زلزله زدگان خوی بدلیل نبود کمک رسانی دولتی مجبورند در دمای زیر صفر شبها در خیابان‌ها بخوابند

به گزارش کانون حقوق بشر ایران وضعیت بحرانی زلزله زدگان خوی همچنان ادامه دارد. بعد از گذشت ۳ روز از زلزله، مردم همچنان برای گرفتن امکانات اولیه زندگی تلاش می‌کنند. روز سه شنبه۱۱ بهمن زلزله زدگان خوی در مقابل فرمانداری و ارتش تجمع کرده و خواهان دریافت چادر و وسایل گرمایشی شدند. این در حالی است که مردم بدلیل تخریب و ناامن بودن منازلشان در سرمای زیر صفر شب‌ها در خیابان‌ها می‌خوابند.

مقامات دولتی برای کمک رسانی به زلزله زدگان خوی هیچ اقدام جدی بعمل نمی‌آورند. در یک اقدام نمایشی سپاه و بسیج نیروهای خود را به این منطقه اعزام کرده است. اما بدلیل نبود امکانات کاری از پیش نمی‌برند. در یک اقدام ضد انسانی دولت اعزام کمک‌های مردمی به زلزله زدگان را منوط به کنترل دولت کرده و به همین دلیل کمک‌های مردمی تا کنون به خوی نرسیده است.

۴۰۰ خانوار در یک روستا بدون چادر مانده‌اند

دهیار روستای زاویه حسن خان در رابطه با وضعیت کمک رسانی ‌می‌گوید:

«روستای ما جزو مناطقی بود که خسارت زیادی دید. تعداد مصدومان‌مان هم بالا بود. یکی از جان‌باختگان هم مربوط به روستای ما است. والا ۱۵۰ چادر دریافت کردیم اما چه فایده ۴۰۰ خانوار بدون چادر ماندند. هیچ اقلامی هم نداریم. نه نانی، نه پتویی… هیچی نداریم.»

اختلال شدید در امداد رسانی به زلزله زدگان خوی در حالی است که مقامات دولتی سریعا تجهیزات سرکوب شهری از نیروهای ضد شورش و ماشین‌های آب‌پاش را به این منطقه اعزام کرده‌اند. از نظر مقامات دولتی مناطق زلزله زده امنیتی محسوب شده و مردمی که برای کمک‌رسانی مستقل به این منطقه بیایند دستگیر خواهند شد. سران حکومت در موارد پیشین حتی از پذیرش کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی نیز خودداری کرده و حتی به بازداشت امدادگران داوطلب اقدام کرده است.

در حال حاضر وضعیت مردم زلزله زده خوی بشدت وخیم است. مردم دیگر حتی چشم انتظار رسیدن کمک‌های دولتی نیز نیستند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)