ملایان، ارتجاع و قطع عضو انسان‌ها تحت پوش احکام دینی

خبر قطع عضو و انگشتان ۲ نفر به اتهام «سرقت» که توسط رئیس دادگستری استان قم رسانه‌یی شد بار دیگر توجهات را به سوی این احکام ضدانسانی در حاکمیت ملایان جلب کرد.

خبر هولناک و بسی دردناک است. قطع عضو و انگشتان انسان‌ها. بهانه سرقت و دزدی است. کسی در مقام دفاع از سرقت و دزدی نیست. این امر اقدامی مذموم می‌باشد. بنا به قوانین دمکراتیک، مجازات‌‌ها بسته به کمیت و کیفیت اتهام در نظر گرفته می‌شود. این مربوط به کشورهایی است که از حداقل قوانین دمکراتیک پیروی می‌کنند.

اما در حاکمیت ملایان وضعیت به منوال دیگری است. مانند بسیار امور دیگر، بربریت و وحشی‌گری، جایگزین اصول و روش‌های دمکراتیک برای مقابله با جرائم است. سابقه امر نیز عمری به اندازه عمر حاکمیت ملایان دارد. در سال‌های نخست استقرار حاکمیت ملایان، تصویب لایحه قصاص، اعتراضات بسیاری را در ایران برانگیخت.

در آن زمان سازمان مجاهدین خلق، جبهه ملی و برخی دیگر از جریانات سیاسی به مخالفت با این لایحه پرداختند. لایحه‌یی که به دستور و پشتیبانی کاملا آشکار خمینی تصویب شد. مجاهدین خلق و جبهه ملی، این لایحه و این اقدام را ضدانسانی توصیف کردند.

اما خمینی بلافاصله به صحنه آمد و تحت عنوان «احکام الهی» از این لایحه دفاع کرد. متعاقبا نیز به سرکوب مجاهدین خلق و جبهه ملی پرداخت. در آن روزها می‌شد حدس زد که تصویب قوانین این چنینی، چه پیامدهایی برای جامعه ایران به همراه دارد. اما ملایان که ماهیتی قرون وسطایی و ارتجاعی داشتند، بر احکام این چنینی اصرار کردند.

احکام این چنینی را تحت عنوان احکام دینی و مذهبی و به نام «خدا» تصویب و به ثبت دادند. احکام ضدانسانی چون سنگسار، درآوردن چشم از حدقه، قطع عضو و انگشتان دست و…

قطع عضو توسط ملایان و مخالفت‌های داخلی و خارجی علیه آن

در ۴۵ سال گذشته نیز ملایان همواره بر این احکام خودساخته تحت نام اسلام ادامه دادند. هر از گاهی احکامی این چنین از سوی قضائیه ملایان صادر و اجرایی می‌شود. احکامی که محکومیت‌های بسیاری را برای ملایان به همراه داشته است. اما ملایان بدون توجه به این محکومیت‌های بین‌المللی به جنایات خود تحت نام دین و مذهب ادامه می‌دهند.

سازمان مجاهدین خلق در دهه ۸۰، ویدئوهایی از قطع عضو و چشم‌درآوردن متهمان توسط ملایان رسانه‌یی کرد. جنایاتی که ملایان جسارت آن را پیدا کرده‌اند که آنها را در ملاء عام اجرا می‌کنند. در روزهای اخیر رئیس کل دادگستری استان قم، خبر دیگری مربوط به قطع عضو را رسانه‌یی کرد.

این در حالی است که مجازات قطع انگشتان دست یا قطع عضو، مطابق کنوانسیون‌‌های جهانی مصداق بارز شکنجه محسوب می‌شود. پیش از این سازمان ملل و برخی سازمان‌های بین‌المللی از حاکمیت ملایان خواهان توقف این احکام ضدانسانی شده بودند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل در تابستان ۱۴۰۱، از حاکمیت ملایان خواستار بازنگری در قوانینی چون سنگسار، قطع عضو و… شده بود. [عفو بین‌الملل: قطع انگشتان، نمایش وحشت‌انگیز هجوم به کرامت انسانی]

در سال ۱۴۰۱ حداقل ۸ مورد و در تابستان ۱۴۰۲ حداقل ۷ مورد از قطع عضو متهمان در حاکمیت ملایان گزارش شده است. قطع عضو در تعارض آشکار با کرامت انسانی است. اما ملایان با این وجود به این جنایت ادامه می‌دهند. آنان این احکام را به نام «شریعت» اجراء می‌کنند. با وجود مخالفت‌‌های داخلی و خارجی بر آن اصرار می‌ورزند.

هیچ توجیه شرعی برای قطع عضو وجود ندارد

برخی از تحلیل‌گران اعتقاد دارند در صورت عدم اجرای چنین احکامی، حاکمیت ملایان هویت خود را از دست می‌دهند. در حالی که احکام مربوط به شرع و دین اسلام، متعلق به هزاره‌ و قرن‌های پیشین است. یعنی بر اساس قوانین جزایی این امر باید بروزرسانی شود.

اما ماهیت ارتجاعی ملایان از بروزرسانی این احکام مانع می‌شود. به بیان دیگر آنان مطامع سیاسی و ایدئولوژیک خود را تحت عنوان دین و «شریعت» به اجراء می‌گذارند. در تفسیر «ابن کثیر» از معتبرترین تفسیر اهل سنت، قطع عضو «غیرعادی» اعلام شده است.

طبق این تفسیر قطع عضو در زمان جاهلیت امری متداول بوده است. اما در اسلام شرایط دیگری نیز اضافه شد تا «منفعت حاصل شود». طبق احکام شیعه نیز مبنا اجراء عدالت است. در حالی که بریدن انگشتان و قطع عضو، آشکارا بی‌عدالتی و شکنجه محسوب می‌شود. در دهه ۹۰ خورشیدی، مجلس ملایان کنوانسیون منع شکنجه را تصویب کرد. اما شورای نگهبان خامنه‌ای با این بهانه که این کنوانسیون بار مالی دارد آن را در کرد!

اما تناقض کار ملایان بیشتر از این موارد است. اختلاس‌های میلیارد دلاری در حاکمیت ملایان بدون هیچ مجازاتی ادامه دارد. اختلاس‌هایی که توسط مهره‌‌های حکومتی یا کارگزاران وابسته به حکومت انجام می‌شود. اما دزدی اندک فردی که احتمالا از سر فقر دست به چنین اقدامی زده، شکنجه‌یی مانند قطع انگشتان دست می‌باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)