سازمان حقوق بشر ایران؛ ۴ مرداد ۱۴۰۲: دامنه صدور و اجرای احکام اعدام در ایران طی سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. در یکی از جدیدترین موارد استفاده از احکام اعدام به خاطر رابطه جنسی توأم با رضایت طرفین، حکم اعدام صادر شده است.
سازمان حقوق بشر ایران

جمهوری اسلامی روابط خارج از ازدواج را مستوجب مجازات می‌داند و اگر دست‌کم یکی از طرفین متأهل باشند، از این عمل با عنوان «زنای محصنه» یاد کرده و فرد متأهل را به مرگ محکوم می‌کند. از سوی دیگر، در هفته گذشته، علی خامنه‌ای خواستار مجازات مرگ قرآن‌ سوزان در سوئد شد.

سازمان حقوق بشر ایران، بار دیگر خواستار توجه فوری جامعه جهانی به موضوع صدور و اجرای فزاینده احکام اعدام در ایران است. محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «رهبران جمهوری‌اسلامی برای ارعاب و پیشگیری از اعتراضات مردمی، علاوه بر افزایش چشمگیر آمار اعدام‌ها، دامنه اتهاماتی را نیز که برای آن احکام اعدام صادر و اجرا می‌کنند، گسترش داده‌اند».

او در ادامه گفت: «اعدام انسان‌ها به خاطر رابطه جنسی اختیاری و یا ابراز عقیده در قرن بیست‌و‌یکم به دست حکومت‌هایی که در سازمان ملل کرسی دارند، نباید از سوی جامعه جهانی تحمل شود. متاسفانه فقدان واکنش مناسب جامعه جهانی در مورد اعدام یک نفر به اتهام زنای محصنه، و دو نفر به اتهام توهین به مقدسات در ماه مه امسال، رهبران جمهوری‌اسلامی را تشویق به صدور احکام مشابه و حتی تهدید شهروندان اروپایی به اعدام کرده است».

بنا به گزارش اعتماد آنلاین، شعبه ۱۱ دادگاه کیفری تهران، یک مرد را به اتهام «زنای محصنه» به اعدام و یک زن را به شلاق و کار عام‌المنفعه محکوم کرد.

این مرد و زن که هویتشان سامان و ژاله اعلام شده، درحالی که هردو متاهل بودند، برای داشتن رابطه جنسی توام با رضایت خارج از ازدواج بازداشت و مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

براساس این گزارش، ژاله اتهام «زنای محصنه» را نپذیرفته و اعلام کرده؛ «با شوهرش رابطه زناشویی نداشته چون با هم اختلاف داشتند. او همچنین قبول کرد در حد تماس تلفنی با سامان رابطه داشته است». اما سامان اتهام وارده را قبول کرده است.

طبق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، حکم «زنای محصنه» برای زن و مردی که مرتکب آن شوند، رجم یا همان سنگسار است.

در این ماده صراحتا آمده است: «حد زنا برای زانی محصن و زانیه محصنه رجم است. درصورت عدم امکان اجرای رجم با پیشنهاد دادگاه صادرکننده حکم قطعی و موافقت رئیس قوه قضائیه چنانچه جرم با بینه ثابت شده باشد، موجب اعدام زانی محصن و زانیه محصنه است و در غیر این صورت موجب صد ضربه شلاق برای هر یک می‌باشد». به خاطر فشارهای بین‌المللی و هزینه بالای سیاسی، جمهوری‌اسلامی در سال‌های اخیرعملا مجازات اعدام با طناب دار را جایگزین سنگسار کرده‌است.

پیشتر در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه سال جاری، حکم اعدام یک مرد در ندامتگاه مرکزی کرج به اجرا درآمد که با اتهام «زنای محصنه» به اعدام محکوم شده بود.

در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه نیز، حکم دو زندانی که با اتهاماتی همچون «سب النبی» و «توهین به مقدسات» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی اراک به اجرا درآمد. این دو زندانی که  یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع نام داشتند، متهم بودند که در یک کانال تلگرامی به مقدسات اسلام توهین کرده‌اند.

روز شنبه ۳۱ تیر ماه، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در توییتی در مورد سوزاندن قرآن در سوئد واکنش نشان داد و خواهان اشد مجازات (اعدام) برای عاملان این کار شد. وی همچنین از دولت سوئد خواست که عاملان سوزاندن قرآن را به کشورهای اسلامی تحویل دهند.

از ابتدای سال جاری تاکنون، اعدام ۴۰۷ نفر در زندان‌های ایران به ثبت رسیده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)