میانات از همه افراد آزاداندیش مستقل دعوت می کند مطالب نگارنده بازنشر دهند برای روشنگری و آگاهی بشریت در جهت حمایت از حقوق بشر و جهانی بهتر شدن برای زیست بشر و سایر موجودات کره زمین

میانات چیست؟

برگرفته میان بعلاوه پسوند ات جمع است و برخلاف تصور بخی ات جمع فارسی است می توان با کلامات فارسی جمع بست.

اساسا هرگونه اجبار نوشتار زبانی از سره گرایی و غیره من قبول ندارم مگر توصیه و اختیار. سره گرایی طی چند دهه توانست خدماتی بکند و اما کم کم تبدیل به یک ایدئولوژی دگرستیزی شد و با افراط موجب تضعیف ذخایر لغوی و ارتباطی بین فارسی زبانان و فارسی دانها شد و نقش اصلی زبان فارسی نو به شدت تضعیف کرد به طوری اکنون در کشورهایی که با اکثریت مطلق یا نسبی یا جمعیت بزرگ فارسی زبان هستند گسست هایی در تفهیم بوجود آمده است مثلا بین ایران و افغانستان و عراق و پاکستان و تاجیکستان و ازبکستان و غیره . اشاره مستقیم به راه و روش میانه روی و راه سوم بین راه هایی است تا کنون تحت عنوانهای مختلف از چپ یا راست توصیف شده. برای ارائه ابتکارها و نوآوری های راه حل و روش های کاربردی و با کمترین هزینه هزینه و خسارت و بیشترین سود و مزیت است.

از نگر نگارنده هیچ راه و روشی برای حل مسائل پیچیده بشریت امروز خالی از ایراد و مشکل و نقص نمی باشد. در نهایت بایست بین چند گزینه یکی را انتخاب کرد. اما به این معنی نیست سایر گزینه بدون مزیت یا سودمندی هستند. در نتیجه میانات ضمن اینکه تاکید بر اصول تجربی و کمابیش پذیرفته شده میانه روی و راه سوم و حتی راه های بعد از سوم است. اما در تعریفش از ایده و نکته های سایر مانند چپ گرا و راست گرا هم استفاده می کند.

تلاش میانات این است میانه روی دنبال کند و راه های جدید پیدا کند و اما راه حل نوین به معنی دم استفاده استفاده از اراه ها و پیشنهادهای گذشته اعم چپ و میانه و راست نیست. حتی برخی کارهای به ظاهر ارتجاعی و واپس گرایانه است نیز باز تجربیاتی دارد اعم از اینکه موفقیت یا شکست خورده می توان بهره برد.
میانات برچیدن بهترین ها و گل چینی از همه تجربیات بشری است.

شیوه نگارش نگارنده بعدی میانات بر اصل جدانویسی کلمات است و اما از نیم فاصله یا فاصله مجازی استفاده نخواهد کرد.
تقریبا تنها نشانه علایم نشانه گذاری فقط نقطه است از میان بیش از ۲۳ گونه که اینها اغلب برگرفته بلاد فرنگ است و قرنها در فارسی نویسی رایج نبوده و با این وجود نیکان فارسی دان توانستند فارسی بخوانند و به نسلهای بعد انتقال دهند.
ضمن احترام نویسندگان و تلاش گران برای ساده نویسی و یا به قولی درست نویسی زبان فارس. نگارنده به دلایل شخصی و راحتی کار تقریبا از هیچ الگوی توصیه و آنهایی می خواهند اجبار کنند بر یک شیوه فارسی تبعیت نخواهد کرد.

چند قاعده ساده رعایت خواهد کرد. تمام جاهایی پایان جمله است نقطه می گذارد طبق روش توصیه شده یعنی بدون فاصله با کلمه قبیل و فاصله کلمه بعدی و جاهای نیاز به ویرگول نقطه از یک نقطه پشت سرهم قبل و بعد با فاصله نوشته می شود و دو نقطه پشت سر هم معادل علامت نقل قول یا توضیح تیتر است و برخی علایم مانند دو خط برای بیان توضیح میان جمله است که کار پرانتز نیز هم می کند.
مهم ترین خصوصیت جمله نویسی و نگاشتن نگارنده تلاش حداکثری از عدم استفاده کلماتی است در دستگاه های مختلف موبایل و کامپیوتر شخصی به اصلاح به شیفت یا روش های شبیه شیف دارد.
تا جایی امکان دارد از حروف فارسی و کلمات فارسی سره رایج ساده همه فهم به سبک نویسندگان ساده نویس مانند فرودسی و فرارودی و خراسانی استفاده می شود و از سبک های پر از کلمات عربی و لغات دشوار عربی ماب پرهیز می شود. اما هرگز قصد سره نویسی ندارد . چون این شیوه علی رغم ارزش هایش برای ترویج لغات پارسی . دست نگارنده در تفهیم مطالب تنگ می کند.

پسوند یا پشوندهای تک سیلابی گاهی چسبیده نوشته بخصوص آنهایی خیلی رایج است.

در زبان در طول چند هزار سال روش های نگارش مختلف رایج شده و هست و علی رغم توصیه های دیکتاتور منشانه به اسم علم و بهانه درست نویسی مردم مجبور کردند به شیوه خاص بنویسند. اما زبان فارسی زبان هیچ قوم و کشوری نیست و یک زبان بین المللی کهن است و هر کسی تا جایی بتواند مفهوم برساند با توجه شرایطش می توان یک شیوه برگزیند.
البته سر هم ویسی برخی لغات پرکاربرد مانند بهتر و بیشتر و مهمتر و این قبیل گاهی استفاده می شود و ما گاهی نه . از نظر نگارنده همه روشهای رایج فارسی نویسی درست.
چرا که زبان فارسی به قولی شبیه زبان اسپرانتو است و بلکه بالاتر اسپرانتو. زبان فارسی قرنها است دیگر زبان یک قومیت یا ملت از کشوری نیست. زبان فارسی زبان آسان و تقریبا ازاد دست و پا گیری های مرسوم دستوری است و خیلی از زبان اسپرانتو ازادتر و راحت تر برای یادگیری است.

نکته درباره بخری نوشتن کلمات با اغراض سیاسی ضد ایرانی .. مثلا کُرد را کورد و یا آذربایجان را آزربایجان می نوسند . امثال من اساسا از نظر سنت رو به رشد و تحول فارسی ذر این صد سال اخیر فارسی مشکلی نمی بینم . اما چون هدفهای پلشت ضد بشری و جدایی طلبی و اختلاف افکنی ضد ایرانی پشت کاربردش است فعلا ترجیح نمی دهم ترویج شود تا اینکه ایران به یک حاکمیت مردمی و با ثبات و ترجحیا با حفط تمامیت ارضی برسد و سوتفاهم ها برداشته شود وگرنه تا اکنون بسیاری از کلماتی دیگر اکثر لهجه های فارسی حروفش تلفظ نمی شود به شکل حروف راحت تر نوشته می شود مانند .. طهران=تهران . اصطهبان=استهبان . اصفهان=اسفهان . طبرستان=تیرستان . عراق عجم=اراک اجم بسیاری کلمات دیگر.

درباره پلت فرم ها و سرویس های مورد استفاده ..

نگارنده میانات طی سالها . دریافته که با یک دیکتاتوری سرکوب در رسانه های فارسی زبان روبرو هستیم . هم از سوی موافقان ج.ا و هم مخالفان . اشخاص میانه رو و کسانی می خواهند راه های سوم و بعذ از سوم دنبال کنند با شدیدترین سانسور و حذف روبرو هستند . از سوی مزدوران ضد اخلاقی و ضد بشری که به علم هایی مانند کامپیوتر روان شناسی و جنگ روانی و اماثلش مسلط هیتند اقدام به هک می کنند یا حملات روان شناسی برای از میدان بردن طرف مقابل می کنند و از جمله میانه رو ها.
تلاش می کنم بر روی چندین سرویس دهنده مطالب منتشر کنم چرا اخیرا علاوه سانسور و تقطیع و سرکوب از سوی نهادهاه حکومتی و شبه حکومتی ج.ا متسفانه از سوی رسانه های کشورهای بیگانه و ایرانی نماهای تبعه اجانب نیز یا کلا امکان درج مطلب بستن و با اگر باز گذاشتن به شدت اشخاص مستقل و متقد که با مرام یا هدفهای آنها هم سویی ندارد سرکوب رسانه از راه های روانی و دشنام و تهمت تا حذف مطلب و سنسور می کنند. اینجا است باز به همه مردم ایران و سایر کشور و ملتهای تبعه کشورها هشدار داده می شود فریب ادعاهای حمایت از آزادی بیان و دمکراسی غرب و شرق و نوچه های منطقه ای آنها نخورند. اینها جز ذنبال هدف ها و منافع شخصی یا گروهی و کشورهای بیگانه دنبال نمی کنند و متسفانه با کارهای نادرساتی نظام ج.ا کرده دشمنان خطرناکی برای کشور و ملت و مردم ایران ایجاد کرده چنان از ایرانیان تنفر دارند که همه بجز نوچه ها و مزدورانشان بقیه دشمن و همراه نظام ج.ا میدانند و ملاکشان فقط همان سخن رزیلانه و ضد بشری بوش و امثال او است و جانشینانش مانند ترامپ و غیره که گفت همه یا با ما هستند یا بر علیه ما هستذ . با این سخن سخیف و ضد عقلانی تجاوزات جنایتکارانه شان را به کشورهای دنیا شروع کردند و میلیون تن انسان بی گناه به قتل رساندند و زندگی نرمالشان نابود و آواره و کشورهایی ویران کرده اند.

میانه روها همیشه از سوی طرف مثلا موافقان ج.ا و مخالفان ج.ا تحت فشار حملات تهمت و جنگ روانی و تا سانسور قرار می گیرد. تصور اینها این است با سرکوب آزادی بیان و عقیده می تواند امیال منفعت شخصی یا گروهی و حتی به زعم و توهم خویش خیرخواهی به خود حق می دهند مطالب و نظرات دیگران حذف و سنسور کنند و اگر بتوانند متقدان و صاحب نظران دگراندیش شناسایی کنند یا خود اقدام رور و قتل و اسیب مالی و جسمی می زنند یا آنها به حکومت ها یا سرویس های جاسوسی تروریستی کشورها و گروه های تروریستی معرفی و در نهایت اقدام به جنایت قتل یا معلول کردن آنها می کنند یا چنان بر انها فشار مالی تا روانی وارد می کنند که ناچار به سکوت یا بیماری روحی و خودکشی بشوند.
ما در چنین جهان مملو از توحشی هستیم که به اسم آزادی بیان یا احترام به عقیده یا منافع ملی یا قومی یا گروهی دست به جنایت علیه آزادی بیان و عقیده می زنند و جالب اینکه همیشه مدعی آزادی بیان و دمکراسی و مردم خواهی و عدالت هستند.

خلاصه .. امروزه با جهانی بازگشت به توحش چند قرن تا هزاره های گذشته مواجهیم علی رغم پیشرفت مادی و تکنولوژی و علوم انسانی درباره فلسفی و اخلاقی و قانون گذاری بر اساس دمکراسی . باز توحش از میان آدمیان کم نشده است و بلکه شکل های پیچیده تر و وحشیانه در ظاهر عوام فریب نمودار گذشته است . مثلا اینکه پنج کشور حق وتو در سازمان ملل عملا منافع خودشان را دنبال می کنند و هر کدام به نوعی از حکومت های یاغی و ظالم و فاسد و جنایکار هم پمینشان حمایت می کنند و دوستی و دشمنی دائمی نیست و صرفا منافع است در رقابت و تعیین مواضع و گاهی چنان ناپایدار است پای بندی به حتی قوانین سازمان ملل که در بدیهی اصول این حکومتها  و کشورها متعهد شدن مانند منشور حقوق بشر سازمان ملل از جمله رد ترور و اعدام قتل عمد تا سرکوب آزادی بیان و لغو و نقض قوانین مهمی چون تمامیت ارضی کشورها. ما اکنون در جهانی شبه جنگلی و توحشی از حاکمان و گروه ها و افراد مافیایی بیه کار و جنایت پیشه رویرو هستیم که در تمام نهادهای کشورها و بی ن المللی نفوذ دارند و منتقدان مستقل یکی قربانیان همیشگی این ظالمان و جنایتکاران ضد بشری هستند.

این ظالمان و جنایتکاران فوق الذکر تلاش می کنند اجازه ندهند منتقدان صلح خواه و خیرخواه بشریت بتوانند راهکار و تلاشی در جهت صلح و کاهش رنج های بشری به سرانجام برسنند و حتی ارائه ایده و طرح و برنامه ها را در نطفه خفه و نابود کرده و آگاهی عموم نرسد هر چند به نفع همه باشد حتی همان دشمنان و بدخواهان این منتقدان مستقل

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)