برلین  ۱۹۶۷: حمله ساواکی های چماق بدست به تظاهرگنندگان

۱۶.۰۶.۲۰۲۳

ایرج معتدل

(برلین ۱۹۶۷       لندن   ۲۰۲۳)

کسانی که در میدان ترافالگار لندن برای ژن بر تری عرض اندام کردند , مرا بیاد دیدار  محمد رضا شاه پهلوی در برلین انداخت.

محمد رضا شاه  با همسرش فرح دیبا  در سال ۱۹۶۷ میلادی  به آلمان سفر کردند. در شهر برلین  چماق بدستان  رژیم پهلوی , ساواکی هایی که همسفر شاه بودند, بجان تظاهر کنند گان آلمانی و ایرانی افتادن و خیلی ها را مجروح کردند . عکس هایی از این  بلند پروازی ساواک محمد رضا پهلوی در خارج ایران در پائین آمده . در تظاهرات برلین یک جوان آلمانی  هم بنام “بنو اونه زورگ” جلوی اوپرای برلین  کشته شد.  در همان زمان  شاه با  فرح دیبا در اوپرا ی برلین شرکت کردند, ولی می دانستند که  چماقدارانش در خیابان ها تطاهر کنند گان رابا چماق می زنند.  تمام روزنامه ها, مجلات آلملنی و تلویزیون در این باره مفصل گزارش دادند.

Jubelperser   واژ ه ایست که آلمان ها  به این چماق داران رژیم پهلوی نسبت دادند.    

     البته این اولین بار نبود که پادشاهی از ایران به اروپا سفر می کرد. اولین پادشاهی که به اروپا سفر کرد  ناصرالدین شاه قاجاربود. او حدود صد سال پیش به اروپا سفر کرد و درسفر نامه اش هم  مفصل راجع به دیدارش در برلین نوشته. هم از تثاتر و هم  جاهای دیدنی دیگر مثل باغ وحش ووو در گزارشش آمده. ولی دراین  سفرها  ناصر الدین شاه  چماقداری با خود نیاورده بود.

در خاتمه: به نظر می رسد که سلطنت طلب ها  از چماقداری در برلین به انگشت نگاری  در لندن تکامل یافتند. همسر رضا پهلوی , یاسمین پهلوی ,حالا قول داده که دگر اندشان را نخواهند کشت.” عجب!”.  البته این عقب افتاده گی فکری را می رساند که میلیارد ها پول مردم ایران راچپاول کردند و راحت زندگی میکنند, و جواب گو هم نیستند.  مزدورانشان برای حمله به دگر اندیشان از تمام واژه هائی که هیتلر بر ضد یهودیان بکار می برده استفاده میکنند. یکی از  دلایل فاشیست بودن شان هم استفاده از همین  واژه ها و من من ها (فقط من) بر ضد مخا لفین است ,که جلوی همبستگی را  مشکل میکند.

هر وقت از ایشان در باره جنایات پدرش پرسیدن, میگه تاریخ نشان خواهد داد. تاریخ نشان داده (در همین برلین) ولی خودش  را به کوچه علی چپ می زند و یا نمی داند تاریخ یعنی چی.

برای اعتماد سازی  بهتر است پسر شاه و فرح دیبا  اول حساب های بانکی شان را رو کنند و پول هایی که به  ملت ایران تعلق دارد و با خود بر داشتند و بردن به ملت ایران پس بدهند. این کار سختی نیست. در ایرانی دموکراتیک همه کاندید اها چه یخواهند و چه نحواهند برای اعتماد سازی باید اول تمام در آمد و حساب بانکی را رو کنند .

یک راه دیگری هم هنوز برای خانواده پهلوی  باز است.  ایشان می توانند مثل  پادشاه یونان الکساندر دوم که اخیرا فوت کردند, بی سرو صدا بدون ادعایی زندگی کنند.

( ا لکساندر دوم  آخرین پادشاه یونان از سال ۱۹۶۴ تا سال ۱۹۷۳ بود).

 

 

برلین ۱۹۶۷:  گشته شدن یکی از تظاهر کنندگان  آلمانی “بنو اونه زورگ “