سناتورهای آمریکایی؛ تحریم‌های جدید علیه ایران در مورد جنگ اوکراین باید اعمال شود

در ادامه روند تحریم‌ها علیه روسیه و شرکایش در جنگ اوکراین، سناتورهای آمریکایی خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه چین و حکومت ایران، متحدان روسیه شدند.

نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده است سامانه‌های دفاع هوایی این کشور طی شبانه روز گذشته بیش از ۲۴ پهپاد ایرانی را که با هدف حمله به اوکراین به پرواز درآمده بودند، سرنگون کرده‌اند.

خبرگزاری مهر حکومت ایران نیز اعلام کرد اوکراین ادعاهای خود را درباره حضور پهپادی حکومت ایران در جنگ علیه این کشور را تکرار کرده است.

بر اساس این گزارش‌ها، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرده است که سامانه‌ی دفاع هوایی این کشور طی شبانه روز گذشته بیش از ۲۴ پهپاد ارسالی حکومت ایران را سرنگون کرده‌اند.

ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه با استفاده از پهپادهای ساخت ایران که از دریای آزوف به پرواز درآمده بودند، بار دیگر تاسیسات و زیرساخت‌ها و مناطق غیرنظامی اوکراین را هدف قرار داده‌اند.

حامیان روسیه در جنگ با اوکراین باید تحریم شوند

در همین راستا اعضای کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده در روز پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱، از دولت بایدن خواستند تحریم‌های بیشتر و سریع‌تری را علیه چین و حکومت ایران به دلیل حمایت آنها از روسیه در جنگ اوکراین اعمال کند. [دخالت ایران در جنگ اوکراین تله دیگر برای ولی فقیه در فاز پایانی]

وب سایت د‌ هیل در این رابطه نوشت در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، با نمایندگان وزارت خارجه، وزارت دفاع و آژانس توسعه بین‌الملل دولت بایدن، سناتورها از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اعلام کردند که تحریم‌ها علیه شرکت‌های چین و حکومت ایران کافی نیست.

در جریان این نشست تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس، دولت بایدن را به ضعف در مقابل حکومت ایران متهم کرد.

سناتور باب منندز دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، نیز اعلام کرد ما باید به هر صورت ممکن سر مار را قطع کنیم. یعنی این که حلقه درونی را مستقیم تحریم کنیم. ولی همچنین این به معنای تحریم شدید کسانی است (اشاره به چین و حکومت ایران) که به روسیه در این جنگ ناعادلانه و غیرمقدس کمک می‌کنند.

وی همچنین چین را متهم کرد که در جنگ روسیه علیه اوکراین، پشت شرکت‌های وابسته به خود پنهان شده در نهایت، نمی‌تواند با مصونیت دست به اقدام بزند و با پیامدهای اقداماتش مواجه نشود.

جیمز ریش، دیگر سناتور جمهوری‌خواه نیز اعلام کرد به نظر می‌رسد که چین با مصونیت کامل اقدام می‌کند و باید تحریم‌های خود را در این رابطه تشدید کنیم.

در همین راستا اعضای کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده از اقدام دولت بایدن برای ارسال تانک‌های «آبرامز‌ ام۱» به اوکراین استقبال کردند.

بایدن روز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱، اعلام کرده بود که آمریکا در چند ماه آینده ۳۱ فروند تانک پیشرفته «آبرامز‌ ام۱» به اوکراین ارائه خواهد کرد هر چند برخی سناتورهای آمریکایی اعتقاد دارند تصمیم برای ارسال «آبرامز‌ ام۱» بسیار دیر اتخاذ شده است.

تد کروز ضمن اشاره به اطلاعات در خصوص ارسال پهپادهای حکومت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، از رویکرد بایدن به خاطر این که به اندازه کافی در برابر حکومت ایران با قدرت رفتار نمی‌کند، انتقاد کرد.

کروز افزود حکومت ایران در جنگ اوکراین به طور چشمگیری به روسیه کمک کرده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا تحریم‌های متعدد علیه حکومت ایران اعمال شده

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه ایالات متحده، در این نشست اعلام کرد دولت بایدن تحریم‌های متعددی علیه صنایع نظامی حکومت ایران به دلیل حمایت از روسیه اعمال کرده و در حال حاضر در خصوص احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران مذاکره نمی‌کند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه در روز پنجشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱، به نقل از اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهور اسرائیل نوشت که اسرائیل از ناتو خواهان مقابله با تهدید‌های حکومت ایران است.

خبرگزاری فرانسه افزود در حالیکه تهران برای جنگ اوکراین به روسیه پهپاد می‌دهد، اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور اسرائیل، روز پنجشنبه از ائتلاف نظامی ناتو خواست رویکرد سخت‌تری در قبال ایران اتخاذ کند.

هرتزوگ در بازدید از مقر ناتو در بروکسل اعلام کرد بحران در آنجا فراتر از مرزهای اوکراین است. وی افزود ناتو باید قوی‌ترین موضع ممکن را علیه حکومت ایران از جمله تحریم‌های اقتصادی، حقوقی و سیاسی و بازدارندگی نظامی معتبر اتخاذ کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)