خبرگزاری فارس، تصویری از جلسه روز یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ که برخی از هنرمندان در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار کرده بودند منتشر کرد و با انتخاب این تیتر: « روزه خواری در نشست صنوف خانه سینما+ عکس» مدعی شد در این جلسه آداب رمضان رعایت نشده و طبق تصویر “یکی از کارگردان های سینما با بی توجهی به ایام رمضان مشغول به کشیدن پیپ می باشد.” البته فارس نیوز بعدا این خبر را حذف نمود، اما سایر سایت ها و خبرگزاریهای دولتی و شبه دولتی مانند بولتن نیوز، فرهنگ نیوز، صراط  و بسیاری دیگر به باز نشر این خبر پرداختند.

متن این خبر بدین شرح  همراه با عکس منتشر گردید:

 به گزارش بولتن نیوز به نقل از فارس، نشست مطبوعاتی نمایندگان روسای صنوف خانه سینما عصر دیروزدر خانه سینما برگزار شد. در تصاویر منتشر شده این نشست که در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان برگزار شده است یکی از کارگردان‌های سینما با بی توجهی به ایام رمضان مشغول به کشیدن پیپ می باشد.

خوب است برخی هنرمندان همانطور که انتظار احترام و توجه برای خود قائل هستند مقداری هم برای ماه خدا و روزه داران این ماه عزیز حرمت و احترام قائل باشند.

a (5)

 در پی انتشار گسترده این خبر، ناصر صفاریان از اعضای صنف مستندسازان خانه سینما که در جلسه حضور داشته در مطلبی که در تاریخ ۹ مرداد به همراه عکس واقعی در روزنامه اعتماد منتشر گردید چنین نوشت:

یک خبرگزاری شناخته شده، مطلب کوتاهی منتشر می کند از جلسه نمایندگان صنف های سینمایی برای پی گیری مشکل خانه سینما. انتخاب شده و هدفمند برای حمله به خانه سینما و خانه سینمایی ها. این نگاه از همان عنوان هم پیداست: “روزه خواری در نشست صنوف خانه سینما+ عکس”. تاکید بر روزه خواری و اشاره به وجود عکس، این نوشته را به بخش “پربازدید ها” می برد و بسیار دیده می شود. در کنار تصویری که یکی دست به دهان دارد و دیگری چیزی در دست دارد و چیزی شبیه غبار هم آن وسط پیداست، با تاکید بر این که این نشست “روز نوزدهم ماه مبارک رمضان برگزار شده” این گونه نوشته اند: “یکی از کارگردان های سینما با بی توجهی به ایام رمضان مشغول به کشیدن پیپ می باشد.”
تصویر و خبر چنان درست شده است که حتی آدمی مثل من را که در آن جلسه بوده ام و فقط چند صندلی آن طرف نشسته بوده ام و حتی سرم در همین تصویر پیداست، به اشتباه و تعجب می اندازد…. چند ساعت بعد، خبرگزاری دیگری عکس های دیگری منتشر می کند از همان زاویه و همان آدم ها. چند تصویر پشت هم، همه چیز را روشن می کند و از بی اخلاقی خبرگزاری پیشین پرده برمی دارد. تمام ماجرا این است که کارگردان مورد نظر، دارد خودش را با کتابچه ای باد می زند. آن چه در دست دارد لبه کتابچه است و تصور دود هم از حرکت ورق هاست. البته بی آن که هنوز “هنر تصویری” خبرگزاری بی اخلاق به تصویر اضافه شده باشد و “دود” مورد نظر ساخته شود.

خبرگزاری اول، بی هیچ توضیحی خبر را حذف می کند. ولی سایت ها و خبرگزاری های همسو که خبر را به نقل از این منبع درج کرده اند، هم چنان حفظش می کنند. خبر نادرست و عکس جعلی در گستره وسیعی نشر دوباره پیدا می کند. دروغ تکثیر می شود و هم چون خود آن خبرگزاری، مخالفان خانه سینما در قسمت کامنت ها حمله خود را آغاز می کنند و با استقبال از تعطیلی خانه سینما، سینماگران این خانه را بی دین و ایمان می نامند. هیچ کس لزومی به توضیح نمی بیند و دروغ پر و بال می گیرد. آن چه در گذشته از مشی و منش این خبرگزاری و رسانه های همسویش دیده شده، امیدی به شکایت و پی گیری باقی نمی گذارد. ولی دست کم می توان این سوال را از گردانندگان این خبرگزاری پرسید که وقتی تاکید می کنند شب نوزدهم ماه مبارک رمضان روزه خواری صورت گرفته، این هم برای شان مهم هست که در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، جعل و تهمتی صورت گرفته است؟!

بدیهی است خبرگزاری نیمه رسمی فارس که متعلق به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی می باشد، در انتشار این خبر به هیچ روی موازین حرفه ای و شئون اخلاقی را رعایت ننموده است، لیکن با کمک نقات قوتی چون تشکیلات عریض و طویل، بودجه کافی، نیروی انسانی زیاد، سایت اینترنتی قوی که برخلاف سایت های معتبر خبری هیچ سانسوری بر آن اعمال نمی شود و به سهولت در داخل کشور صفحه سایت آپ شده و به قول معروف بالا می آید توانست در مورد این خبر و بسیاری خبرهای کذب دیگر، جریانی هدفمند را به قصد تخریب عده ای به راه بیندازد. بدتر از آن اقدام سایر سایت های اصولگرا به بازنشر این خبر بدون کوچکترین تحقیق و جستجو می باشد. تو گویی برای آنها هرچه فارس نیوز می گوید بی چون و چرا قابل استناد و وثوق است. البته این اولین باری نیست که شاهد چنین رفتارهای غیر حرفه ای و غیر اخلاقی از فارس نیوز، بولتن نیوز، باشگاه هبرنگاران جوان و سایر سایت های اصولگرا هستیم و همین رفتارها جزو بزرگترین نقاط ضعف کارنامه این خبرگزاریها و سایت ها به حساب می آیند. اعتمادی که به راحتی در مخاطب قابل ترمیم نیست، حیثیت شغلی که زیر سوال رفته است و شان اخلاقی که پایمال گردیده.

w

البته در جامعه ایران با توجه به سانسور گسترده خبرگزاریها و سایت های معتبر و فیلترینگ پیچیده ای که حاکمیت بر روند گردش آزاد اطلاعات اعمال می کند، بسیاری به ناچار به این سایت ها مراجعه می کنند. در هر حال تقاضا برای آگاهی از اخبار وجود دارد و در غیاب رسانه های مستقل و معتبر در جایگاه عرضه اخبار موثق و متقن، این رسانه های حکومتی هستند که در بازار عرضه یکه تازی می کنند و منویات خود را به خورد بازاری که دست مولفه تقاضایش از همه جا کوتاه است می دهند. خوشبختانه اینترنت و ماهواره تا حدود بسیار زیادی توانسته مشکل سانسور و فیلترینگ اخبار در کشورهایی با نظامهای توتالیتر را رفع نماید اما هنوز مشلات جدی در اینباره وجود دارد و نیاز به یافتن راههای آلترناتیو به شدت احساس می شود.

به هر روی یادداشتی در قامت پاسخ در روزنامه اعتماد منتشر شد، اما سوال اساسی این است که در حاکمیت های توتالیتر با مطبوعات و رسانه ها و خبرگزاریهای دولتی برای چند درصد افرادی که آماج حملات این رسانه ها قرار می گیرند فرصت پاسخگویی و رفع شبهه وجود دارد؟ بزرگواران خانه سینما فرصتی یافتند تا پاسخی کوتاه بدهند، آنهم به دو دلیل عمده: اول اینکه در جامعه شناخته شده و مورد احترام مردم هستند و دوم اینکه موضوع روزه خواری علیرغم همه بگیر و ببندهای اعمال شده، حساسیت استراتژیک برای جمهوری اسلامی ندارد. اما در سایر موارد علی الخصوص در مواردی که بر علیه فردی حقیقی یا حقوقی اتهامات سیاسی و امنیتی وارد می شود، این افراد چقدر تریبون برای دفاع از خود و رساندن صدایشان به گوشها دارند؟ تا به امروز روزنامه کیهان در چند مورد حقیقی و حقوقی ابزار سرکوب به سربازان گمنام داده و در جایگاه تامین مشروعیت لازم برای دستگیریهای گسترده، شکنجه های طاقت فرسا، اعتراف گیریهای مضحک تلویزیونی و احکام سنگین اعدام یا زندانهای طویل المدت نقش بازی کرده است؟ نقشی که امروز دیگر کیهان در ایفای آن تنها نیست، نه تنها این شجره خبیثه قطع نگردید بلکه امروز به کمک بودجه های نامحدود و کلان، امثال فارس نیوز، بولتن نیوز، صراط، باشگاه خبرنگاران جوان و دهها سایت و خبرگزاری دیگر در این راه بی هیچ ملاحظه حرفه ای و اخلاقی، آبرو و شرافت انسانها را به راحتی ملعبه دست خویش قرار می دهند و بازوی سرکوب دیگری برای نظام اسلامی مهیا کرده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com