سازمان حقوق بشر ایران؛ ۶ اسفند ۱۴۰۱: حکم دو برادر بلوچ که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، در زندان تربت جام به اجرا درآمد.
علیرضا محمد‌‌پور (شاهوزهی)،  و صفر محمد‌پور (شاهوزهی)

بنا به گزارش حال وش، صبح ورز دوشنبه ۱ اسفند ماه، حکم اعدام دو برادر بلوچ در زندان تربت جام به اجرا درآمد. این دو زندانی که هویتشان علیرضا محمد‌‌پور (شاهوزهی)، ۲۸ ساله و صفر محمد‌پور (شاهوزهی) ۳۱ ساله اعلام شده، با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند.

براساس این گزارش، این دو برادر بلوچ اهل روستای کاریز کهندل از توابع شهرستان صالح آباد بودند و از تیر ماه سال ۱۳۹۸ بازداشت و در زندان به‌سر برده بودند.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این دو زندانی گفت: «از این دو برادر زندانی هیچ مواد مخدری کشف نشده است و مامورین هنگ مرزی با کشف مواد مخدر در مکانی دیگر به این دو شهروند اتهام مواد مخدر وارد کرده و آنان را بازداشت کردند.»

این منبع در ادامه افزود: «هر دو برادر بارها در دادگاه و جلسه بازپرسی اتهام وارده نسبت به خود را رد کرده و گفته‌اند از وجود مواد در محل کشف شده اطلاع نداشته و مرتبط نیستن.»

اعدام این دو زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند. بدین ترتیب، حکومت ایران در سال جاری میلادی بیش از دو برابر سال گذشته، شهروندان را اعدام کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)