تنها در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵۰ هزار کودکان دانش‌آموز در استان سیستان و بلوچستان بدلیل فقر مجبور به ترک تحصیل شده و اکثر آنها تبدیل به کودکان کار شده‌اند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، فقر و تورم افسارگسیخته، کودکان دانش‌آ‌موز در استان سیستان و بلوچستان را به کودکان کار تبدیل کرده است. هر زمان که صحبت از محرومیت و فقر می‌شود بی‌درنگ سیستان و بلوچستان در ذهن تداعی می‌شود. عکس‌هایی که از محلات حاشیه زاهدان و چابهار منتشر شده است عمق فقر را نشان می‌دهد. اما شنیدن کی بود مانند دیدن! فقر در حاشیه‌های زاهدان چون حاجی‌آباد و شهرک پرسپولیس تنوره می‌کشد. فقر و تورم افسار گسیخته زمینه را برای ترک تحصیل کودکان این استان و تبدیل شدن به کودکان کار بشدت فراهم می‌‌کند.

۱۵۰ هزار بازمانده از تحصیل تنها در یک سال

براساس اعلام مقامات آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان، بیش از ۴۲ هزار دانش‌آموز به دلیل فقر و نداشتن امکانات برای ادامه تحصیل، در سال ۱۴۰۱ مجبور به ترک تحصیل شده‌اند. به گفته همین مقامات تنها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز بدلیل نداشتن شناسنامه، کودک همسری و…. مجبور به ترک تحصیل شده‌اند. به این صورت نزدیک به ۱۵۰ هزار کودک دانش‌آموز تنها در یک سال بدلیل فقر، ترک تحصیل کرده‌اند. هر چند این آمار دقیق نیست و به طور حتم بسیار بیشتر است اما به گفته مقامات استانی همین میزان از ترک تحصیل نیز ۱۵ درصد ترک تحصیل کشور را شامل می‌شود.

روزنامه ایران در ۲۸ تیر ۱۴۰۱ در این رابطه می‌نویسد: سیستان و بلوچستان که عنوان جوان‌ترین استان ایران را یدک می‌کشد، رکورددار بازماندگان از تحصیل در کشور را هم به خود اختصاص داده است.

کولبری  و انجام هر کاری، سرنوشت کودکان دانش‌آموز

به گفته یک مدیر مدرسه در مناطق روستایی کودکان دانش آموز بدلیل فقر و نبود امکانات زندگی تبدیل به کودکان کار می‌شوند. این کودکان کار مجبور به کولبری و انجام هر کاری پس از پایان کلاس‌های درس هستند.

وی در این رابطه می‌گوید:

«اغلب آنها به سمت مرز و کارهایی که آنطرف می‌توانند انجام بدهند می‌روند. تقریبا دانش آموزان ما مجبورند کار کنند. زیرا وضعیت مالی خوبی ندارند و بعد از مدرسه به سمت مرز می‌روند و کولبری می‌کنند.»

این کلیپ یک نمونه کوچک از وضعیت کودکان کار در استان سیستان و بلوچستان است. اما واقعیت بسیار تلخ‌تر از این می‌باشد. سران حکومت تلاش می‌کنند، با سرکوب و تهدید، صدای مردم این استان، از عمق خط فقر به گوش کسی نرسد. تاثیر سرکوب مردم در ۴۰ سال گذشته اینک خود را در تظاهرات هر هفته مردم زاهدان نشان ‌می‌دهد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)