سازمان حقوق بشر ایران؛ ۹ بهمن ۱۴۰۱: امیر چمنی، کنشگر مدنی و مدافع حقوق کارگران که در تاریخ ۱۵ آبان سال جاری، جهت اجرای حکم حبس در تبریز بازداشت شده بود، با وجود گذشت نزدیک به سه ماه از زمان بازداشت، همچنان «در بند امن زندان تبریز» نگه‌داری می‌شود.
امیر چمنی

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، درباره وضعیت این فعال مدنیِ زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «با وجود پیگیری خانواده و نزدیکان امیر، مسئولان زندان از انتقال او به بند عمومی زندان مرکزی تبریز خودداری می‌کنند».

به‌گفته این منبع مطلع، مسئولان زندان در پاسخ به پیگیری‌های انجام شده برای انتقال امیر چمنی به بند عمومی، اعلام کرده‌اند که دستور نگه داری این فعال مدنی در بند امن «از تهران صادر شده» و منتظر صدور دستور بعدی از تهران هستند.

امیر چمنی، روز ۱۵ آبان ۱۴۰۱ و هم‌زمان با اوج‌گیری خیزش مردمی در سراسر ایران، در تبریز بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. او پیش‌تر و در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ به دست مأموران اطلاعات سپاه تبریز بازداشت شد و به مدت ۴۸ روز در بازداشت‌گاه سپاه عاشورای تبریز در حبس انفرادی، تحت بازجویی قرار داشت.

این کنشگر مدنی، ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۹ در شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به تحمل یک‌ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شد.

همچنین، شعبه ۱۱۲ کیفری دو تبریز، در آبان ۱۳۹۹، بابت اتهام «نشر اکاذیب»، امیر چمنی را به پرداخت سه میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.

امیر چمنی پیش از این هم به دلیل فعالیت‌های مدنی در تبریز، چندین بار بازداشت و زندانی شده است.

زندان مرکزی تبریز، در تقاطع خیابان راهنمایی به سمت کوی ولیعصر، جنب ساختمان دادگستری کل آذربایجان شرقی قرار دارد و مشتمل بر ۱۴ بند است. در این زندان، مانند سایر زندان‌های ایران، اصل تفکیک جرایم برای متهمان سیاسی رعایت نمی‌شود. همچنین رسیدگی درمانی و بهداشتی، غذای سالم و سایر امکانات معمولی، در اختیار زندانیان قرار ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)