در پی انتشار تصاویری هولناک از وضع زندان اوین و رفتار غیرانسانی زندانبانان با زندانیان، کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای خواستار «فراهم‌شدن امکان بازدید از زندان‌های ایران و صحبت با زندانیان و خانواده آنان» توسط نهادهای حقوق بشری و مدنی شد.

کانون مدافعان حقوق بشر که به ریاست «شیرین عبادی» حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل فعالیت می‌کند، در این بیانیه یادآور شده که «از سال‌ها قبل نسبت به رفتارهای غیرقانونی و شکنجه‌های روحی و جسمی زندانیان و لزوم نظارت نهادهای مستقل حقوقی در زندان‌های ایران» هشدار داده است.

در بخش دیگر این بیانیه بر لزوم صدور روادید برای «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد و فراهم‌شدن امکان بازدید و تهیه گزارش از وقایع جاری و امکانات و شرایط زندان‌ها تاکید شده است. همچنین اینکه: «برای نهادهای مدنی مستقل در ایران هم باید امکان بازدید و سرکشی به زندان‌ها فراهم شود.»

✅ متن کامل این بیانیه را در ادامه می‌خوانید:

بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر درباره افشای تصاویر زندان اوین و فجایع زندان‌ها

کانون مدافعان حقوق بشر از سال‌ها قبل نسبت به رفتارهای غیرقانونی و شکنجه های روحی و جسمی زندانیان و لزوم نظارت نهادهای مستقل حقوقی در زندان های ایران هشدار می داد. ضمن اینکه طی سالیان گذشته شکوائیه ها و نامه های متعددی نیز خطاب به مقامات مسئول قضایی و شخص رهبر جمهوری اسلامی ایران در خصوص شکنجه های اعمال شده و حتی تجاوز جنسی به زندانیان بی پناه منتشر شد که متاسفانه شکنجه های اعمال شده در برخی موارد منجر به فوت شده‌اند. ستار بهشتی، زهرا بنی‌یعقوب، زهرا کاظمی، کاوس سیدامامی و… از آن جمله هستند. در برخی موارد نیز همچون مورد مازیار ابراهیمی منجر به آسیب جدی بر جسم و روح و روان زندانی شده است.

از سوی دیگر اعمال رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی همچون محرومیت زندانیان از دسترسی به درمان مناسب نیز از مواردی بوده که باعث تشدید بیماری و گاه فوت آنان شده است که می توان پیشرفت سرطان منجر به نقض عضو علیرضا رجایی و فوت بهنام مهجوبی را از آن جمله دانست.

با وجود بسیاری از موارد آشکار شده از بدرفتاری مسئولان زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها با متهمین و زندانیان به‌خصوص متهمین و زندانیان سیاسی و عقیدتی و علی رغم شکایت کتبی و نامه های متعدد، نه تنها تغییر و بهبودی در شرایط زندان و رفتار با زندانیان به وجود نیامده بلکه با انکار واقعیت توسط مسئولان مربوطه یا سکوت و بی تفاوتی آنان، زندانیان معترض در شرایط سخت تری هم قرار گرفتند.

شگفت اینکه اخیرا ابراهیم رئیسی (رئیس سابق قوه قضائیه و رئیس جمهور فعلی) در سخنرانی ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ صراحتا مدعی شد که: «هیچ کشوری نظیر جمهوری اسلامی به زندانیانش توجه نکرده…»

اخیرا گروهی با نام «عدالت علی» موفق به دسترسی به اطلاعات کامپیوترها و دوربین های مداربسته زندان اوین شده و بخشی از فیلم ها را برای قضاوت عامه مردم منتشر کرده اند که از یک سو مورد تائید رئیس زندان اوین مهدی حاج محمدی هم قرار گرفت و از سوی دیگر حاکی از صدق شکایات و اعتراضات قبلی زندانیان است. هرچند فیلم های منتشر شده فقط در قسمت های عمومی زندان اوین است و شامل زندان شهرستان ها و سلول های انفرادی نیست اما از فجایعی حکایت دارد که درون زندان ها رخ می دهد، و یک بار دیگر لزوم نظارت بر امور زندان ها را یادآور می شود.

بنابر مراتب فوق، کانون مدافعان حقوق بشر یک بار دیگر لزوم صدور روادید برای جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد را تکرار می کند تا با فراهم شدن امکان بازدید از زندان های ایران و صحبت با زندانیان و خانواده آنان، گزارش دقیقی از وقایع جاری و امکانات و شرایط زندان‌ها تهیه نماید. همچنین برای نهادهای مدنی مستقل در ایران هم باید امکان بازدید و سرکشی به زندان‌ها فراهم شود. امید که هرگز شاهد چنین رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی علیه زندانیان بی‌دفاع نباشیم.

✳️ کانون مدافعان حقوق بشر

۴ شهریور ۱۴۰۰

@DhrcIran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)