از چه موسیقی خوشتان می‌‌آید؟ سایز لباسی که می‌‌خرید چند است؟ فرزند دارید؟ کجا زندگی می‌‌کنید و چگونه دکوراسیون منزل خود را عوض کرده‌اید؟این ور آب و آن ور آب تمام تجار سعی می‌کنند که اطلاعات خصوصی شما را برای بالا بردن فروش خود، ثبت کنند. این وظیفه را اکسیوم به عهده گرفته است.

این شرکت متخصص جمع آوری اطلاعات خرید شما از فروشنده های آنلاین و آفلاین است و سپس برای هر فرد یک پروفایل ایجاد کرده و در نهایت این اطلاعات بسیار شخصی را مجددا به خود فروشنده ها می‌ فروشد. پای این شرکت هنوز به ایران باز نشده است ولی بعید نیست که ورژن وطنی آکسیکام به زودی شروع به کار کند.

اخیر به خاطر فشارهای فعالین حوزه‌ی حریم خصوصی، این شرکت قبول کرده است که پروفایل ها خود را در معرض دید عموم بگذارد. در این مقاله با شما همراه می‌شویم و به شما نشان می‌‌دهیم که چه اطلاعاتی از یک فرد ممکن است بدون اطلاع وی جمع‌آوری شود. در مقاله‌های بعدی راه‌های مقابله با این روش‌های جمع‌آوری اطلاعات را توضیح خواهیم داد.

اکسیوم چیست؟

هر فروشنده‌ای سعی می‌کند پروفایلی از فعالیت مشتریان خود را داشته باشد. این پروفایل معمولا شامل نام، عباراتی که شما در سایت آنها جستجو می‌کنید، آدرس آی پی رایانه شما، اطلاعات کارت بانکی و خرید های قبلی شما می‌ شود.  اما چه اتفاقی می‌‌افتد اگر این فروشنده بخواهد بداند که شما فروشنده های دیگر چه خریدی کرده اید؟

در اینجا اکسکام وارد می‌شود.

اکسیوم در سال ۱۹۶۹ در آمریکا تاسیس شده است و کار خود را از آنالیز کردن اطلاعات فروش شروع کرده و پس از فراگیر‌شدن اینترنت، آنالیز اطلاعات آنلاین را نیز سرلوحه کار خود قرار داده است.

امروز اکسیوم با صد‌ها و شاید هزاران شرکت بزرگ شریک است و تمامی‌ اطلاعات فروش چه آنلاین و چه آفلاین را ضبط می‌کند.  اکسیوم پس از جمع آوری اطلاعات تمامی‌ آنها را در یک جا جمع کرده و به عنوان یک تاریخچه خرید افراد به خود فروشگاه‌ها می‌فروشد.

این تاریخچه به فروشندگان اطلاعاتی در مورد سابقه‌ی خرید و جستجو های مختلف به صورت آنلاین و  و نوع خرید شما به صورت فیزیکی می‌‌دهد.

لازم به ذکر نیست که داشتن این مقدار زیاد اطلاعات، طرفداران حفظ حریم خصوصی را حساس کرده و به آنها هشدار داده است. برای برطرف کردن نگرانی آنها، اکسیوم در تاریخ چهارم سپتامبر امسال پروفایل های خود را در دسترس عموم قرار داد.  این اطلاعات بر روی ویسایتی به نام https://aboutthedata.com قرار گرفته است که به کاربران اجازه می‌دهد تا قسمتی از اطلاعاتی که از آنها بر روی سرورهای اکسیوم ضبط شده است را مشاهده بکنند.

اکسیوم می‌گوید نسخه ی فعلی سایت بتا است و هنوز تمامی‌ اطلاعات موجود از شما را به شما نشان نمی‌دهد. ولی این شرکت می‌گوید به زودی اطلاعات بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

چگونه اطلاعات شخصی خود را در اکسیوم ببینید

برای دیدن پروفایل خود به سایت https://aboutthedata.com بروید. در ابتدا باید نام و نام خانوادگی به همراه آدرس و تاریخ تولید و چهار شماره ی آخر شماره امن اجتماعی (در ایران این کارت شبیه کارت ملی است)، آدرس ایمیل و یک کد کپچا را وارد کنید. دفعه های بعدی شما تنها با ایمیل و یک عدد چهار رقمی‌ می‌توانید وارد این سایت بشوید. این سایت به احتمال زیاد برای کاربران ایرانی کار نمی‌کند ولی همانطور که گفته شد آگاهی ما از وجود چنین سایت‌هایی به ما کمک می‌کند که بیش از پیش مراقب امنیت و حفظ حریم خصوصی خود باشیم.

پس از وارد شدن به این سایت شما ۶ گروه  را مشاهده می‌کنید: خصوصیات، منزل، ماشین، اقتصاد و در آخر تمایلات خرید کردن.

خصوصیات شامل اطلاعات پایه مانند سن، جنسیت، نژاد، تحصیلات، وضعیت تاهل می‌ شود.

اینکه اکسیوم چه اطلاعاتی را درست و چه چیزهایی را به اشتباه ضبط کرده است جالب است.  من اینجا کالج رفته ام و معمولا از خانه کار می‌کنم ولی هیچ وقت تحصیلات عالی نداشته‌ام و همچنین ازدواج نیز نکرده ام.

قسمت اطلاعات در مورد خانه مستقیما به شخص من مربوط نمی‌شود و این اطلاعات به آدرس بر می‌گردد. به عنوان مثال اگر من آدرس جایی که در آن بزرگ شده ام، که هنوز پدر و مادرم در آنجا زندگی می‌کنند، را وارد کنم، اکسیوم مرا بسیار پول‌دارتر از خود واقعی‌ام نشان می‌‌دهد.

به عنوان مثال من هیچ وقت وسایل ماهی گیری و یا گلف نمی‌خرم اما افرادی در خانواده ی من هستند که این ها را خریداری کرده اند

این داده ها ممکن است که بی‌ربط و یا ناقص به نظر بیایند ولی مجددا تاکید می‌کنم که در این ورژن من به تمامی‌ اطلاعات دسترسی ندارم و ممکن است که اکسیوم بداند من هیچ وقت وسایل ماهی‌گیری نخریده‌ام و صرفا در این ورژن به من این را نشان نمی‌دهد. به عنوان مثال اطلاعات اکسیوم را با اطلاعات گوگل از من مقایسه کنید.

گوگل اطلاعات جستجوی و وبگردی مرا دارد و اطلاعات خرید مرا ندارد با این وجود اطلاعات گوگل صحت بیشتری دارد. تقریبا تمامی‌ داده‌های اکسیوم قابل ویرایش است. حذف اطلاعات اشتباه و اضافه کردن اطلاعات صحیح به شرکای اکسیوم کمک می‌کند که خدمات بازاریابی مناسب‌تری را به من ارائه دهند. تنها مورد اینکه شما آدرسی که با آن رجیستر کرده اید را نمی‌ توانید تغییر دهید.

نتیجه‌گیری

داشتن این اطلاعات ممکن است وحشتناک باشد و اکسیوم حتی ادعا می‌کند اطلاعات بیشتری از شما دارد و می‌تواند در اختیار فروشندگان بگذارد. به عنوان مثال آنها ادعا می‌کنند که از شغل، نحوه‌ی استفاده کردن شما از ابزار های ارتباط جمعی و سلایق شخصی شما خبر دارند.

وجود اینچنین موسساتی باعث می‌‌شود که ما به عنوان کاربران اینترنت کمی‌ به حفظ حریم خصوصی خود بیشتر بها بدهیم. سعی ما بر آن خواهد بود که مقاله های بهتری برای شما ارائه کنیم تا بتوانیم آگاهی کاربران را نسبت به این گونه مسائل بالا ببریم.

 

منابع

http://en.wikipedia.org/wiki/Acxiom

http://acxiom.com

http://bits.blogs.nytimes.com/2013/09/05/daily-report-acxiom-draws-aside-a-bit-the-veil-of-data-gathering/?ref=acxiomcorp&_r=0

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com