کانون مدافعان حقوق بشر در نامه به سازمان ملل متحد: پاسخگو کردن حکومت و واکسیناسیون مردم ایران

چهارشنبه, 27ام مرداد, 1400

منبع این مطلب کانون مدافعان حقوق بشر

نویسنده مطلب: کانون مدافعان حقوق بشر
 

مطالب منتشر شده در این صفحه نمایانگر سیاست رسمی رادیو زمانه نیستند و توسط کاربران تهیه شده اند. شما نیز می‌توانید به راحتی در تریبون زمانه عضو شوید و مطالب خود را منتشر کنید.

دوشنبه, ۱۶ آگوست, ۲۰۲۱

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به «تیالنگ موفوکنگ» گزارشگر ویژه حق سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد، ضمن شرح شرایط اسفناک شیوع بیماری در ایران، «قتل‌های صورت گرفته بر اثر کرونا» در کشور را فاجعه خواند.

درخواست پاسخگو کردن جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای به دلیل نقش مستقیم در کشتار مردم بر اثر کرونا، اعلام آمار واقعی قربانیان، بررسی کیفیت واکسن‌هایی که حکومت ادعای تولید آن را دارد، و «اقدامات جدی و فوری جهت واکسیناسیون مردم ایران» از مهم‌ترین موارد نامه به گزارشگر ویژه حق سلامت سازمان ملل است.

کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست «شیرین عبادی» حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، رونوشت این نامه که در دو نسخه انگلیسی و فارسی تهیه شده را به: کمیسر عالی حقوق بشر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر ایران، دبیرکل سازمان ملل متحد، و رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز ارسال کرده است.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

گزارشگر ویژه حق سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد، خانم «تیالنگ موفوکنگ» با سلام و احترام توجه آن مقام و مرجع محترم سازمان ملل را به این نکته حیاتی و وضعیت اسفناک و غم انگیز سلامت مردم ایران جلب می کند.

تعداد کشته‌شدگان کرونا در ایران آمار قابل توجهی دارد. طبق آمار رسمی اعلام شده توسط دولت ایران در تابستان ۱۴۰۰، همزمان با اینکه اکثر کشورها در حال پیاده سازی واکسیناسیون هستند، به دلیل ابتلا به سویه های مختلف کرونا هر دو دقیقه یک ایرانی جان خود را از دست می‌دهد و به دلیل آزاد گذاشتن برگزاری مراسم مذهبی محرم و تشویق مردم به حضور در این تجمعات از طریق تحریک احساسات مذهبی آنان در رسانه های حکومتی، متخصصان نظام پزشکی و کارشناسان مربوطه بر این نظر هستند که این آمار در هفته‌های پیش‌رو افزایش خواهد یافت.  کانون مدافعان حقوق بشر اعلام می‌کند که افزایش تلفات بر اثر کرونا درایران، نتیجه ی سیاست‌های اتخاذ شده در رابطه با پیشگیری و کنترل کرونا به‌طور مستقیم ناشی از سیاستهای نظام ایدئولوژیکی جمهوری اسلامی ایران است که در اراده، دستورات و بیانات رهبر آن دیده می شود. بیانات و دستورات غیر کارشناسانه، غیر علمی و سیاست زده او در زمینه مبارزه با کرونا سیاست‌های پیشگیری و درمان ، نظام و سیاست پزشکی ایران را شکل داده و منجر به تلفات جمعیت زیادی از مردم بی‌دفاع ایران شده است.

در فروردین ۱۳۹۹ علنا خطاب به دولت امریکا اظهار داشت: «شما آمریکایی‌ها متهم هستید که این ویروس را تولید کردید… و گفته شده که یک بخشی با استفاده از آشنایی با ژنتیک ایرانی به خصوص برای ایران درست شده است.»  در همان سال در تاریخ ۱۹ دی ۹۹ خطاب به مردم ایران اعلام کرد که: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. این را من به مسئولین گفتم و الان به‌طور عمومی می‌گویم…»  بلافاصله بعد از این گفته‌ها همه حرفها و رفتارهای سیاستمداران اعم از وزارت بهداشت و درمان و سایر قوای قانونگذاری و حکومتی عملا در سمت و سوی توجیه درستی ممنوعیت تهیه واکسن های مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و تهیه واکسن داخلی قرار گرفت.

در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۹ یعنی یک روز بعد از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران خطاب به مردم و اعلام عمومی ممنوعیت خرید واکسن های مورد تأئید سازمان بهداشت جهانی توسط او، رئیس هلال احمر ایران اعلام کرد: «واردات ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر که چند انجمن خیریه به دنبال آن بودند، منتفی شد».  یادآوری می شود که تا قبل از اعلام ممنوعیت ورود واکسن های فایزر و مدرنا به ایران، مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی ایران برای فریب افکار عمومی ومردم ایران همواره تحریمهای اقتصادی را عامل عدم برخورداری مردم ایران از واکسن های فایزر و مدرنا اعلام می کردند و اظهارات ضد و نقیضی در مورد دستگاههای نگهدارنده واکسنها در دمای منهای ۷۰ درجه را مطرح می کردند و مردم را در سردرگمی و بی پناهی کامل قرار دادند.

موضوع تأثیر تحریمهای اقتصادی بر ورود واکسن های فایزر و مدرنا به ایران توسط اداره طرح و برنامه ریزی تولید واکسن سازمان بهداشت جهانی ( کوواکس) تکذیب شده است. ضمن اینکه قطعا گزارشگر ویژه سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد اطلاع دارد که درابتدای شیوع کرونا در ایران، جمهوری اسلامی از ورود عوامل و تجهیزات پزشکی و درمانی پزشکان بدون مرز نیز جلوگیری کرده وبارها در توجیه این رفتار غیر انسانی و مسئولانه خود در رسانه های مختلف ایرانی اقرار کردند به اینکه غدا، دارو و درمان ایران تحت تحریم اقتصادی نیست.

مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی در تمام این مدت درگیری مردم ایران با ویروس کشنده کرونا حتی از دادن اطلاعات دقیق از آمار مبتلایان و کشته شدگان کوید ۱۹ خودداری کرده است و در این مدت بنا به اظهارات رئیس ستاد کرونای تهران علیرضا زالی، افکار عمومی حتی سازمان جهانی بهداشت در جریان آمار مرگ و میری بسیار کمتر از آمار واقعی قرار گرفته است.

به این ترتیب نظام جمهوری اسلامی و شخص رهبر این نظام با اتخاذ سیاست‌های فریبکارانه و طی روندی عامدانه و آگاهانه مردم ایران را به سمت کشتار دسته‌جمعی سوق داده اند، و با عدم استفاده از توصیه های بهداشتی و درمانی متخصصان داخلی و بین المللی و خودداری از دریافت خدمات و کمک‌های انسان دوستانه نهادهای دولتی و غیردولتی بین المللی، ممنوع کردن ورود واکسن های ساخت امریکا و انگلیس همچون فایزر و مدرنا وضعیت شیوع کرونا را در ایران به حد غیر قابل کنترل رسانده اند تا حدی که این روند تا کنون ، یعنی تا اواسط تابستان ۱۴۰۰ منجر به کشته شدن صدها هزار نفر (دستکم ۲۰۰ هزار نفر) از مردم ایران شده است.

جمهوری اسلامی ایران تا این تاریخ تنها توانسته است از جمعیت ۸۵ میلیون نفری خود، کمتر از ۴.۵ میلیون نفر را با یک دوز واکسن های عمدتا ساخت چین و روسیه واکسینه کند. از این رو کانون مدافعان حقوق بشر ، قتل‌های صورت گرفته بر اثر کرونا در کشور ایران را فاجعه قلمداد می کند و از گزارشگر ویژه سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد انتظار دارد ضمن بررسی روند و سرعت واکسیناسیون در ایران، کیفیت واکسن‌هایی که ایران ادعای تولید آن را دارد را نیز مورد تحقیق قرار دهد.

به‌علاوه از گزارشگر ویژه سلامت جسمی و روانی سازمان ملل انتظار داریم که نظام جمهوری اسلامی و در رأس آن شخص رهبر آن را به دلیل نقش مستقیم و فعال آنها در کشتار مردم بر اثر کرونا وبرقراری ممانعت‌های جدی در واردات واکسن، به پاسخگویی وادار کند. همچنین انتظار داریم کمیته سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد نظام حاکم بر ایران را به هر طریق ممکن وادارکند تا آمار واقعی قربانیان کرونا را در اختیار افکار عمومی این کشور و سازمان جهانی بهداشت قرار داده، اقدامات جدی و فوری جهت واکسیناسیون مردم ایران را در دستور کار خود قرار دهد.

✳️ کانون مدافعان حقوق بشر، ۱۶ آگوست ۲۰۲۱

رونوشت:

میشله باشله، کمیسر عالی حقوق بشر

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی

@DhrcIran

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

مطلب را به بالاترین بفرستید

این مطلب خلاف آیین نامه تریبون است؟ آن را به ایمیل tribune@radiozamaneh.com گزارش کنید
Join

دسته‌بندی‌ها: تمام مطالب, حقوق بشر

برچسب‌ها: | | |

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نظر را بنویسید.