سدسازی‌های سپاه و رانش زمین و دروغ‌های حاکمیت ایران

روزنامه گاردین در روز چهارشنبه ۸ فروردین ۰۳ نوشت رانش زمین در روستای حسین‌آباد در استان سمنان در فروردین ۹۸ مربوط به سدسازی‌ بوده است.

سالیان است که در مورد عوارض مخرب سدسازی‌های سپاه پاسداران در ایران گفته و نوشته می‌شود.

اما داستان همچنان ادامه دارد و با گذشت زمان، بر ابعاد ویرانگری‌های ناشی از سدسازی‌های سپاه افزوده می‌شود.

آخرین مورد آن انتشار نتایج تحقیقات محققان آلمانی است که در روز ۸ فروردین ۰۳ در روزنامه گاردین به چاپ رسید.

گاردین می‌نویسد «دانشمندان رانش زمین در سال ۱۳۹۸ در ایران را به ساخت سد مرتبط می‌دانند. محققان با مطالعه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که شیب نزدیک روستای حسین آباد کالپوش پس از پر شدن مخزن جابجا شده است.

در دهه‌های اخیر افزایش چشمگیری در تعداد سدهایی که برای همگام شدن با تقاضای آب یا تامین برق ساخته می‌شوند، بوده است. نگرانی هایی در مورد افزایش فعالیت رانش زمین در نزدیکی سدهای جدید مطرح شده است و اکنون یک مطالعه، ارتباط قطعی را در حداقل یک حادثه نشان داده است.

در مارس ۲۰۱۹ (فروردین ۹۸) رانش زمین، روستای حسین آباد کالپوش در شمال مرکزی ایران را از بین برد و به ۳۰۰ خانه آسیب رساند و جاده سد مجاور روستا را قطع کرد. مقامات محلی [حکومت ایران] علت رانش زمین را بارش شدید باران دانستند و تاکید کردند که سد نقشی نداشته است.

با این حال، دانشمندان مرکز تحقیقات آلمانی علوم زمین در پوتسدام با مطالعه داده‌های ماهواره‌ای این منطقه نشان داده‌اند که این شیب پایدار سابق پس از پر شدن مخزن با آب در سال ۲۰۱۳ شروع به حرکت کرد. یافته‌های منتشر شده نشان می‌دهد. حرکت زمین در ابتدا از قسمت پایینی شیب در سال ۲۰۱۵ شروع شد و در سال های بعد با افزایش ارتفاع آب مخزن به تدریج به سمت بالا پیش رفت.

نتایج نشان می‌دهد که انباشت آب در سد، سطح آب محلی را افزایش داده و خاک دامنه تپه مجاور را متحرک‌تر می‌کند، که در نهایت یک رانش زمین باستانی را دوباره فعال می‌کند. بارندگی‌های شدید در اوایل سال ۲۰۱۹ عامل و محرک نهایی رانش زمین بود. این یک داستان هشدار دهنده و خطری است که مهندسان سد باید در آن نقش داشته باشند.»

انکار مقامات حکومت ایران: رانش زمین ناشی از سدسازی نبوده است!

شایان ذکر است در زمان مذکور، خبرگزاری‌های رسمی حکومت ایران گزارش دادند که رانش زمین باعث ویرانی ۳۰۰ خانه، مراکز اداری، مدارس، کتابخانه‌ها، دهیاری، پاسگاه نیروی انتظامی و مراکز ورزشی در منطقه شده است.

مقامات حکومت ایران علت این رانش را به بارش برف سنگین نسبت داده و ادعا کرده‌اند که ساخت سد هیچ نقشی در این واقعه نداشته است.

در اوایل فروردین ۱۳۹۸، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان اظهار کرده بود که رانش زمین که در حال حاضر در منطقه مشاهده می‌شود، ارتباطی با سد کالپوش ندارد و به زمین‌شناسی منطقه مرتبط است که حتی در نقاط دورتر از سد نیز قابل مشاهده است.

سد مخزنی کالپوش، با ظرفیت ۱۶.۷ میلیون متر مکعب و هسته رسی، در تابستان ۱۳۹۲ در فاصله ۳۵۰ کیلومتری شمال شرقی استان سمنان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در آبان ۱۴۰۰ «در زمستان ۹۷، باران‌های فراوان باعث شدند تا ده‌ها تیر چراغ برق خم شود، برق در روزهایی قطع بود و جاده‌ها مسدود شد؛ در ایام ابتدای سال ۹۸، هنگامی که برف‌ها آب شدند، مردم با شگفتی به شکاف‌های عمیقی که در روستاها پدید آمده بودند می‌نگریستند. چند روزی طول کشید تا نخستین آمارها از فاجعه رانش زمین در کالپوش اعلام شود.»

با توجه به گزارش مذکور رسانه‌های حکومتی، تا سال‌های بعد از وقوع ویرانی‌های گسترده، هیچ تدابیر اساسی برای بهبود وضعیت مردم این منطقه انجام نشده است.

حالا اما گاردین به نقل از دانشمندان مرکز تحقیقات آلمانی علوم زمین در پوتسدام آلمان با استفاده از مطالعه داده‌های ماهواره‌ای می‌گویند که سدسازی‌ غیراصولی موجب این رانش زمین بوده است.

بعدی دیگر از آثار مخرب سدسازی‌های سپاه پاسداران، که جان انسان‌ها، محیط زیست و… را طی دهه‌های اخیر هدف قرار داده است. [سدسازی بی رویه سپاه پاسداران و نابودی طبیعت]

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)