صبح روز ۲۶ اردیبهشت سال گذشته عکسی از تشکیل هسته اولیه اعتصاب در دپوی شرق (سه راه تهرانپارس) از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد منتشر شد. از یک‌ماه‌پیش از آن خبرهایی غیر رسمی به کارگران رسیده بود که شهردار تهران با بهانه­‌های به ظاهر قانونی قصد دارد مزد کارگران را ۳۰ درصد کمتر از مزد جدید سال، مصوب شورای عالی کار پرداخت کند.

بنابراین هسته‌های کارگران در سامانه­‌های مختلف شرکت واحد با رانندگان و دیگر کارگران صحبت کرده بودند که در صورت قطعیت این تصمیم شهردار تهران اعتراض را با شدت، حتی به صورت اعتصاب آغاز کنند.

تا ساعاتی پس از تشکیل حلقه اولیه اعتصاب توسط کارگران، اعتصاب رانندگان خطوط و کارگران تعمیرگاه و توقفگاه به سرعت در خطوط ( بی آر تی) شعله ور شد. بنابر گزارش­‌های تصویری منتشر شده از سوی سندیکا، رانندگان اتوبوس­‌ها را به توقف­گاه بازگرداندند و تجمع بزرگی از کارگران در مقابل اداره مرکزی شرکت واحد (خیابان هنگام) برپا شد که تا شب ادامه داشت و همزمان با این تجمع، کارگران تجمعات دیگری در برخی از سامانه‌های شرکت واحد نظیر سامانه چهار برپا کردند.

زاکانی، شهردار تهران، غروب همان روز در تجمع بزرگ کارگران در اداره­‌ی مرکزی حاضر و تلاش کرد کارگران را از اعتصاب منصرف کند. در روز اول اعتصاب، حدود بیست تن از رانندگان و دیگر کارگران در اداره مرکزی و سایر سامانه­‌ها بازداشت شدند که ۱۲ تن از آنان تا دو هفته در بند ۲۰۹ اوین در بازداشت بودند. در روز اول اعتصاب بنا به اظهار پلیس ۵۶۰ دستگاه اتوبوس پلیس اقدام به جا به جایی مسافران کرده بود و در شب اول اعتصاب رانندگانی از سپاه در توقفگاه­‌های شرکت واحد تمرین رانندگی با اتوبوس دو کابین می­‌کردند که در روز دوم اعتصاب آنان به جای رانندگان شرکت واحد در خطوط شاغل شوند.

 

علت اعتصاب چه بود؟

طبق مصوب شورای عالی کار، مزد کارگران برای سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد افزایش می­‌یافت اما هیات وزیران با دور زدن قانون کار، مصوب کرد که مزد کارگران استخدام دولت ۱۰ درصد افزایش می­‌یابد. شهردار تهران با سو استفاده از این مصوبه دولت، با وجود اینکه کارگران شهرداری تهران و شرکت واحد در استخدام دولت نیستند؛ اعلام کرد، حقوق کارگران شهرداری تهران هم ۱۰ درصد افزایش می­‌یابد. اما تحت فشار اعتصاب حقوق کارگران شرکت واحد و شهرداری تهران نهایتا ۴۰ درصد افزایش یافت.

اعتصاب اردیبهشت ۱۴۰۱ رانندگان و دیگر کارگران شرکت واحد ۱۷ سال پس از سلسله اعتصابات و اعتراضات رانندگان شرکت واحد در سال ۱۳۸۳و ۱۳۸۴ روی داد. در آن سال­‌ها که همزمان با بازگشایی سندیکای کارگران شرکت واحد بود طی دوسال ۵ مورد اعتصابات منطقه­ای و سراسری در تهران برگزار شد و بیش از ۱۰ مورد تجمعات بزرگ کارگری و هجوم نیروهای امنیتی به سندیکا انجام شد. علاوه بر این­‌ها در ساختمانی که در اختیار سندیکا بود (ساختمان سندیکای کارگران خباز در حسن آباد)، هفته‌ای دو مرتبه اجتماع کارگری برای آموزش تصمیم‌سازی سندیکا برگزار می­‌شد. طی این اعتراضات بود که حقوق و مزایای کارگران جهشی افزایش یافت و البته همزمان با این افزایشات، برای متوقف کردن روند اعتراضات و سرکوب سندیکاهای مستقل کارگران حدود ۳۰۰ تن از اعضای سندیکا با زندان، بازداشت، و اخراج از کار چند ساله مواجه شدند. اما اعضای سندیکا به رغم همه این مشکلات سخت ایجاد شده، همواره به فعالیت حق طلبانه ادامه دادند و سندیکا در بین کارگران مقبول و محبوب بود.

در سال ۱۳۹۰ مدیریت شهرداری تهران تصور غلطی از برآورد اعتراض کارگران شرکت واحد داشت و اختلاف کارگران با مدیریت بر سر افزایش حقوقی تحت عنوان (حق جذب) وحق مسکن نهایتا منجر به تجمع کارگران در مقابل شهرداری در سال ۱۳۹۱ شد که با موفقیت همراه بوده و پس از آن تجمع تا به امروز هر ساله چند نوبت سندیکا به فراخور مطالبات کارگران اعتراضاتی اعم از تجمعات در مقابل وزارت کار، مجلس و شهرداری و اعتراض روشن کردن چراغ اتوبوس در طول روز برگزار کرده است.

اعتصاب سال گذشته در حالی برگزار شد که نسبت به ۱۷ سال قبل با توجه به بازخریدی رانندگان و دیگر کارگران شرکت واحد، راه­‌اندازی شرکت­های متعدد خصوصی، راه اندازی خطوط (بی آر تی)، بازنشستگی و این اواخر استخدام رانندگان پیمانی، این توهم در مدیران شهرداری و مدیران امنیتی ایجاد شده بود که کارگران شرکت واحد قدرت برپایی اعتصاب را ندارند. حتی برخا دوستداران و علاقه­‌مندان سندیکا هم تصوری اشتباه از توان کارگران شرکت واحد برای برپایی اعتصاب داشتند. اما کارگران شرکت واحد و‌ نیز سندیکا در تمام این سال­‌ها بدون هیاهو ارتباطات زنده ای در صفوف خود داشته اند و سندیکا آمادگی پوشش اعتراض کارگران را برای مواقع ضروری حفظ کرده بود.

۲۶ اردیبهشت سال گذشته درحالیکه کارگران از تورم و گرانی تحت فشار بودند؛ مدیریت شهرداری نیز می­خواست ۳۰ درصد از افزایش مزد کارگران را اعمال نکند. کارگران با درک متقابل از شرایط به درستی اعتصاب را چاره کار دیدند.بنابر تجربیات موفق پیشین سندیکا در سازماندهی اعتراضات و دفاع از حقوق کارگران با توجه به اینکه افزایش حقوق کارگران سایر سازمان­‌های زیر مجموعه شهرداری تهران در گرو پیروزی اعتصاب کارگران شرکت واحد بود، سایر کارگران شهرداری تهران و به طور خاص کارگران مترو نگاه ویژه‌ای به این اعتصاب داشتند و اعلام­‌هایی از سوی کارگران مترو برای پیوستن به اعتصاب شده بود.

روز بعد از اعتصاب کارگران شرکت واحد، در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۰ شب ماموران اداره اطلاعات استان تهران با هجوم وحشیانه به محل اقامت موقت‌ام در روستایی واقع در جاده همدان، من را نیز با پرونده سازی جدیدی بازداشت کردند. از لحظه بازداشت اولین موضوعی که مطرح شد در مورد سازمان­یابی اعتصاب و انتشار گزارش­های اعتصاب بود.

 

درود به کارگران شریف و زحمتکش شرکت واحد
چاره ما کارگران وحدت و تشکیلات است

 

حسن سعیدی
زندان اوین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
♦️♦️♦️♦️♦️♦️

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
چاره کارگران و زحمتکشان وحدت و‌ تشکیلات

کانال رسمی تلگرامی سندیکا:
‏https://t.me/vahedsyndica‌
اکانت رسمی سندیکا در اینستاگرام
‏https://www.instagram.com/vahedsyndica/
اکانت رسمی سندیکا در توییتر
‏https://twitter.com/VahedSyndicate
تماس با کانال تلگرامی سندیکا:
@Vahed_Syndica
ایمیل سندیکا:
vsyndica@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)