به گزارش کانون حقوق بشر ایران، شنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱، هشت زندانی سیاسی از قدیمی ترین زندانیان سیاسی گوهردشت در بین حدود ۳۰ زندانی سیاسی بند ۴ این زندان، درحالیکه به بیماری پر ریسکی همچون بیماری قبلی، گرفتگی عروق، فشار خون بالا و … مبتلا شده اند، در شرایطی سخت و محروم از امکانات قرار دارند.

زندان گوهردشت (رجایی شهر کرج) ، یکی از زندانهای متراکم و پر جمعیت کشور است که اکثرا زندانیان عادی در آن محبوس هستند. اما تعدادی از زندانیان سیاسی نیز بطور خاص قدیمی ترین زندانیان سیاسی در این زندان نگهداری می شوند. در بند ۴ این زندان حداقل ۸ زندانی سیاسی از قدیمی ترین زندانیان سیاسی ایران محبوس هستند که برخی از آنها از ۹ تا ۲۲ سال در زندان های ایران تحت شکنجه و آزار قرار داشته اند.

زندانیان سیاسی مطلب احمدیان، سعید ماسوری، محمدعلی منصوری، حسن صادقی، افشین بایمانی، ارژنگ داوودی و حمزه سواری را می توان جزو قدیمی ترین زندانیان سیاسی به شمار آورد.

توجه هموطنان را به لیست اسامی و خلاصه ای از مشکلات قدیمی ترین زندانیان سیاسی و دیگر زندانیان سیاسی این زندان جلب میکنیم.

۱. زندانی سیاسی افشین بایمانی– تاریخ بازداشت: ۱۵ شهریور ۱۳۷۹- میزان محکومیت: حبس ابد – اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین – وی بیش از ۲۲ سال است که در زندان بسر می برد.

۲. زندانی سیاسی سعید ماسوری – تاریخ بازداشت: ۱۹ دی ۱۳۷۹- میزان محکومیت: حکم ابد- اتهام: محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران- وی ۲۲ سال است که در زندان بسر می برد.

۳. زندانی سیاسی ارژنگ داوودی – تاریخ آخرین بازداشت: ۱۳۸۲- میزان محکومیت: ۳۱ سال و ۸ ماه- اتهام: تشکیل گروه جنبش آزادی ایرانیان، نوشتن و انتشار مانیفست تغییر حکومت، مشارکت در تهیه فیلم ایران ممنوع و مصاحبه به زبان انگلیسی برعلیه نظام و «توهین به مقدسات» – وی هم اکنون مدت ۱۹ سال است که در زندان به سر می برد.

۴. زندانی سیاسی حمزه سواری– تاریخ بازداشت: ۱۱ شهریور ۱۳۸۴ – میزان محکومیت: ابد – اتهام: محاربه از طریق هواداری از الاهوازیه – وی در ۱۶ سالگی بازداشت و هم اکنون ۱۷ سال است که در زندان به سر می برد.

۵. زندانی سیاسی محمدعلی (پیروز) منصوری – تاریخ بازداشت: شهریور ۱۳۸۶- میزان محکومیت: ۱۷ و نیم سال- اتهام: محاربه از طریق هواداری از سازمان مجاهدین – وی هم اکنون مدت ۱۵سال است که در زندان به سر می برد.

۶. زندانی سیاسی مطلب احمدیان– تاریخ بازداشت: ۱۳ مهر ۱۳۸۹- میزان محکومیت: ۳۲ سال – اتهام: محاربه از طریق عضویت در کومله- وی هم اکنون مدت ۱۲ سال است که در زندان به سر می برد. او به دلیل شکنجه های دوران بازجویی و دوره زندان نیمه مفلوج و با بیماریهای زیادی مواجه است.

۷. زندانی سیاسی ابوالقاسم فولادوند – تاریخ بازداشت: ۱۳۹۲ – میزان محکومیت: ۱۵ سال – اتهام: بغی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین – وی هم اکنون ۹ سال است که در زندان به سر می برد.

۸. زندانی سیاسی حسن صادقی- تاریخ بازداشت: ۹ بهمن ۱۳۹۱ – میزان محکومیت: ۱۵ سال و مصادره اموال شامل مغازه و منزل مسکونی- اتهام: بغی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین – وی هم اکنون بیش از ۹ سال و نیم سال است که در زندان به سر می برد.

۹. زندانی سیاسی فرهاد میثمی – تاریخ آخرین بازداشت: ۹ مرداد ۱۳۹۷ – میزان محکومیت: ۵ سال – اتهام: اجتماع و تبانی

۱۰. زندانی سیاسی حسین خیری- تاریخ آخرین بازداشت: سال ۹۹- میزان محکومیت: بلاتکلیف- اتهام: محاربه، تخریب اموال

۱۱. زندانی سیاسی پیمان پورداد – تاریخ آخرین بازداشت: ۲۴ اسفند ماه ۱۴۰۰- میزان محکومیت: ۴ سال – اتهام: اجتماع و تبانی

۱۲. زندانی سیاسی محمدحسین حقیقت منش – میزان محکومیت: ۱۰ سال – اتهام: هواپیماربایی

۱۳. زندانی سیاسی سعید اقبالی – تاریخ آخرین بازداشت: ۱۲ بهمن ۹۶ – میزان محکومیت: ۵ سال – اتهام: اجتماع و تبانی

۱۴. زندانی سیاسی نصرالله لشنی- تاریخ آخرین بازداشت ۱۸ خرداد ۹۹- میزان محکومیت: ۵ سال- اتهام: اجتماع و تبانی

۱۵. زندانی سیاسی محمد تقوی- تاریخ آخرین بازداشت: ۶ بهمن ۱۴۰۰- میزان محکومیت: ۵ سال- اتهام: اجتماع و تبانی

۱۶. زندانی سیاسی احد برزگر – تاریخ آخرین بازداشت: روز ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰- میزان محکومیت: ۵ سال – اتهام: اجتماع و تبانی از طریق هواداری از سازمان مجاهدین خلق ایران

۱۷. زندانی سیاسی سامان صیدی از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری ۱۴۰۱- تاریخ آخرین بازداشت: ۱۰ مهر ۱۴۰۱- اتهام: «محاربه از طریق کشیدن کلت کمری و شلیک ۳ تیر» و «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور»

‍۱۸. زندانی سیاسی کسری بنی عامریان- تاریخ آخرین بازداشت: خرداد ۹۹، محکومیت: ۵ سال- اتهام: تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه نظام و عضویت در مجاهدین خلق

۱۹. زندانی سیاسی آرش گنجی – تاریخ آخرین بازداشت: ۹ شهریور ۱۴۰۱- محکومیت: ۵ سال – اتهام: تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی

۲۰. زندانی سیاسی رضا خندان مهابادی – تاریخ آخرین بازداشت: ۹ شهریور ۱۴۰۱- محکومیت: ۵ سال – اتهام: تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی

۲۱. زندانی سیاسی محمد شافعی – میزان محکومیت: بازداشت موقت- اتهام: افساد فی الارض

۲۲. زندانی سیاسی زرتشت احمدی راغب – تاریخ آخرین بازداشت: ۲ اسفند ۱۴۰۰- میزان محکومیت: ۲ سال- اتهام: توهین به رهبری

۲۳. ماهان جلال دوست – تاریخ آخرین بازداشت: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱- میزان محکومیت: ۱سال زندان

۲۴. سامان صیدی یا سامان یاسین از بازداشت شدگان تظاهرات سراسری – تاریخ آخرین بازداشت: ۱۰ مهر ۱۴۰۱-متهم به محاربه

۲۵. زندانی سیاسی رضا تامه

۲۶. سهراب حسن خانی

بجز زندانیان سیاسی قدیمی، در خصوص زندانیان سیاسی بیمار این بند می توان به احد برزگر، نصرالله لشنی، سعید اقبالی و … اشاره کرد.

کسری بنی عامریان یکی دیگر از زندانیان سیاسی محبوس در این بند است که پیش از این به بیماری سرطان مبتلا بوده و حال با بیماری سخت بیماری پلی نوروپایی حسی- حرکتی مبتلاست.

از اواخر آذر ماه گذشته مسئولان زندان گوهردشت شرط اعزام بیماران به مراکز درمانی را پوشیدن لباس زندان و زدن دستبند و پابند ذکر کرده‌اند.

زندانیان سیاسی این را را اقدامی تحقیرآمیز تلقی می کنند. آنها به این قوانین قرون وسطایی وقعی ننهاده و در اقدامی اعتراضی از پوشیدن لباس زندان و پابند دستنبد امتناع کردند که متعاقب این امر مدیریت زندان از اعزام این بیماران به مراکز درمانی خود داری کرده است. این امر منجر به ضایعات و عوارض جبران ناپذیری برای زندانیان شده است. این وضعیت شرایط زندانیان را بغرنج و مشکلاتشان را افزوده است.

رسیدگیهای پزشکی به بیماران ازحد مینیمم نیز پایین تر است موارد متعددی بوده که زندانیان نیاز فوری به اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان داشتند. اما ۱۰ روز بعد به آنها اجازه داده شده که به بیمارستان بروند که

وضعیت غذایی نیز نامناسب است. اکثر زندانیان با مخارج خودشان در زندان امرار معاش میکنند قیمتها در فروشگاه زندان چند برابر بیرون است و بدینوسیله هم زندانیان را چپاول میکنند.

بسیاری از زندانیان که بیش از ۱۰ سال است که در زندان هستند با ادغام پرونده میتوانند آزاد شوند. ولی عامدانه به پرونده این زندانیان رسیدگی نمی شود. به دلیل همین عدم رسیدگی به پرونده ها خانواده های زیادی از هم پاشیده و متلاشی شده اند که مسبب اصلی آن همین قضائیه فاسد حکومت است که توجهی به مشکلات زندانیان و خانواده هایشان ندارد.
بسیاری از زندانیان که میتوانند از مرخصی استفاده کنند به آنها مرخصی داده نمیشود .

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)