سن زنان کارتن‌خواب در پایتخت ایران کاهش یافته و میانگین آن به ۱۷ و ۱۸ سال رسیده است.

رضا جهانگیری‌فرد، معاون خدمات اجتماعی “سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی” شهرداری تهران با اعلام این خبر به خبرگزاری کار ایران ایلنا گفت: «زمانی در هشت سال گذشته عمده آمار زنان بی‌خانمان و کارتن‌خواب شهر تهران به زنان سالمند تعلق داشت اما این روز‌ها شاهد حضور زنان جوان هستیم.»

آقای جهانگیری‌فرد با بیان این‌که «هم‌اکنون در شهر تهران خانواده‌ای به همراه فرزندان خود بی‌خانمان هستند»، پرسید: «آیا می‌توان استناط کرد سن بی‌خانمانی به کودکان رسیده است؟»

وی علت اصلی افزایش تعداد کارتن‌خواب‌های زن در شهر تهران را “اعتیاد” دانست و با بیان‌ این‌که «زنان زود‌تر از مردان در برابر اعتیاد ضربه می‌خورند و از خانواده‌ طرد می‌شوند» گفت که «از این رو در هر سن و سالی به بی‌خانمانی مبتلا می‌شوند».

این مقام مسوول در شهرداری تهران در این گفتگو از مواردی از کارتن‌خوابی در شهر تهران با سن کمتر از ۱۵ سال نیز خبر داده و در عین حال تصریح کرده که در این موارد، فرد به دلیل سن کم “سریعا” به مراکز بهزیستی تحویل داده می‌شود.

پیش از این در مهرماه سال ۹۱، حسین زارع‌صفت، مدیرعامل “سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی” شهرداری تهران، نسبت به وجود پدیده کارتن‌خوابی در میان زنان با میانگین سن ۲۰ سال خبر داده و گفته بود که این پدیده پیش‌تر مختص آقایان بوده است.

این درحالی است که در سال ۱۳۸۹، بر اساس آمارهای رسمی، زنان کارتن‌خواب تنها ۲ درصد از کل افراد کارتن‌خواب را تشکیل می‌دادند و متوسط سنی آن‌ها نیز بین ۲۵ تا ۴۵ سال بود.

گفتنی است شهرداری تهران از سال ۱۳۸۴ با احداث چندین گرم‌خانه در شهر تهران که به ارایه خدمات اجتماعی به افراد بی‌خانمان و در راه‌مانده در فصل سرما می‌پردازد، تلاش کرده تا کارتن‌خواب‌ها را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کند. این جمع‌آوری که با هدف حفظ زیبایی شهر صورت می‌گیرد، گاه با برخوردهای فیزیکی با افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب همراه بوده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com