌المللی دادگستری بود، درباره‌ی تحویل تسلیحات آلمان به اسرائیل نیز بحث کرد. او در پاسخ به پرسش “دنیای جوان”، توضیح داد: «با توجه به فاجعه‌ی انسانی در غزه، دولت فدرال باید تحویل تسلیحات به اسرائیل را فوراً و مستقل از پروسه‌ی جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری متوقف کند. در هر صورت، باید به کنوانسیون نسل‌کشی و حقوقِ بشردوستانه اهمیت بیشتری داده شود تا به ادعای دفاع از خود اسرائیل، که خود را بالاتر از قوانین بین‌المللی می‌داند. حمایت نظامی بی قید و شرط دولت آلمان از اسرائیل، تهدیدی‌ست برای انزوای کشور آلمان در سطح بین المللی.»

به موازات جلسه‌ی استماع در لاهه، ۶۰۰ کارمند بخش دولتی آلمان روز دوشنبه نامه‌ای به اولاف شولتس صدراعظم و پنج وزیر کابینه‌ی او منتشر کردند. در این نامه آن‌ها بر اساس تعهدی که نسبت به اصول قانون اساسی و حقوق بین‌الملل دارند خود را موظف ‌دانستند، از دولت که «از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی از سیاست اسرائیل در غزه و دیگر سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده با نقض قوانین بین‌المللی» حمایت می‌کند، انتقاد کنند. اسامی امضاکنندگان از ترس اقدامات تلافی‌جویانه اعلام نشد. در آغاز فوریه، ۸۰۰ مقام از ایالات متحده‌ی آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا “بیانیه‌ی ترانس آتلانتیک” مشابهی را تنظیم کرده بودند.

نویسنده‌: ویبکِه دیل (Wiebke Diehl)

مترجم: امیر کوهسنگی

منبع: روز‌نامه‌‌ی “دنیای جوان” (Junge Welt)

آلمان سه‌شنبه ۹ آوریل ۲۰۲۴  /  ۲۱ فروردین ۱۴۰۳

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)