دو تن از اعضای گروه «سگ‌های زرد» یا Yellow Dogs به نام‌های آرش فرازمند، سروش فرازمند و یکی ازدوستان موزیسین‌شان به نام علی اسکندریان در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳ در پی تیراندازی علی‌اکبر رفیعی از اعضای پیشین گروه موسیقی راک “فری کیز” در بروکلین نیویورک کشته شدند. رفیعی نیز پس از قتل این افراد با شلیک گلوله به سرش خودکشی کرد.

حال پس از گذشت روزها نام این هنرمندان دوباره خبرساز شده است. دفن اجساد آرش و سروش فرازمند در قطعه هنرمندان واکنش تند رسانه‌هایی مانند مشرق نیوز، جهان نیوز و فارس نیوز را در پی داشته است.

به طور مثال، پایگاه خبری حامیان ولایت در واکنش به دفن این دو هنرمند که پیش از رفتن به آمریکا در سال ۲۰۰۶، در ایران به صورت زیرزمینی فعالیت موسیقی داشتند، می‌نویسد: «با دفن اجساد در قطعه هنرمندان این سوال مطرح می‌شود که اگر فرازمندها هنرمند به شمار می‌آیند که باید در کشور به فعالیت می‌پرداختند و مجوز کار از وزارت ارشاد دریافت می‌کردند اگر هنرمند به شمار نمی‌آیند پس چرا اجساد آنها در قطعه هنرمندان جای گرفته‌ است.

تصمیم برای دفن هنرمندان در قطعه ۸۸ بهشت زهرا برعهده معاون هنری وزارت ارشاد است، چگونه می‌شود که این دو فعال موسیقی راک در خارج از کشور جزو هنرمندان به شمار می‌آیند و در قطعه هنرمندان جای می‌گیرند؟ اجساد باید از خارج از کشور و از قاره‌ای دیگر به ایران منتقل می‌شد. سه‌شنبه (۲۸ آبان ماه) اجساد در قطعه هنرمندان دفن شد و عصر روز خاکسپاری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمدرضا جعفری جلوه به منزل فرازمند رفت و ضمن عیادت از خانواده فرازمند برای بازماندگان آرزوی صبر و شکیبایی و سلامتی داشت و حضورش در خانه فرازمند را رسانه‌ای کرد، این درحالی است که در شب‌های گذشته رئیس سازمان سینمایی هم با خانواده این دو فعال موسیقی دیدار کرد.»

در ادامه این مطلب ادعا می‌شود که هزینه سنگین حمل اجساد این هنرمندان توسط وزارت ارشاد از طریق خانه سینما پرداخت شده است:

«گفتنی است وزارت ارشاد برای تعدادی از هنرمندان به دلیل کمبود فضا در قطعه هنرمندان اجازه دفن- با وجود تقاضاهای ارائه شده از سوی خانه سینما – نمی‌دهد و تعدادی از هنرمندان را در قطعه نام‌آوران دفن می‌کنند اما این دو فعال موسیقی نیویورکی با تصمیم معاون هنری در قطعه هنرمندان جای گرفتند. شنیده ها حاکی از آن است ؛ هزینه حمل اجساد که بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان است توسط وزارت ارشاد از طریق خانه سینما پرداخت شده است.»

honarmandan

اما سایت موسیقی ما  این موضوع را پیگیری کرده است و بهمن بابازاده در این باره می‌نویسد: «حال با گذشت چند هفته از انتشار این خبر، روز گذشته یکی از وب سایت‌ها، خبری را روی خروجی خود قرار داد که اعضای این گروه (سروش و آرش فرازمند) با هزینه‌ای صد میلیون تومانی به ایران بازگردانده شده‌اند و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شده‌اند.

انتشار این خبر بازتاب‌های گسترده‌ای را در بین اهالی موسیقی و رسانه‌ها مختلف داشت و بازار تائید و تکذیب‌های این خبر از صبح امروز داغ بود. در این بن صحبت‌هایی مبنی بر پیگیری‌های معاونت امور هنری و خانه سینما برای انتقال اجساد این چهره‌ها به ایران مطرح شد و در این بین نام «محمد سریر» به عنوان یکی از اصلی‌ترین اقرادی که در این زمینه پیگیری‌هایی را صورت داده، به میان آمد.

«محمد سریر» در این باره در گفتگو با «موسیقی ما» گفت:«به ما اطلاع دادند که دو تن از موزیسین‌های خارج نشین به طرز دردناکی به قتل رسیده‌اند و سپس مطلع شدیم که این دو چهره فرزندان دو تن از بزرگان فیلمنامه نویس کشورمان هستند و تنها فرزندان آنها در واقع. هم‌دردی با خانواده این چهره‌ها که بالغ بر سی سال فعالیت هنری و فرهنگی در کارنامه شان داشتند، اصلی‌ترین دلیلی بود که این اتفاق را پیگیری کردیم. خانواده این چهره‌ها و یک موسسه «مردم نهاد» خیریه آمریکایی که علیه خشونت و قبل فعالیت می‌کند، زمینه بازگرداندن این چهره‌ها را به ایران فراهم کردند و هزینه نقل و انتقال آنها را به ایران پرداخت کردند.»

دکتر سریر درباره جوسازی برخی رسانه در مورد پرداخت هزینه ۱۰۰ میلیونی بابت بازگرداندن اجساد این چهره‌ها به کشور از سوی وزارت ارشاد توضیح داد: «اصلا چنین چیزی صحت ندارد و این عدد و ارقام کلا نبوده و نیست. این نهادهای «مردم نهاد» خیریه آمریکایی که علیه خشونت فعالیت می‌کنند، با توجه به شدت تاثیر گذاری این خبر در جوامع جهانی حاضر شدند هزینه بازگرداندن اجساد این چهره‌ها را بر عهده بگیرند که البته پول چندانی هم نبود که دوستان در مورد رقم آن تا این حد حساسیت به خرج داده‌اند.»

هم‌چنین «فرهاد توحیدی» سخنگوی هیات مدیره‌ی خانه سینما درباره این اتفاق و جو سازی برخی رسانه‌ها در این باره و مطرح شدن نام موسسات سینمایی در پرداخت هزینه بازگرداندن اجساد این هنرمندان به ایران به «ایسنا» گفت: « خانواده فرازمند در زمینه انتقال اجساد نیازمند کمک ما و هیچ دستگاه دیگری نبود و انتقال اجساد با تقبل‌ یک سازمان مردم نهاد آمریکایی که در جهت منع خشونت کار می‌کند، اتفاق افتاد و آن سازمان هزینه این انتقال را تقبل کرده است. موضوع انسانی تاسف‌باری برای همکاران‌مان پیش آمده و خانم شعبانی و آقای فرازمند عضو کانون فیلم‌نامه‌نویسان و عضو خانه سینما هستند. از طرفی این فاجعه برای این دوستان‌مان پیش آمده بود و از زاویه انسانی و مناسبات عاطفی خودمان موظف می‌دانستیم از لحاظ عاطفی در کنار دوستان‌مان باشیم.»

«موسیقی ما» در تلاش است با خانواده این هنرمندان در این باره گفتگویی را انجام بدهد که به محض تحقق، متعاقبا منتشر خواهد شد.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com