ماه پیش فیسبوک به کاربران خود یادآوری کرد که تنظیمات حریم خصوصی که توسط درصد کمی از کاربران استفاده می‌شد را حذف خواهد کرد. این قابلیت با نام «چه کسی می‌تواند گاهشمار (timeline) شما را از طریق نامتان جستجو کند؟» ابتدا در ماه مرداد اعلام شد و در حال حاضر، این شبکۀ اجتماعی دوباره از طریق پیامهایی در ابتدای صفحۀ خبر و از طریق ایمیل این را به کاربران خود یادآوری می‌کند.

جاستین لفرتی از وبلاگ همکارمان، داخل فیسبوک، تصویر بالا را که در ابتدای صفحۀ خبر (news feed) خود آمده و نیز ایمیلی را که در همین رابطه دریافت کرده، به اشتراک گذاشته شده است:

طی چند روز آینده، ما تنظیمات سابق فیسبوک را که در گذشته استفاده می‌کردید برخواهیم داشت. شما اعلامی را در فیسبوک خواهید دید و چند بار این امکان را خواهید داشت تا قبل از آن زمان در مورد آن بیشتر بدانید. ما می‌خواهیم از قبل شما را خبردار کنیم تا زمان کافی برای مرور آنچه که تغییر می‌کند و فهم گزینه‌های حفظ حریم شخصی خود داشته باشید.

آنچه که تغییر خواهد کرد: ما تنظیمی به نام «چه کسی می‌تواند گاهشمار شما را از طریق نامتان جستجو کند؟» را حذف خواهیم کرد – اما این در تنظیمات اینکه چه کسی می‌تواند مطالبی را که در فیسبوک پست می‌کنید ببینید تغییری ایجاد نمی‌کند.

این تنظیم چه کاری انجام می‌داد؟ «چه کسی می‌تواند گاهشمار شما را از طریق نامتان جستجو کند؟» این مورد کنترل می‌کرد که چه کسی می‌توانست با جستجو کردن نام شما در فیسبوک گاهشمارتان را پیدا کند.

پس از برداشتن این تنظیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هر کسی می‌تواند گاهشمارتان را با جستجوی نامتان پیدا کند – اما اگر به گاهشمارتان بروند تنها چیزهایی را خواهند دید که اجازۀ دیدنش را دارند. برداشتن این تنظیم تغییری در اینکه چه کسی می‌تواند عکسها، پستها و سایر مواردی که به اشتراک می‌گذارید را ببیند، تغییری ایجاد نمی‌کند.

چرا فیسبوک دارد این تنظیم را حذف می‌کند؟ زمانی که ما این تنظیم را ایجاد کردیم، تنها راه پیدا کردن شما در فیسبوک جستجوی نامتان بود. حالا، افراد می‌توانند از روشهای دیگری گاهشمار شما را بیابند – برای مثال، وقتی که دوستی شما را در عکسی تگ کند، یا وقتی افراد عبارتهایی مانند «افرادی که بیتلز را دوست دارند» یا «افرادی که در تهران زندگی می‌کنند» را در جستجوی گرافی جستجو کنند.

امروز، بهترین راه برای مدیریت اینکه چه کسی مطالب شما را می‌بیند استفاده از میانبرهای (shortcuts) حفظ حریم خصوصی خود است (کافی است روی آیکون قفل بالای هر صفحه از وبسایت فیسبوک کلیک کرده)، و انتخاب کنید که هر بار که عکس یا نوشتۀ جدیدی را پست می‌کنید چه کسی می‌تواند آن را ببیند.

قدم بعدی چیست؟ شما این امکان را دارید تا این اطلاعات را قبل از اینکه تنظیمات برداشته شود مرور کنید – و ما نیز این را در فیسبوک به شما یادآوری خواهیم کرد.

آیا می‌خواهید گزینه‌های خود در مورد حریم خصوصی خود را هم‌اکنون مرور کنید؟ برخی کارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

  • اگر می‌خواهید به سرعت مخاطب چیزهایی را که در گذشته با دوستان خود به اشتراک گذاشته‌اید محدود کنید، به تنظیمات حریم خصوصی مراجعه کنید.

  • هر بار که یک عکس، لینک، یا وضعیت به‌روزرسانی را به اشتراک می‌گذارید، می‌توانید حریم خصوصی را برای آن پست خاص تنظیم کنید.

  • با رفتن به صفحۀ فعالیت‌های خود، ببینید که چه چیزی را در گذشته به اشتراک گذاشته‌اید و چه کسی می‌تواند آن اطلاعات را مشاهده کند. برای دسترسی به صفحۀ فعالیت‌های خود، روی آیکون قفل در بالای هر صفحه کلیلک کرده تا میانبرهای حریم خصوصی خود را ببینید.

ممنون که برای خواندن این ایمیل وقت گذاشتید و ممنون برای اینکه بخشی از فیسبوک هستید.

تیم فیسبوک

ماه گذشته مایکل ریشتر، مدیر ارشد بخش حریم شخصی فیسبوک در یک پست خبری در مورد دلیل حذف این تنظیم توضیح داد:

همگان تنظیمی را در اختیار داشتند به نام «چه کسی می‌تواند گاهشمار شما را از طریق نامتان جستجو کند؟»، که کنترل می‌کرد که چه آیا می‌شود شما را از طریق بخش جستجوی فیسبوک پیدا کرد یا خیر.

این تنظیم زمانی ایجاد شده بود که فیسبوک بسیار محدود و تنها فهرست ساده‌ای از حساب‌های کاربری بود. برای مثال، این تنظیم مردم را از این باز نمی‌داشت که با کلیک کردن روی نام شما در یک صفحۀ خبر و یا از گاهشمار یک دوست مشترک، به گاهشمار شما دستیابی نداشته باشند. امروز، مردم می‌توانند از جستجوی گرافی (مانند، «کسانی که در تهران زندگی می‌کنند») هم استفاده کنند. بر این اساس، کنترل حریم خصوصی چیزهایی را که به اشتراک می‌گذارید مهمتر از نحوۀ دسترسی مردم به گاهشمار شماست.

این تنظیم همچنین باعث می‌شد که قابلیت جستجوی فیسبوک برخی اوقات از کار افتاده به نظر بیاید. برای مثال، مردم به ما از سرگشتگی‌شان می‌گفتند وقتی که نمی‌توانستند کسی را که شخصاً می‌شناختند در نتایج جستجو پیدا کنند، یا ار اینکه نمی‌توانستند کسی را که با او در یک گروه فیسبوک بودند از طریق جستجو پیدا کنند.

اگر شما هنوز هم تنظیمات قدیمی را دارید، پیام زیر را در صفحۀ خود خواهید دید. برای دانستن بیشتر در این مورد می‌توانید روی آن کلیک کرده و یا آن را بسته و در آینده پیام یادآوری دریافت کنید.

خوانندگان: آیا تا به حال از تنظیم حریم شخصی «چه کسی می‌تواند گاهشمار شما را از طریق نامتان جستجو کند؟» استفاده کرده‌اید؟

 

منبع: http://allfacebook.com/who-can-look-up-your-timeline-by-name-reminder_b126636

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com