اجحاف در حق سیستان و بلوچستان این دولت و آن دولت ندارد

معین‌الدین سعیدی عضو مجلس حکومت از استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه‌یی با روزنامه حکومتی «هم‌میهن» به تشریح وضعیت اسفناک این استان و مردم آن پرداخته است.

وضعیت سیستان و بلوچستان از استان‌های محروم کشور بر کمتر کسی در ایران پوشیده است؛ از تبعیض و ستمی مضاعفی که در حق مردم این دیار روا داشته می‌شود تا حداقل امکانات و الزامات رفاهی و…

عمق موضوع تا بدان جاست که عوامل حکومتی خامنه‌ای از تشریح این موضوع ابایی ندارند و برخی از ابعاد این موضوع را رسانه‌یی کرده‌اند.

سعیدی عضو مجلس حکومت از این استان در مصاحبه‌یی با رسانه‌‌ی حکومتی «هم‌میهن» با یادآوری جمعه خونین سیستان و بلوچستان در قیام و اعتراضات سال ۱۴۰۱ که به قتل عام نزدیک به ۹۰ نفر از شهروندان بلوچ انجامید، اعلام داشته است که بعد از آن روز چیزی مثل قبل نیست.

وی روند توسعه این استان را به شکل قابل توجهی دچار چالش دانسته که وجدان عمومی را جریحه‌دار کرده و می‌افزاید این استان از نظر تمامی شاخص‌های توسعه انسانی رتبه آخر را در کشور دارد!

سعیدی به سخره اعلام می‌دارد که تنها زمینه‌یی که بلوچستان در آن رتبه اول را دارد حاشیه‌نشینی است.

وی مشکلات این استان را مشروط به این دولت و آن دولت نمی‌داند و اظهار داشته است که وضعیت این استان ریشه‌یی تاریخی دارد!

وی اعلام می‌دارد که با این وجود دولت رئیسی یک سوء مدیریت تاریخی داشته و افزوده که سناریوی سیستان و بلوچستان واقعا متفاوت است و با اشاره به ضر‌المثل معروف «چه باران بیاید و چه نیاید» مردم سیستان متضرر هستند ادامه داد؛ دولت‌های مختلف و «اصلاح‌طلب» و «اصولگرا» واقعیت‌‌های جامعه ما را درک نکردند… از احساسات و رای مردم استفاده کردند اما طور دیگری عمل کردند… مردم نه امیدی به جریانات «اصولگرا» داشته‌اند و نه به جریانات «اصلاح‌طلب» چشم دوخته‌اند.

در بلوچستان بین سرطان «اصلاح‌طلب و اصولگرا» فرقی وجود ندارد

وی ضمن اشاره به بازی بین «بد و بدتر» و  بازی «اصلاح‌طلب و اصولگرا»ی حکومت ولایت فقیه اعلام داشته است که در این استان بین سرطان روده و معده فرق زیادی وجود ندارد… در همه دولت‌‌هایی که آمدند و رفتند برای مردم سیستان و بلوچستان مطلقا تفاوتی نداشت.

وی در پاسخ این سوال که مردم این استان آیا به مخالفان حکومت و صندوق رای تبدیل شده‌اند، پاسخ می‌دهد بعد از ۸ مهر ۱۴۰۱ هیچ چیز در استان مثل قبل نیست… به نظرم سناریوی سیستان و بلوچستان بعد از جمعه‌ی خونین متفاوت خواهد بود…

سعیدی در ادامه اظهارات خود ادامه می‌دهد مردم این استان پایین‌ترین سطح درآمد سرانه را دارند و اغلب مردم نیاز به کمک‌های حمایتی نیاز دارند… حالا مرغ برای بسیاری از خانواده‌‌ها به کالای دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد در حوزه آرد و نان هنوز مشکلات عدیده‌یی در استان وجود دارد… وضعیت گاز و حتی کپسول گاز بسیار ملتهب است و صف‌های طولانی برای کپسول گاز تشکیل می‌شود… حتی فردی در این صف‌ها جان خود را از دست داد… تا کنون حتی یک متر هم لوله گاز کشیده نشده بود… [سیستان و بلوچستان و زخم‌های ماندگار بر پیکر]

سعیدی در اظهارات خود ادامه می‌دهد توسعه‌نیافتگی این استان واقعا آزار دهنده است و مربوط به این دولت و آن دولت هم نیست… همیشه همین طور بوده است… متاسفانه هنوز هم در تمام شاخص‌ها در رتبه آخر قرار دارد… تعمد وجود داشت که این استان توسعه نیابد…

در سال‌های اخیر فقط ۴۰ نفر در سیستان شناسنامه‌دار شده‌اند

وی در مورد وضعیت شناسنامه شهروندان این استان ادامه می‌دهد متاسفانه مدت‌هاست در حوزه ثبت احوال یک نگاه صرفا امنیتی وجود دارد و غالب است… طبق آمار هزاران هزار ایرانی در این استان هستند که شناسنامه ندارند و مشکلات عدیده در زمینه دسترسی‌ها و آموزشی دارند… و در مدت اخیر تنها ۴۰ نفر شناسنامه‌دار شده‌اند!

وی ضمن اشاره به باندهای مافیای قاچاق سوخت در این استان می‌گوید که این افراد عمدتا و حدود ۸۵ درصد، کسانی هستند با روابط و رانت‌های خاص و به طور سستماتیک این قاچاق را انجام می‌دهند… کسانی که متصل به جریان‌های مختلف قدرت به ویژه در لایه‌‌های مختلف اجرایی هستند اما چوب آن را شهروندان محروم بلوچ می‌خورند و جان خود را از دست می‌دهند!

سعیدی در زمینه آب شرب نیز وضعیت استان را فاجعه‌بار توصیف کرده و می‌افزاید ۸۱ درصد مردم منطقه آب ندارند… و با تانکر آبرسانی می‌شوند در یک بخش این استان، ۵۸ روستا حتی یک متر لوله‌گذاری آب شرب ندارند!

این اظهارات در حالی از سوی سعیدی رسانه‌یی می‌شود که تنها بخشی از واقعیت فاجعه‌بار استان سیستان و بلوچستان در آن واگویه شده است و قطعا سعیدی که خود از کارگزاران حکومت ولایت فقیه و از اعضای مجلس حکومت است، چشم خود را بر روی بسیاری از وقایع فاجعه‌بار استان بسته و می‌بندد.

حجم و کیفیت و کمیت اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان در ماه‌های گذشته که به رغم فروکش‌کردن قیام و اعتراضات در بیشتر استان‌های کشور، کماکان ادامه دارد و در حالی که این استان به طور تاریخی مردمی قانع داشته است، شاید خود بخشی از عمق فاجعه باشد و پیامی باشد مبنی بر این که مردم این استان دیگر بیش از این تبعیض و ستم را برنخواهند تافت و حق خود را با هر وسیله از حاکمان ولایت فقیه خواهند گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)