یک کولبر اهل سردشت به نام حسین محمدی با شلیک تیر جنگی نیروهای هنگ مرزی در منطقه سردشت به قتل رسید

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، نیروهای هنگ مرزی با کمین‌گذاری در مسیر تردد کولبران به سمت آنها آتش گشوده که طی آن یک کولبر به نام حسین محمدی به قتل رسید. این حادثه در شامگاه جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ و در منطقه نوکان سردشت رخ داد. حسین محمدی ۵۰ ساله، متاهل و پدر ۲ فرزند بود. وی اهل ربط ا زتوابع سردشت بود.

با شروع دهه زجر حکومتی حمله به کولبران و سخت‌گیری به آنها شدت بیشتری گرفته است. شلیک به سمت کولبران در روزها اخیر در بیشتر نقاط افزایش چشمگیری داشته است.

کشته و زخمی شدن نزدیک به ۲۶۰ کولبر در سال میلادی گذشته

بنا به آمار منتشره در سال ۲۰۲۲ میلادی در نوار مرزی کردستان نزدیک به ۲۶۰ کولبر کشته و زخمی شدند. طبق این آمار، ۱۸۹ کـولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی به قتل رسیده یا زخمی شده‌اند.

کـولبری شغل کاذب و طاقت فرسایی است، امام مردم محروم کردستان مجبور هستند بخاطر تهیه لقمه نانی به آن رو بیاورند، اما ماموران انتظامی و سپاه پاسداران که عوامل اصلی غارت و نبود فرصت‌های شغلی هستند، همین اندک درآمد را هم از این مردم محروم می‌گیرند و خانواده آنها را بی سرپرست و بدون نان آور می‌کنند.

شایان ذکر است قتل و کشتار کـولبران امری است که بصورت متداول بطور خاص در شهرهای مرزی در جریان است. ماموران مسلح حکومتی بصورت آتش به اختیار کـولبران را تحت عنوان حمل کالای قاچاق هدف تیراندازی قرار داده یا مورد آزار و ضرب و شتم قرار می‌دهند.

کولبری، دادن جان در مقابل نان

انتخاب کـولبری تنها راه تداوم زندگی در قعر خط فقر است. اما سران حکومت که سرمایه‌های این مردم را در ۴۰ سال گذشته چپاول کرده، گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن فقر مردم ندارند. آنها تنها به فکر حفظ حاکمیت خود به هر صورت هستند. مردم ایران هم در اعتراضات اخیر نشان داده‌اند، از هر فرصتی برای ضربه زدن به این حاکمیت استفاده می‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)