در پی بروز پدیده آلودگی هوا و هشدارهایی که در هفته گذشته منتشر شد، روز گذشته نیز صدر خبرهای بسیاری از خبرگزاری های کشور، بحران آلودگی هوا و اظهارات مقامات گوناگون در این باره بود.

یکشنبه خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در گزارشی از حضور خانم ابتکار و وزرای عضو شورای عالی حفاظت از محیط زیست برای بررسی آلودگی هوا در مجلس خبرداد.

بنابراین گزارش، موید حسینی صدر نماینده مردم خوی وچایپاره در مجلس، با اشاره به تشدید آلودگی هوا درتهران، از نشست اعضای فراکسیون محیط زیست توسعه پایدار مجلس با مسئولان محیط زیست خبر داده است.

وی با بیان اینکه قرار است هفته جاری یا هفته آینده از معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و وزرای عضو شورای عالی حفاظت از محیط زیست برای حضور درمجلس دعوت شده تا درباره اقدامات صورت گرفته درحوزه کاهش آلودگی هوا گزارشات خود را ارایه دهند گفت: “در تمام دنیا برای کاهش آلودگی هوا اقدامات بسیاری ازجمله خارج کردن خودروهای فرسوده، کنترل ترددها، حذف سفرهای زاید وتقویت ناوگان عمومی انجام می شود این درحالی است که دولت قبل این موضوع را جدی تلقی نمی کرد، اما با آغاز به کار دولت یازدهم باید این مسئله به صورت جدی پیگیری شود.”

به نوشته این خبرگزاری وی با بیان اینکه دولت یازدهم باید برنامه کوتاه مدت، میان و بلند مدت برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ کند، گفت: “طرح هایی مانند انتقال پایتخت مشکل آلودگی هوا را مرتفع نمی کند، باید اقدامات اساسی دراین زمینه صورت گیرد که متاسفانه تاکنون از انجام این فعالیت ها از جمله نصب مبدل‌های کاتالیستی در تاکسی‌ها و تبدیل سوخت به یورو ۴ غفلت شده است. باید دید دولت دراین باره چه برنامه‌ای داشته، و موانع را چگونه می توان مرتفع کرد، زیرا دولت یازدهم در آغاز راه بوده و این مشکل در زمان کوتاه حل نخواهد شد.”

از سوی دیگر نیز اکبر توکلی‌نژاد مدیر عامل آرامستان تهران بهشت زهرا، از افزایش تعداد اموات در روزهای آلوده‌هوا خبر داده و در گفت و گویی با خبرگزاری دانشجویان کشور با اشاره به دفن ۱۷۰ فوتی روزانه در بهشت زهرا، گفت: “حدود ۳۰ تا ۵۰ مورد از این فوتی‌ها به شهرهای دیگر می‌روند و حدود ۱۰۰ نفر هم در تهران شستشو و دفن می‌شوند که البته این میزان در ایام تشدید آلودگی هوای تهران همانند روزهای آلوده سال قبل افزایش قابل توجهی دارد.”

این در حالیست که رییس پلیس راهور تهران در انتقاد به شرایط فعلی سلامت هوا از کمیته اضطرار در آلودگی هوا  خواست تا هر چه زودتر تصمیم گیری کند.

به نوشته ایسنا، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: “این کمیته باید در شرایط اضطرار آلودگی هوا تصمیم‌گیری کند نه شرایط عادی.”

سردار حسین رحیمی روز یکشنبه با اشاره به اجرای طرح سراسری زوج و فرد در تهران، گفت: “در چند سال گذشته این طرح به کرات در شش ماهه دوم سال مطرح شده و پلیس با قدرت و قوت به خصوص در دو سال گذشته حتی حدود یک ماه این طرح را اجرا کرده است.”

وی در خصوص برخی مباحث مطرح شده مبنی بر اختلاف نظر پلیس در خصوص و عدم اجرای آن در روز شنبه اظهار داشت: “آنچه ما بحث داریم، اختیارات کمیته اضطرار است، چرا که این کمیته تنها در شرایط اضطرار باید تصمیم‌گیری کند، نه شرایط عادی. علت عدم اجرای این طرح در روز شنبه، کیفیت مطلوب هوا بود و براین اساس در جلسه کمیته اضطرار هم اعلام کردیم که ما اختیار نداریم طرح سراسری زوج و فرد را تا اطلاع ثانوی تمدید کنیم. اگر قرار است این طرح تا اطلاع ثانوی باشد، باید زیرساخت‌ها و مقدمات آن فراهم شود که به اعتقاد ما این مقدمات هنوز فراهم نشده و قطعا در شرایطی که کیفیت هوای تهران مطلوب است، نمی‌توان آن را اجرا کنیم.”

وی با اشاره به اینکه سه سال است جلسات کمیته اضطرار، خروجی جز برخوردهای پلیسی و تعطیلی نداشته است، افزود: “اینکه جلسه تشکیل می‌دهیم و فقط در آن برخوردهای پلیسی مصوب شود، صحیح نیست. چرا که سایر دستگاه‌های عضو نیز باید به وظایف خود عمل کنند و بگویند برای کاهش آلودگی هوا چه کاری انجام می‌دهند؟”

استاندار تهران نیز در سخنانی با اشاره به این‌که هنوز هیچ تصمیم‌گیری رسمی درباره‌ ادامه یا لغو طرح زوج و فرد در تهران نشده است، گفت: “به زودی شورای مربوطه در این زمینه تشکیل شده و تصمیم نهایی درباره‌ی ادامه یا لغو زوج و فرد اعلام خواهد شد. “

اما معاون سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن انفعالی دانستن طرح زوج و فرد سراسری خودروها خواستار اصلاح قانون جامع کاهش آلودگی هوا شد.

در همین خصوص دکتر سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در برنامه «نگاه یک شبکه اول سیما» با موضوع «حل معضل آلودگی هوای کلانشهرها»، گفت: “سازمان حفاظت محیط‌ زیست معمولا در چند سال گذشته برنامه‌های انفعالی مانند تعطیلی مدارس و ادارات، زوج و فرد سراسری خودروها را به اجرا درآورده، اما سازمان حفاظت محیط زیست دارای برنامه‌های آتی‌نگر و همه‌جانبه‌ای نیز هست که برای کنترل آلودگی هوای کلانشهرها در طولانی مدت به اجرا درخواهد آورد. در سال‌های ۷۹ شهر تهران دارای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بود که تا سال ۸۴ به خوبی اجرا شد، اما از سال ۸۴ به بعد یک فاصله هشت ساله در اجرای طرح‌ها به وجود آمد که باعث مشکلات فعلی شده است.”

متصدی با بیان اینکه وظیفه نظارت بر اجرای قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: “از سال ۸۲ خودروها باید به استاندارد یورو۴ دست پیدا می‌کردند، اما متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم به این هدف دست یابیم. از سال ۸۲ خودروهای یورو۲ ملزم به انژکتوری بودن، نصب قطعه کاتالیست و نصب قطعه کنیستر که جمع‌کننده بخارات بنزین در خودرو‌ها شده‌اند. اما پس از پایان عمر قطعه کاتالیست، این قطعه باید تعویض شود که در زمینه بارها با شرکت‌های خودروسازی تقاضای خود را مطرح کرده‌ایم، اما چون هزینه این قطعه برای مردم سنگین است، مشاهده می‌کنیم که این مساله از طرف مردم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.”

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه خودروسازان برای استقرار استاندارد یورو۴ با مشکلات بسیاری مواجه هستند، افزود: “از وزارت صنایع درخواست کرده‌ایم که از خودروسازان در این زمینه حمایت کنند.”

وی با بیان اینکه اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها که در اواخر سال ۹۰ تنظیم و چند ماهی است که آغاز شده افزود: “با جدیت به دنبال این هستیم که مسائل مربوط به تولید آلودگی توسط خودروها و صنایع حل شود، چرا که بخش عمده گرد و غبار شهرها صرفا برون مرزی نبوده و از کانون‌های گرد و غبار داخل شهرها بلند می‌شوند.”

وی در خصوص کنترل صنایع و نیروگاه‌های مستقر در حاشیه شهرها، اظهار کرد: “با پایش مستمر آلودگی صنایع و نیروگاه‌ها، با استفاده از سیستم‌های الکترونیک تا حد زیادی از آلودگی این واحدها جلوگیری خواهد شد. همچنین در بخش نیروگاه‌ها با وزارت نفت رایزنی کرده‌ایم که به جای سوخت مازوت حداقل در برخی فصول سال مانند زمستان که آلودگی هوا افزایش می‌یابد، از گاز استفاده شود.”

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از نیروگاه‌های اطراف شهر تهران از سیکل گازی و حرارتی به سیکل ترکیبی تبدیل شده‌اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تحریم‌ها قطعا بر اجرای برنامه‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوا موثر بوده است، افزود: “به عنوان مثال روزانه ۶۹ میلیون لیتر در کشور بنزین مصرف می‌شود که این میزان باید تبدیل به استاندارد یورو۴ می‌شده است، اما به دلیل تحریم‌ها، در این زمینه با وقفه مواجه شده‌ایم. مجلس و دولت باید تمام تلاش خود را به کار برند تا تحریم‌ها کاهش یابد، چرا که تحریم‌ها اثر بسیار بدی بر روی محیط زیست گذاشته‌اند.”

وی همچنین گفت: “قبول داریم که سازمان حفاظت محیط زیست متولی کاهش آلودگی هواست. اما باید دیگر سازمان‌ها نیز وظایف خود را انجام دهند که وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرداری‌ها و وزارت کشور از این جمله است.”

کارتون از سجاد جعفری

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com