در پی آلودگی هوای تهران و اعلام وضعیت اضطراری، روز گذشته تیتر بسیاری از رسانه ها و خبرگزاری های کشور به این موضوع پرداختند. تا جاییکه کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، مسئولان محیط زیست، ایران خودرو و پلیس راهور را دعوت کرد تا معضل آلودگی هوای تهران را مورد بررسی قرار دهد.

خبرگزاری فارس در مطلبی با عنوان “تعطیلی با طعم آلودگی” نوشت: “هوای تهران باز هم در شرایط ناسالم قرار گرفت. تنها راه حل مسئولان برای رفع این مشکل شهر که با جان مردم در ارتباط مستقیم است تعطیلی مدارس در مقطع ابتدایی است.”

فارس در مطلب خود با اشاره به اقدامات موقت در این مورد نوشت: “راه‌کارهای مقطعی برای رفع معضل آلودگی هوا به یک امر عادی تبدیل شده است و تاکنون مسئولان برای رفع این مشکل اقدام کلیدی انجام نداده‌اند. مسئولان در صورتی که شهر در شرایط هشدار قرار می گیرد اقدام به برگزاری جلسات تئوریک می کنند و با افزایش محدوده زوج و فرد و تعطیلی مسائل مشکل کلیدی شهر را برای چند روز برطرف می کنند و بعد از چند روز دوباره روز از تو و روزی از نو.  مشکل آلودگی هوا که هر ساله گریبان شهروندان تهران و سایر کلانشهرها را می‌گیرد و تاکنون مسئولان به یک راهکار جامع و عملی نرسیده‌اند.”

این خبرگزاری به نقل از جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نوشت: ” بر اساس آمار منابع رسمی، آلودگی هوا هر سال جان ۲۷۰۰ نفر از شهروندان تهرانی را می‌گیرد. هر هفته ۵۲ نفر در تهران به دلیلی آلودگی هوا کشته می‌شوند. محدوده مناطق ۳ ، ۱۸ و نیز شهر ری، آلوده‌ترین مناطق تهران اعلام شده‌اند که میزان آلودگی آنها ۲ برابر حد مجاز است. شاخص‌های آلایندگی در هوای تهران زنگ خطر را برای ۸٫۵ میلیون شهروند تهرانی به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران به صدا در آورده و این در حالی است که موج اصلی واورنگی دما هنوز از راه نرسیده است.”

این در حالیست که خبرگزاری مجلس شورای اسلامی هم ضمن هشدار از جلسه اضطراری کمیسیون مجلس خبر داده و به نقل از عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایط بحرانی است، نوشت: “به دلیل اجرایی نشدن قانون چهارم و پنجم توسعه که به بحث سوخت خودروها و ارتقای آن به یورو۴ اشاره دارد، نمی‌توان انتظار داشت که معضل آلودگی هوا به سرعت ریشه‌کن شود.”

به نوشته ایکانا، رسول خضری با اضطراری خواندن وضعیت آلودگی هوا شهر تهران،‌ افزود: “به لحاظ اهمیت این مهم کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، طی چند هفته گذشته مسئولان محیط زیست، ایران خودرو و پلیس راهور را دعوت کرد تا معضل آلودگی هوای تهران را مورد بررسی قرار دهد.”

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ ادامه داد: “متاسفانه سال گذشته با وجود جدی بودن بحث آلودگی هوای تهران، فوریت طرحی به صحن علنی آمد اما به تصویب نمایندگان نرسید، به همین جهت هنوز هم مشکل آلودگی هوای تهران همچنان پابرجا است.”

خضری، با بیان اینکه آلودگی هوای تهران وضعیت سلامتی افراد جامعه را با بحران روبرو می‌کند، افزود: “افزایش مشکلات ریوی، قلبی و سرطان‌ها از جمله مواردی است که در پی آلودگی هوا افراد به آن مبتلا می‌شوند، همچنین آلودگی هوا منجر به ایجاد باران‌های اسیدی شده و همین امر عامل بروز بیماری‌های پوستی و چشمی می‌شود.”

وی، تاکید کرد: “به لحاظ جدی شدن این معضل قرار است کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکشنبه (۲۶ آبان) هفته آینده جلسه اضطراری را برای رسیدگی به این مهم تشکیل دهد.”

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: “ما هرساله هزینه‌های زیادی را برای درمان بیماری‌هایی که در پی آلودگی هوا رخ می‌دهد پرداخت می‌کنیم که اگر به جای این هزینه‌ها از اقدامات پیشگیرانه مانند ارتقای کیفیت خودروهای آلاینده بهره بگیریم می‌توانیم بار مالی زیادی را از دوش دولت برداریم.”

خبرگزاری دولت نیز در گزارش خود با اشاره به هشدار برخی کارشناسان بهداشتی نوشت: “یک متخصص تغذیه به شهروندان کلانشهرها توصیه کرد در شرایطی که آلودگی هوا تشدید می شود از گرسنگی اجتناب کنند چرا که در چنین شرایطی فلزات سنگین به راحتی و بیشتر جذب بدن افراد می شود.”

به نوشته ایرنا، سیدمرتضی صفوی در گفت و گو با این خبرگزاری افزود: “در ایامی که هوا آلوده است افراد باید غذا مصرف کرده و به سمت استفاده از آنتی اکسیدان ها روی آورند چرا که در هوای آلوده جذب سرب و فلزات سنگین در بدن افراد بیشتر و راحت تر انجام می شود. از آن جایی که گاه بی گاه شاهد آلودگی هوا هستیم، باید سعی کرد که همواره از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها استفاده کنیم. مصرف ویتامین های گروه های B ،C و A در شرایطی که با آلودگی هوا مواجه هستیم بسیار تاثیرگذار است.”

وی همچنین به شهروندانی که همواره در معرض آلودگی هوا هستند، توصیه کرد روزانه یک یا دو لیوان شیربنوشند چرا که نوشیدن شیر در هوای آلوده سبب می شود تا مجاری تنفسی تقویت شده و قسمت های بالای مجاری تنفسی از آلودگی مبرا شود. همچنین مردم نباید در مواقعی که هوا در شرایط ناسالم قرار دارد، مصرف میوه، سبزیحات رنگی و امگا ۳ را فراموش کنند چرا که مصرف این مواد غذایی ایمنی بدن را بالا می برد بر این اساس مصرف هفته ای دو بار خوراک دریایی توصیه می شود.”

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم در مطلبی با عنوان “سلامت ۱۰۰ هزار راننده تاکسی در معرض خطر جدی” ضمن هشدار در این مورد به نقل از رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران نوشت:” رانندگان تاکسی ۸ تا ۱۰ ساعت و چه بسا بیشتر مشغول کار روزانه هستند که این کار با ترافیک سنگین، آلودگی هوا و صدا و فشار جسمی و روحی همراه است که همه اینها تهدیداتی جدی است.”

به نوشته این خبرگزاری، رحمت‌الله حافظی با بیان این مطلب اظهار داشت: “در مناطق و نواحی شهرداری باید ساختمانی برای استراحت این عزیزان در نظر گرفته شود، سرویس‌های بهداشتی در اختیارشان قرار گیرد و همچنین بوفه‌ای برای عرضه مواد غذایی با قیمت مناسب و همچنین دستگاه‌های ورزشی و تندرستی نیز در آن مستقر شود تا رانندگان تاکسی بعد از ۲ یا ۳ ساعت کار به این مراکز مراجعه کرده و بعد از استراحت دوباره به خدمات رسانی خود ادامه دهند.”

عکس: هواى دیروز تهران – خبرگزارى تسنیم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com