دانشجویان کُرد معترض در همدان خواستار برکناری رئیس دانشکده‌ دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی این شهر شدند. صدها تن از دانشجویان کُرد دانشگاه‌های شهر همدان برای دومین بار متوالی مقابل دانشکده‌ دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی دست به اعتراض زده اند. معترضان خواهان پیگیری و رسیدگی به وضعیت مرگ مشکوک سحر چوینی، دختر دانشجوی رشته‌ پرستاری هستند.
دانشجویان هدف از برگزاری چنین تجمعی را اعتراض به بی‌توجهی مسئولان دانشگاه به‌ویژه دانشکده‌ دندان‌پزشکی و نیز حمایت از خانواده‌ سحر چوینی در شهر مریوان عنوان کردند.
دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان چندی پیش در اعتراض به مرگ مشکوک «سحر چوینی»، دختر دانشجوی کرد اهل مریوان و رسیدگی نکردن مسوولان دانشگاه به این موضوع، تجمع اعتراضی برگزار کردند. این دانشجویان با تجمع در محوطه این دانشگاه خواستار توضیح و اطلاع‌رسانی دقیق‌ مسوولان این دانشگاه درباره مرگ مشکوک این دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان شده بودند.
درحالی که مسوولان دانشگاه علت مرگ این دختر ۱۹ ساله را خودکشی اعلام کرده اند اما سازمان پزشک قانونی ایران، هنوز درباره علت مرگ وی اظهار نظری نکرده است.
آژانس خبررسانی کُردپا در گزارش خود آورده که این تجمع پس از گذشت دو روز از مرگ مشکوک این دانشجو و با حضور بیش از هزار نفر از دانشجویان برگزار شده است. این دانشجویان به پیگیری نشدن موضوع توسط مسوولان دانشگاه و بی مبالاتی آن ها نسبت به مرگ هم دانشگاهی خود معترض بوده اند.
یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در این تجمع گفته است که دلیل مرگ هم‌دانشگاهی‌اش را خودکشی نمی‌داند. او به تارنمای کردپا گفته: “سحر چوینی در یکی از خوابگاه های تازه احداث این دانشگاه و در حالی که دیگر هم خوابگاهی هاش به تعطیلات پایان هفته رفته بودند، به شیوه ای مشکوک جان خود را از دست داده است.”
جنازه این دختر دانشجو در حالی صبح روز جمعه و یک روز پس از مرگ او، توسط دوستانش در خوابگاه دانشگاه پیدا شده که ساخت و ساز در این خوابگاه هم‌چنان ادامه دارد.
تعدادی از دانشجویان در این تجمع مدعی شده‌اند که مسوولان دانشگاه بدون هیچ تحقیقی، علت مرگ را خودکشی اعلام کرده اند. مسوولان دانشگاه اما در مقابل این تجمع اعتراضی دانشجویان حاضر به پاسخگویی نشده اند.
پس از برگزاری این تجمع و در تازه‌ترین اظهار نظرها درباره این حادثه، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان با ارائه توضیحاتی درباره فوت این دانشجو به خبرگزاری مهر گفته است: “این موضوع در دست بررسی پزشکی قانونی قرار دارد.”
علی‌اصغر سلیمانی با اشاره به خبرهای منتشر شده درباره قتل یا خودکشی این دانشجو گفته که موضوع قتل یا خودکشی او توسط برخی رسانه‌ها مطرح شده اما هیچ نشانه‌ای از ضرب و شتم این دانشجو دیده نشده است.
از سوی دیگر محمدحسین آیتی، معاون دانشجویی- فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به مرگ این دختر دانشجو گفته است: “به عنوان نماینده وزیر بهداشت در جلسه هیات رییسه دانشگاه حضور یافتم که بر اساس گزارش اولیه مدیر‌کل پزشک قانونی استان همدان، هیچ آثار ضرب و جرح در بدن متوفی دیده نشده است.”
به گفته آقای آیتی در این گزارش آمده است که هیچ آثاری مبنی بر ضرب و جرح در بدن متوفی دیده نشده است. هم‌چنین نبود آثار خونمردگی در سر بیمار و سالم بودن استخوان جمجمه، مغز و پرده‌های مغزی و نیز نبود آثار ضرب و جرح در قفسه سینه و شکم به اثبات رسید. در همین زمینه نمونه‌های سم شناسی هم به آزمایشگاه فرستاده شده که در دو هفته آینده نتایج نهایی از طریق مراجع ذیربط اعلام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، بعد از جلسه سه ساعته‌ای که در دانشگاه برگزار شده است، رییس دانشگاه به همراه سایر مسوولان در میان همکلاسی‌ها و هم‌خوابگاهی‌های این دانشجو حاضر شده‌اند تا نقاط مبهم برای دانشجویان را رفع کنند.
پیش از این و در اسفند ماه سال گذشته، خبرهایی درباره مرگ مشکوک یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تهران، در خوابگاه این دانشگاه منتشر شده بود.
این دانشجوی ۲۳ ساله حمید‌رضا عبدی نام داشت و رادیو کوچه در گزارشی، جزییات مرگ او را به نقل از خبرگزاری ایسنا منتشر کرده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com