طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ کولبر در منطقه مرزی نوسود کشته و زخمی شده‌اند؛ یک کولبر به نام ‌آرام محمدی بر اثر سقوط از کوه کشته شد. کولبر دوم نیز توسط ماموران مرزبانی به شدت زخمی شده است

 ۲ کولبر در مناطق مرزی نوسود کشته و زخمی شد‌ه‌اند. یک کولبر به نام آرام محمدی بر اثر سقوط از کوه در منطقه «صوفی جانه» کشته شد. کولبر دوم نیز پس از دستگیری توسط ماموران هنگ مرزی بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت. عکس‌های منتشره نشان‌دهنده وضعیت بحرانی این کـولبر می‌باشد. آثار کبودی ناشی از کتک زدن در سطح گسترده‌ای از بدن به وضوح مشاهده می‌شود. این حادثه روز چهارشنبه ۱۴دی‌ماه ۱۴۰۱ رخ داد.

کـولبری که از کوه سقوط کرد آرام محمدی نام داشت. وی ۳۵ ساله و اهل شهرستان سروآباد بود.

کـولبر دستگیر شده که توسط نیروهای هنگ مرزی بشدت کتک زده شده، آرش محمدی نام دارد. وی اهل پاوه می‌باشد. ماموران هنگ مرزی پس از دستگیری وی را بشدت کتک زده و اموال وی را مصاده کرده‌اند.

قتل ۴۳ کولبر با شلیک مستقیم

طبق آمار منتشره در سال میلادی ۲۰۲۲ نزدیک به ۲۶۰ کـولبر در منطقه مرزی کردستان کشته و زخمی شده‌اند. از این تعداد ۴۳ کـولبر با تیراندازی مستقیم نیروهای حکومتی به قتل رسیده‌اند. در سال گذشته ۱۸۹ کـولبر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی به قتل رسیده و یا زخمی شده‌اند.

با تیره‌تر شدن شرایط اقتصادی در کشور، روزانه به آمار کـولبران اضافه شده است. برای اکثریت آنها کـولبری آخرین انتخاب و تنها انتخاب است. بیشتر آنها باید به جای پدر، برادر و یا حتی شوهران‌شان که در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند، کـولبری کنند.

انتخاب کولبری تنها راه نجات از گرسنگی

انتخاب کـولبری تنها راه تداوم زندگی در قعر خط فقر است. اما سران حکومت که سرمایه‌های این مردم را در ۴۰ سال گذشته چپاول کرده، گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن فقر مردم ندارند. آنها تنها به فکر حفظ حاکمیت خود به هر صورت هستند. مردم ایران هم نشان داده‌اند، از هر فرصتی برای ضربه زدن به این حاکمیت استفاده می‌کنند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)