روزنامه هم‌میهن و سرگردانی خامنه‌ای در چهارراه!

روزنامه حکومتی هم‌میهن در مطلبی با عنوان «ایران در مخمصه‏‌ای از چهار سو» بن‌بست استراتژیک خامنه‌ای را برجسته کرده است.

حیات ملایان ادامه دارد. اما این حیات بیشتر شبیه احتضار فردی است که با تنفس مصنوعی زنده مانده است. نیازی به توضیح نیست که وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… خامنه‌ای و حاکمیت ملایان چگونه است. هر مخاطب آگاه و حتی «غیرآگاه» از روی نمودهای این روزهای حاکمیت ملایان می‌تواند احتضار جسمی و حاکمیتی خامنه‌ای و نظامش را ببیند.

این وضعیت وسائل ارتباط جمعی و رسانه‌های حکومتی را وادار به اعترافاتی از این سنخ کرده است. روزنامه حکومتی هم‌میهن در مطلبی به تاریخ ۲۷ اسفند ۰۲ به موضوع بن‌بست و حیرانی خامنه‌ای در یک چهارراه اشاره کرده است.

هم‌میهن ابتدا یک چهارراه یا یک چهارسویه را برای خامنه‌ای ترسیم می‌کند در حالی که حاکمیت ملایان را جامعه ایران می‌نامد.

هم‌میهن می‌نویسد در یک سو، حاکمیت با تمرکز بر پروژه‌ «خالص‌سازی» به طرز فزاینده‌ای افراطی عمل می‌کند. در این سناریو، نیروهای مسالمت‌آمیز کمترین تأثیر را بر این پیشروی ندارند. در سوی مقابل، جامعه ناراضی به طور مداوم با هر گام از این روند تدریجی، خشمگین‌تر می‌شود. همچنین در سوی دیگر، حکومت در معرض خطراتی از سوی دشمنان و است که از فرصت‌ها بهره‌مند شده و به دنبال ضعف آن می‌گردند.

در سوی دیگر، نخبگان سیاسی نیز با چالش‌هایی مواجه هستند، که ممکن است با تشتت رای و نظر، به انقلاب‌های بدون سیاست و بی‌هدف بی‌انفعالی منجر شوند.

این روزنامه ادامه می‌دهد خامنه‌ای در این چهارسویه حیران و سرگردان است و چاره قابل توجهی پیش روی خود نمی‌بیند.

حیله‌گری برای ایفاء نقش مجدد اصلاحاتی‌ها برای خامنه‌ای

هم‌میهن می‌افزاید در این زمینه، جریان تمامیت‌خواه، با ابزار لازم برای ارتقای اهداف خود، تغییرات قابل توجهی خواهد داشت. این جریان، با تمرکز بر «خالص‌سازی»، به طرز فزاینده‌ای بر نیروهای نظامی و انتظامی فشار می‌آورد و این فرآیند را شدت می‌بخشد. در پی این تحولات، حاکمیت مجبور است مخالفان هر روز بیشتر‌شونده‌ی نیروهای خودی ۱۰ درصدی‌اش را حذف و جراحی کند.

روزنامه هم‌میهن ادامه می‌دهد به طور موازی، انتخابات مجلس دوازدهم اخیر، نشان داد که تقسیمات داخلی جریان‌های مختلف قدرت را ضعیف کرده است. اکثریت مردم از یک سو غمگین و ناامید هستند، اما از سوی دیگر، به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که از وضعیت فعلی جامعه جلوگیری کرده و آینده را بهتر کنند. [اعتراف روزنامه هم‌میهن به تحریم گسترده انتخابات توسط مردم]

در ادامه هم‌میهن دوباره راه صد بار رفته اصلاح‌طلبان قلابی را پیش روی مخاطب می‌گذارد.

این مقاله توجه می‌دهد که اقلیتی از میانه‌روها، که شامل نیروهای کمی درون نهادهای سیاسی هستند و با توجه به آراء باطله و مشارکت کمتر، به وجود آمده‌اند، به دنبال یافتن یک مرکز مشترک هستند. این وضعیت حاکی از حیرانی برای ایران در موقعیتی چندجانبه است.

مطلب می‌افزاید منطق توافق و گفت‌وگو با هسته سخت قدرت از داخل یا با همکاری با نهادهای قدرتی، به‌طور مستقیم و کاربردی است و نباید این منطق را به طور موقتی در نظر گرفت. برای جلوگیری از آینده‌سوزی، فقط گفت‌وگو و ایجاد تعادل ضروری است، نه اعتراض یا انزوا.

سپس، روزنامه هم‌میهن هشدار می‌دهد که رادیکالیزه کردن هر دو طرف حاکمیت و جامعه، به ناکارآمدی جامعه و انحراف آن از مسیر گفت‌وگو و اقدامات خشونت‌‌‌آمیز منجر می‌شود. در ادامه نیز به شدت از تعارض مردم با حاکمیت ملایان و خامنه‌ای پرهیز می‌دهد.

یک سوال بی‌پاسخ!

روزنامه هم‌میهن بارها و بارها سعی و تکرار می‌کند که نباید به وادی تحریم نمایش انتخابات افتاد و آن را خواست خالص‌سازان می‌داند. حال آنکه شرکت در وادی‌ای که خامنه‌ای آن را خالص‌سازی می‌کند عملا مهر تایید به آن است.

در ادامه، مقاله هم‌میهن تأکید می‌کند که بحث در مورد تحریم انتخابات و روی‌گردانی مردم از ابزارهای قانونی انتخابات، از زمان شکل‌گیری نظام در جریان بوده است. با استفاده از این روش، قدرت بارها به ‌صورت انحصاری به‌دست آمده است. اگر امروز افراد متخصص در حوزه جامعه‌شناسی و سیاسی توصیه به عدم ترک صندوق رای می‌کنند، این به دلیل نگرانی از پیش‌روی به‌عقب است، بنابراین باید برای حفظ صندوق رای و احترام به آراء مردم، تلاش کنیم.

در حالی که هم‌میهن با حیله‌گری سعی می‌کند چهار راه حیرانی و سرگردانی برای خامنه‌ای ترسیم کند که البته واقعی است. اما در ادامه راه چاره را باز هم بازی در زمین خامنه‌ای معرفی می‌کند. از هر گونه رادیکالیسم و اعتراضات خیابانی پرهیز می‌دهد. دوباره و صدباره نقش نخ‌نمای اصلاح‌طلبان قلابی را برای خامنه‌ای بازی می‌کند.

فقط سوالی که تحلیل‌گر روزنامه هم‌میهن زحمت پاسخ در مورد آن را به خود نمی‌دهد این است. بسنده کردن مخاطب به این روند توصیه‌شده، آب را به آسیاب چه کسی جز خامنه‌ای و نظامش می‌ریزد؟

به عبارت دیگر این گونه تحلیل‌ها و رقعه‌نویسی‌ها، جز عوامفریبی با مقدمه اولیه واقعی نیست. خروجی چنین مطالبی، دقیقا همان است که خامنه‌ای در چهار راه حیرانی و سرگردانی به دنبال آن است. این را با نیروهای خود و خودی‌هایش درنمی‌یابد. دوران آن گذشته است. بلکه با توسل به قلم‌زنان جناح مغلوب آن را می‌جوید. مخاطب و شنونده البته هوشیار و آگاه است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)