آلمان ضمانت‌نامه‌های تجاری با حکومت ایران را تعلیق کرد

در یک اقدام حمایتی دیگر کشورهای غربی از قیام سراسری مردم ایران، دولت آلمان اعلام کرد ضمانت‌نامه‌های تجاری با حکومت ایران را به حالت تعلیق در آورده است.

از جمله دستاوردهای متعددی که قیام و خیزش انقلابی مردم ایران به همراه داشته است، حمایت کشورهای غربی و مجامع بین‌المللی از مردم ایران، معترضان و علیه حکومت ولایت فقیه بوده است.

در طول بیش از ۳ ماهی که از قیام سراسری مردم ایران می‌گذرد بسیاری از کشورهای غربی، در راستای حمایت از قیام سراسری مردم ایران، اقدامات گسترده‌یی، از جمله تحریم‌ها‌ علیه اشخاص و ارگان‌های سرکوب حکومت ایران، حمایت‌های رسانه‌یی، سیاسی و… انجام داده‌اند.

اکنون که قیام سراسری مردم ایران، چهارمین ماه خود را خود را پشت سر می‌گذارد، در اقدامی جدید از این سنخ، کشور آلمان در روز جمعه ۲ دی ۱۴۰۱، اعلام کرد که تمام ضمانت‌نامه‌های تجاری با حکومت ایران را به دلیل سرکوب گسترده مردم ایران به حالت تعلیق درمی‌آورد.

تعلیق ضمانت‌نامه‌های تجاری از سوی بزرگترین شریک اروپایی حکومت ایران گزافه نیست اگر بگوییم که این اقدام کشور آلمان، یکی از مهمترین اقدامات حمایتی از مردم ایران و همچنین علیه حکومت ولایت فقیه است، این ادعا بدان دلیل است که کشور آلمان مهم‌ترین شریک تجاری و اقتصادی حکومت ایران در قاره سبز به شمار می‌رود.

بنا بر اعلام آمارهای گمرکی دو کشور و همچنین داده‌های رسانه‌های بزرگ بین‌المللی که رویدادهای تجاری جهانی را رصد و مخابره می‌کنند، کشور آلمان از کل صادرات اتحادیه اروپا به حکومت ایران، سهمی ۳۰ درصدی داشته و متقابلا بزرگترین مقصد صادراتی حکومت ایران در قاره اروپا به شمار می‌آید.

روابط تجاری حکومت ایران و آلمان در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱.۷۶ میلیارد یورو و در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲، به میزان ۱.۴۹ میلیارد یورو بوده است.

دولت آلمان ضمن اعلام تعلیق تمام ضمانت‌نامه‌های تجاری، اعتباری و سرمایه‌گذاری برای توسعه روابط تجاری با حکومت ایران، اعلام کرده است که دیگر «فرمت‌های اقتصادی» با حکومت ایران، منجمله مذاکرات پیرامون مسائل انرژی و سوخت را به دلیل وضعیت وخامت‌بار و جدی حقوق بشر در ایران طی اعتراضات ماه‌های اخیر به حالت تعلیق درآورده است.

شایان ذکر است ضمانت‌نامه‌های اعتباری صادراتی کشور آلمان وظیفه حفاظت از شرکت‌های آلمانی در برابر ضرر و زیان احتمالی ناشی از فقدان و عدم پرداخت‌ها را تضمین کرده و ضمانت‌نامه‌های سرمایه‌گذاری نیز جهت حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های آلمانی در برابر ریسک سیاسی در حکومت ایران اعطاء می‌شده است.

افزون بر این و البته پیش از این کشور آلمان در هفته‌های اخیر، از قصد و نیت این کشور، برای برنامه‌ریزی جهت اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های بیشتر و گسترده‌تر علیه سران حکومت ایران، آمران، عاملان، ارگان‌ها و نهادهای سرکوب خبر داده بود.

درخواست تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران از سوی بوندستاگ

در یکی از این اقدامات، بسیاری از اعضای پارلمان آلمان، بوندستاگ، در روز پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱، خواهان افزایش فشارها بر حکومت ولایت فقیه شده و از جمله خواستار آن شدند که سپاه پاسداران حکومت ایران در لیست سازمان‌های تروریستی گنجانده شود. [پارلمان آلمان خواهان افزودن سپاه پاسداران به لیست تروریستی شد]

شایان ذکر است استفاده از ضمانت‌نامه‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری پیش از این برای چندین دهه در ایران به حالت تعلیق درآمده بود، اما پس از امضاء قرارداد برجام پیرامون برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌یی حکومت ایران، دولت آلمان برای بازه زمانی کوتاهی ارائه و اجرای این ضمانت‌نامه‌های را دوباره از سر گرفت.

وزارت اقتصاد آلمان در روز جمعه ۲ دی اعلام کرد که ارائه و اجرای این ضمانت‌نامه‌ها برای چند پروژه محدود بوده است اما اکنون و به دلیل نقض فاحش حقوق بشر در ایران و سرکوب اعتراضات مردمی، دولت این کشور تصمیم گرفته است تا تمامی این ضمانت‌نامه‌ها را به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

وزارت اقتصاد آلمان افزوده است که تنها در مواردی معافیت‌هایی در این موارد به حکومت ایران داده خواهد شد که دلایل محکم بشردوستانه برای آن وجود داشته و قابل راستی‌آزمایی برای این کشور باشد.

بدین ترتیب و با این اقدام حکومت ایران یک مدار دیگر در صحنه بین‌المللی، سیاسی و اقتصادی منزوی‌تر شده که اتخاذ چنین سیاستی، نتیجه‌ی ایستادگی و تداوم قیام سراسری مردم ایران و حاصل مقاومت مردم ایران بوده و هست.

نتیجه‌ی دیگری که از این اقدام و اقدامات مشابه می‌توان به نفع قیام مردم ایران تعبیر و تفسیر کرد این واقعیت است که ایستادگی، مقاومت، استمرار و گسترش قیام و اعتراضات مردم ایران، کشورهای غربی را خواه، ناخواه به سوی ایستادن در طرف مردم ایران ترغیب و به بیانی دیگر مجبور می‌سازد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)