دولت به منظور تامین کسری بودجه خود اقدام به کاهش ارزش پول ملی کرده که افزایش قیمت دلار را در پی داشته است

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، در چند هفته گذشته، قیمت دلار و سایر ارزها به شدت بی‌ثبات و بازار ارز در التهاب فرو رفته است. سرمایه گذاران، با توجه به نبود چشم‌انداز روشن نگران از دست رفتن سرمایه‌های خود هستند. بازار در رکودی تورمی فرو رفته و راه بازگشتی نیز برای آن متصور نیست. بسیاری از دست اندرکاران بازار معتقدند، دولت کنترل خود بر بازار را از دست داده و اقتصاد کشور در یک سقوط آزاد به سمت نابودی پیش می‌رود.

نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی نزدیک به ۴۲ هزار تومان ثبت شده است اما قیمت آن در بازار آزاد بسیار بالاتر می‌باشد. جلسه ارزی مجلس و تیم اقتصادی دولت نه تنها به نتیجه‌ای نرسید، بلکه تنش در بازار دلار را افزایش داد. برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند، قیمت دلار تا عید ۱۴۰۲ به بیش از ۶۰ هزار تومان برسد.

سقوط آزاد ارزش پول ملی در یک سال گذشته، تنها با زمان اشغال ایران توسط متفقین قابل مقایسه است و در هیچ زمان دیگری نمونه آن یافت نمی‌شود.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور از زمان روی کار آمدن رئیسی بشدت افت کرده است. نبود درآمدهای نفتی، مهاجرت و فرار نیروهای انسانی از کشور، تورم افسار گسیخته و… ماحصل کارنامه کمتر از ۲ ساله تیم اقتصادی رئیسی است.

علت سقوط اقتصادی چیست؟

علت اصلی این وضعیت را می‌توان به شرح زیر توضیح داد:

دولت رئیسی به منظور کنترل جامعه و سرکوب اعتراضات، بودجه نیروهای سرکوبگر از جمله سپاه، نیروی انتظامی و… را چندین برابر کرده است. برای تامین این افزایش هزینه‌ها ناگزیر از استقراض از بانک مرکزی است. پمپاژ نقدینگی باعث کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن قیمت دلار شده است.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند، بالا بردن ارزش دلار و افزایش تورم از شگردهای دولت رئیسی برای کاهش کسری بودجه است. سران حکومت در چنبره بن‌بست‌های اقتصادی و اجتماعی گرفتار شده‌اند. هر اقدامی برای رها شدن از این وضیت مانند تلاش برای خارج شدن از باتلاق است. این اقدامات تنها زمینه اعتراض سراسری مردم را بیشتر خواهد کرد.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)