یک کودک کولبر در نوار مرزی بانه بدلیل گم کردن مسیر از سایرین جدا افتاده و در نهایت بدلیل سرمازدگی جان سپرد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران یک کودک کولبر در نوار مرزی هنگه ژال بانه بدلیل گم کردن مسیر و سرمازدگی جان سپرد. این کودک کولبر که هیوا اختیارالدینی نام دارد، تنها ۱۶ سال سن داشت. او و یکی از دوستانش برای مواجه نشدن با ماموران هنگ مرزی مسیر دیگر را انتخاب کردند که بدلیل تاریکی و سرما شدید نتوانستند به مسیر اصلی بازگشته و گم می‌شوند. در نهایت هیوا اختیارالدینی بر اثر سرمازدگی جان باخت و دوست وی نیز در حالت کما می‌باشد.

این حادثه در بامداد روز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ رخ داد. جسد هیوا و دوستش توسط اهالی محل و سایر کولبران پیدا شد.

افزایش آمار کولبران با توجه به تیره‌تر شدن شرایط اقتصادی کشور

با تیره‌تر شدن شرایط اقتصادی در کشور، روزانه به آمار کـولبران اضافه شده است. برای اکثریت آنها کـولبری آخرین و تنها انتخاب است. بیشتر آنها باید به جای پدر، برادر و یا حتی شوهرانشان که در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند، کولبری کنند. بسیاری از آنها با شلیک مستقیم ماموران حکومت کشته شده و یا بدلیل پرت شدن از بلندی و یا مانند هیوا اختیارالدینی در سوز و سرما یخ زده و کشته می‌شوند. بسیاری از آنها جوانان تحصیل کرده با مدارک تحصیلی بالا هستند و تنها بدلیل نداشتن شغل مناسب و فقر مالی به این کار روی می‌آورند.

کولبری تنها راه تداوم زندگی در قعر خط فقر

انتخاب کـولبری تنها راه تداوم زندگی در قعر خط فقر است. اما سران حکومت که سرمایه‌های این مردم را در ۴۰ سال گذشته چپاول کرده، گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن فقر مردم ندارند. آنها تنها به فکر حفظ حاکمیت خود به هر صورت هستند. مردم ایران هم در اعتراضات اخیر نشان داده‌اند، از هر فرصتی برای ضربه زدن به این حاکمیت استفاده می‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)