قناری گفت:ـ کره ما،

کره  قفس‌ها با میله‌های زرین و چینه‌دانِ چینی.

ماهی سرخِ هفت سین‌اش به محیطی تعبیر کرد

که هر بهار

متبلور می‌شود.

کرکس گفت:ـ سیاره من

سیاره بی‌همتایی که در آن

مرگ

مائده می‌آفریند.

کوسه گفت: زمین

سفره برکت خیز اقیانوس‌ها.

 

انسان سخنی نگفت

تنها او بود که جامه به تن داشت

و آستینش از اشک تر بود.


«رز لین فیشر» عکاسی است که به عکس‌های میکروسکوپی علاقه بسیار زیادی دارد، او در سال ۲۰۱۰ با استفاده از میکروسکوپ الکترونی عکس‌‌های بسیار جالبی از قسمت‌های مختلف بدن زنبورهای عسل گرفت، عکس‌هایی که بعضی از آنها به تابلوهای آبستره شبیه‌تر هستند!

حقیقت این است که چشم ما قسمت محدودی از دیدنی‌های دنیا را می‌بیند، ما فقط طیف مرئی نورها را می‌بینیم و با چشم غیرمسلح نمی‌توانیم از زیبایی‌های دنیاهای میکروسکوپی یا دنیاهای دور بهره ببریم.

در پروژه جدید خانم فیشر، سفری کرده است به دنیای اشک‌ها!

پنج سال پیش، در دوره‌ای سخت و دشوار، او تصمیم گرفت که اشک‌ها خود و تعدادی از آدم‌ها دیگر را جمع کند روی یک لام بگستراند و خشک کند و از اشک‌ها عکس بگیرد.

او می‌خواست ببینید که اشک‌هایی که در شرایط مختلف ریخته می‌شوند از نظر ظاهری و دیداری چه تفاوتی با هم دارند.

آیا اشکی که هنگان خوشحالی می‌ریزیم با اشکی که در زمان غم می‌ریزیم یا اشکی که هنگان خرد کردن پیاز ریخته می‌شود، تفاوتی دارد؟!

همه ما به صورت پیوسته مقدار اندکی اشک از غدد اشکی خود ترشح می‌کنیم، که در ۲۴ ساعت به ۰٫۷۵ تا ۱٫۱ گرم می‌رسد، این مقدار اشک برای محافظت از قرنیه و جلوگیری از خشک شدن آن ضروری است. نوع دیگر اشک را در هنگام اوج احساسات -چه غم و چه شادی- می‌ریزیم و نوع سوم اشک هم در هنگام برخورد چشم با مواد تحریک‌کننده ریخته می‌شود.

اشک فقط آب و نمک نیست، بلکه چربی‌های مخصوص، پادتن‌ها و آنزیم‌هایی هم دارد. جالب است بدانید که اشکی که هنگام بروز احساسات ریخته می‌شود، حاوی مقادیری از یک میانجی عصبی به نام لوسین انکفالین هم هست که یک ضد درد طبیعی است و در هنگام رخ دادن تنش ترشح می‌شود.

همین جا باید خاطرنشان کنم که شکل ظاهری اشک خشک شده، تنها به ترکیب شیمیایی اشک بستگی ندارد، چیزی که ما در زیر میکروسکوپ می‌بینیم، در واقع کریستال‌های نمک هستند. شکل اشک خشک شده بستگی به مواد شیمیایی، غلظت، شرایط محیط مثل دما و سرعت تبخیر و حتی تنظیمات میکروسکوپ هم دارد.

جالب است که منظره اشک، شبیه تصویر هوایی از یک شهر است.

حالا با هم نگاهی به «شهرهای» اشک می‌اندازیم:

اشک هنگام برش پیاز!

11-20-2013 12-28-19 PM

اشک هنگام غم:

11-20-2013 12-28-46 PM

ترشح اشک معمولی یا پایه:

11-20-2013 12-29-04 PM

اشک شادی:

11-20-2013 12-29-45 PM

و اشک‌های دیگر:

11-20-2013 12-30-31 PM

11-20-2013 12-30-18 PM

11-20-2013 12-30-07 PM

منبع

 

 


پی‌نوشت: شهر اشک‌ها، نام ترانه بسیار زیبایی است از جانی پرستون که در سال ۱۹۶۰ اجرا شده است. (بشنوید)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com