نیروهای مرزبانی در نوسود با شلیک مستقیم تیر جنگی به سمت کولبران آنها را مجبور به حرکت  به سمت پرتگاه کرده که احتمال کشته شدن آنها را بسیار بالا می‌برد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که حمله و شلیک نیروهای انتظامی به جمعیت کثیر کولبران را نشان می‌دهد. نیروهای مرزبانی با کمین‌گذاری در مسیر کولبران در منطقه نوسود، آنها را به سمت پرتگاه سوق می‌دهند. حداقل ۲ تن از ماموران نیروی انتظامی از فاصله نزدیک آنها را هدف گلوله جنگی قرار میدهد این در حالی است که مسیر پشت سر کولبران پرتگاه می‌باشد. این رخداد در نوع خود منحصر به فرد نیست. کولبران روزانه با این مشکل مواجه هستند. کشته شدن کولبران در منطقه نوسود و سایر مناطق مرزی امری عادی جلوه داده می‌شود. جرم آنها نیز حمل اجناس قاچاق است. اما واقعیت در پس قانون خود نوشته سران حکومت پنهان است.

قانونی شدن کشتار کولبران

ممنوع شدن تردد کـولبران در نوار مرزی توسط فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی، از ابتدای سال ۱۴۰۱ به کشتار کـولبران مشروعیت داده است. فرمان شلیک بدون اخطار قبلی و عدم رعایت ریل دستگیری، همه موانع قانونی برای حفاظت از جان کـولبران را از بین برده است. این فرمان به معنی رسمی کردن کشتار کـولبران است.

با تیره‌تر شدن شرایط اقتصادی در کشور، روزانه به آمار کـولبران اضافه شده است. برای اکثریت آنها کـولبری آخرین انتخاب و تنها انتخاب است. بیشتر آنها باید به جای پدر، برادر و یا حتی شوهرانشان که در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند، کـولبری کنند.

کولبری، دادن جان در مقابل نان

انتخاب کـولبری تنها راه تداوم زندگی در قعر خط فقر است. اما سران حکومت که سرمایه های این مردم را در ۴۰ سال گذشته چپاول کرده، گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن فقر مردم ندارند. آنها تنها به فکر حفظ حاکمیت خود به هر صورت هستند. مردم ایران هم در اعتراضات اخیر نشان داده‌اند، از هر فرصتی برای ضربه زدن به این حاکمیت استفاده می‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)